باران کوثری روایتگر آسیب‌های ناشی از جنگ سوریه می‌شود

باران کوثری در نمایش « ۹۶۳+» نوشته نرگس فرشی به کارگردانی محسن قرایی روایتگر آسیب‌های ناشی از جنگ سوریه می‌شود.

0

به گزارش به دخت به نقل از خبرنگار فرهنگی آنا، نمایش « ۹۶۳+» نوشته نرگس فرشی به کارگردانی محسن قرایی از 9 دی ماه هر شب ساعت 19 در سالن موج نو روی صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان این اثر آمده است:

حتی اگه تو بندر لاذقیه به دریا خیره بشی، باز گوشه چشمت جنگ رو می‌بینه. از لاذقیه تا حلب چقدر راهه؟ از درعا تا حلب چقد راه بود؟ چند توقف؟ چند پناهگاه؟ چند تا چایی گرم تا حلب راه هست؟ برگرد… برگرد عزیز من!

باران کوثری نیز در قالب یادداشتی درباره این نمایش می‌گوید: «آوار جنگ و نا امنى سوریه تنها بر سر خودش خراب نمى شود، تعداد کشته‌شدگان مستقیم و غیر مستقیم این آشفتگى، آوارگى کودکان، سلاح‌ها و بمب‌هاى رنگ و وارنگ و میزان خشم و خشونت آدم‌ها، تکرار مى کنم آدم‌ها عقل از سر مى پراند. در این میان، در میان این اخبار دلخراش و عکس‌ها و فیلم‌ها، حتما زنان و مردانى، آدم‌هایى در خاکستر جنگ به انتظار نشسته اند، انتظار فرزندى، مادرى، پدرى یا عشقى که در جایى جا مانده. ۹۶۳+ روایت جا ماندن است در میان یک شهر سوخته…»

محسن قرایی کارگردان این نمایش نیز معتقد است که جنگ سوریه شاید متفاوت‌ترین جنگ همه‌ تاریخ باشد. گلوله‌ها همان است که قبلا شلیک می‌شدند، موشک‌ها همان است که در جنگ‌های قبلی بر سر مردم ریخته می‌شد، بدن‌ها به همان شکل قبل شکافته و پاره پاره شدند، دست‌ها و پاها از بدن‌ها تکراری تفریق شدند.
تفاوت در اینجاست: اینجا در سوریه همه چیز مخدوش است. این جنگ نه تاریخ شروع دارد، نه آغاز کننده، نه ادامه دهنده و نه کسی که آن را پایان دهد. کاش پایانی بود.

نرگس فرشی نویسنده این اثر نیز در قالب یادداشت درخصوص « ۹۶۳+» می‌گوید: واقعیت جایی برای امید باقی نمی گذارد و واقعیت جنگ ناامیدانه از هر موقعیت احتمالی آنسوتر می رود آنقدر که چاره ای نمی ماند جز امید را برایش ساختن، برایش تولید کردن؛ یکبار با بافتن رویایی، بار دیگر با چیدن قصه ای و یک وقت هم با از نو بیادآوردن همه¬ی آنها و آن چیزها که دیگر نیستند.
« ۹۶۳+» ساخته شده از همین وضعیت است در سوریه، سرزمینی با همه‌ی داشته هایی که ندارد اما هنوز میل به ساختن امید از هر واقعیتی در آن قدرتمندتر است.

احسان بیات فر دستیار کارگردان، نوشین جعفری عکاس، آزاده آویژه طراح پوستر و بروشور، آریان امیرخان تبلیغات مجازی این اثر را برعهده دارند.

نمایش « ۹۶۳+» از 9 تا26 دی ماه هر شب ساعت 19 در سالن موج نو واقع در خیابان شریعتى، خیابان میرداماد، خیابان رودبار شرقى(شمالى)، بعد از خیابان فلسفى، پلاک ٥٧ به اجرا در می‌آید.

/انتهای متن/

درج نظر