ویتامین ها برای بدن ما چه می کنند؟

ویتامین ها از مهم ترین انواع مواد غذایی هستند که در سبد غذایی ما هست و برای حفظ سلامتی و جلوگیری از بیماری بسیار مهمند. پس باید انواع ویتامین ها و خوراکی هایی را که تامین کننده آنها هستند، بشناسیم.

0

مهناز فولادوند/

ویتامین ها موادی هستند که وجودشان به مقدار کم در سبد غذایی روزانه ضروری است. برای تنظیم اعمال اندام های بدن ، برای تولید مثل و نیز برای جلوگیری از بیماری ها به کار می آیند. در صورت کمبود برخی از ویتامین ها در بدن، انسان دچار بیماری می شود. مثلا  کمبود ویتامین C موجب بیماری اسکوربوت و خون ریزی  لثه می شود.

  ویتامین ها بیشتر در مواد غذایی بوده و برخی بر اثر تابش نور خورشید در بدن ساخته می شود، مانند ویتامین D3 و مشتقات آن که برای استحکام استخوان به کار می رود. ضمنا توصیه می شود که ویتامین ها  به مقدار افراط مصرف نشود؛ زیرا نتیجه ی عکس خواهد داشت ، مانند ویتامین D.

ویتامین ها عموما در میوه ها و سبزی های تازه و در حبوبات و غلات  به مقدار قابل ملاحظه ای وجود دارند.

ویتامین ها به دو گروه عمده تقسیم می شوند:

1) ویتامین های محلول در چربی

2) ویتامین های محلول در آب

ویتامین های محلول در چربی عبارتند از: ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K.

 

ویتامین A

 این ویتامین بیشتر برای سیستم بینایی انسان مفید است و در تولید آنزیم رودریسین استفاده می شود و کمبود آن موجب شبکوری می گردد.

همچنین ویتامین  A در تشخیص رنگ ها نقش بسزایی دارد و دید انسان را تقویت می کند. این ویتامین بیشتر در مواد رنگی که آن را بتاکاروتن می نامندt مانند گوجه فرنگی ، هویج، خرمالو، کدو حلوایی و انبه وجود دارد و برای سلامتی جسم و خشکی پوست و ناراحتی های مغز و اعصاب نیز مفید است.

 

ویتامین D

 این ویتامین یکی از فاکتورهای مهم رشد استخوان بندی و در نهایت، جلوگیری از نرمی استخوان و راشیتیسم است و در جذب کلسیم و فسفر به کار می رود. ویتامین D محرک غده ی پاراتیروئید است و موجب می گردد این غذه ، جذب و دفع کلسیم را کنترل کند. بر اثر تابش نور خورشید، این ویتامین در ملانین های پوست یا رنگدانه ها تشکیل شده و جذب می شود.

 

ویتامین E

 این ویتامین یکی از ویتامین های ضروری و لازم برای بدن است و حیاتی ترین نقش را در بدن انسان ایفا می کند؛ زیرا غدد جنسی را فعال می کند و در واقع، ضد نازایی است. منبع اصلی این ویتامین جوانه ی گندم است و اگر با روغن زیتون طبیعی مصرف شود، بیشترین اثر را در پی خواهد داشت. این ویتامین در زیبایی و طراوت پوست نیز اثر فوق العاده ای دارد. در جلوگیری از سفید شدن و ریزش مو ویتامین E اثر بسزایی دارد.

 

ویتامین K

  این ویتامین نقش مهمی در سیستم انعقاد خون دارد. ویتامین  K  در سنتز پروترومبین کاربرد فراوانی دارد و کمبود ان نیز موجب رقیق شدن بیش از حد خون می شود و با وارد آمدن کم ترین صدمه به بدن، خون ریزی صورت خواهد گرفت و بند نخواهد آمد. این ویتامین بیشتر در گیاه یونجه و شبدر و بذر آن ها به مقدار فراوان یافت می شود. استفاده از این گیاه به افرادی که از کمبود ویتامین K رنج می برند، خصوصا افرادی که در فصل تابستان خون دماغ می شوند، توصیه می شود. بهتر است این افراد جوانه ی این دو گیاه را مصرف کنند و یا برگ و ساقه ی آن ها را به سالاد روزانه ی  اضافه کرده و با لیمو ترش تازه و روغن زیتون استفاده نمایند. مقدار مصرف بذرهای این گیاهان روزانه دو تا سه قاشق غذا خوری به صورت جوانه است.

مهم ترین توصیه این است که ویتامین های فوق را حتما با روغن های گیاهی بخصوص روغن زیتون مصرف نمایید تا حداکثر بهره را ببرید؛ زیرا این نوع ویتامین ها محلول در چربی هستند.

ویتامین های محلول در آب عبارتند از: ویتامین های B1 ، B2،B3، B5، B6، B7، B9، B12   و ویتامینC  .

 

ویتامین C

  این ویتامین بیشتر در مرکبات وجود دارد و بهترین عامل است برای متابولیسم و افزایش سوخت و ساز بدن. ویتامین C بیشتر در میوه جات ترش و کال و نیز در سبزی جات تازه یافت می شود.

 

ویتامین B1

ویتامین B1 ( تیامین) در تنظیم فعالیت های عصبی و کاهش اختلالات شدید آن سهم بسزایی دارد، همچنان که در سوخت و ساز کربوهیدرات ها موثر است و بیماری بری بری، نقصان شدید ماهیچه ها، را نیز از بین می برد.

 

ویتامین B2

ویتامین B2   یا ریبوفلاوین یکی از ویتامین های مهم و اساسی برای بدن است و در بینایی انسان اثر بسزایی دارد. این ویتامین برای بهبود تبخال و جراحت های روی لب مفید است و باعث جلوگیری از خون مردگی و سوزش چشم می شود و حساسیت زیاد به نور را از بین می برد و برای رشد و متابولیسم کودکان مفید است.

 

  ویتامین B3

  ویتامین B3 که همان آمید یا نیاسین است،  در سوخت و ساز ATP   ( آدنوزین تری فسفات) به کار می رود و در جلوگیری از توقف رشد موثر است.

 

ویتامین B5

ویتامین B5 (پانتو تنیک اسید) عامل رشد است و از کاهش شدید رشد جلوگیری می کند. 

 

ویتامین B6

 ویتامین B6(پیروکسین) در سوخت و ساز و متابولیسم اسیدهای چرب اثر بسزایی دارد و برای جلوگیری از کاهش رشد یا متوقف شدن آن موثر است. با استفاده ی معقول از این ویتامین، انسان می تواند به رشد خود ادامه دهد. ویتامین B6 برای افراد بی  خواب مفید است و از تغییر شکل غیر عادی در اطراف چشم ها و بینی و دهان جلوگیری می کند.B6   بیماری های آنمی یا کم خونی را درمان و از افزایش گلبول های سفید نیز جلوگیری می کند.

 

ویتامین B7

ویتامین B7 (بیوتین) عامل رشد است و بر روی پوست های چرب اثر مطلوب دارد و برای افرادی که پوست دست یا بدن آن ها پوسته پوسته می شود نیز مفید است. ویتامین ویتامین B7گاز so2    موجود در بدن را نیز تثبیت می کند و بیماری های کبدی را بهبود می بخشد و چربی های کبد راهم تحلیل می برد.

 

ویتامین  B9

ویتامین  B9 (اسید فولیک)  این ویتامین یکی از مهم ترین ویتامین هاست که  در روده ی انسان ساخته می شود و عامل فوق العاده موثری است برای درمان افراد کم خون. ویتامین  B9  برای سوخت و ساز تیروزین به کار می رود و برای درمان بیماری های خونی از جمله بیماری های بد خیم نیز مفید است.

 

ویتامین B12  

ویتامین B12  (سیانوکوبالامین) در درمان بیماری های خونی مزمن از جمله کم خونی شدید (آنمی ها) بسیار موثر و حیاتی است. ویتامین B12  عامل رشد و درگیر در سنتز DNA و هموگلوبین است.

 

منابع ویتامین های گروه B

  ویتامین های گروه B عموما در روده ی بزرگ انسان ساخته می شوند.  تولید این ویتامین ها در گروی چند فاکتور است:

1) فاکتور خارجی ، یعنی غذا

2) فاکتور داخلی یعنی اسیدی که معده ترشح می کند.

3) کلیه ها که آنزیم اریتروپونتین تولید می کند.

4) سلول های مغز استخوان، یعنی سلول های مادر، که سازنده ی گلبول های قرمزند.

5)  استخوان های سازنده ی خون که عبارتند از استخوان لگن، ستون فقرات و دنده ها.

/انتهای متن/

درج نظر