گرافیک، هنری که ارتباط بدون کلام را اسان و سریع کرد

در دنیایی که ارتباط میان آدم ها به اندازه تفاوت های زبانی، آئینی ، فرهنگی و … نیاز به تنوع دارد، زبان تصاویر خیلی به این ارتباط کمک می کند و گرافیک بیشترین خدمت را به این ارتباط می کند، با ظرفیت بالایی که در بکارگیری تصویر، رنگ و … دارد.

0

امروزه با وجود 100 زبان و پنج هزار گویش، نمی‌توان برای معرفی مراکز و مکان‌های مختلف از زبان نوشتاری استفاده کرد. بلکه این زبان تصویری است که با ساخت علائم و نشانه‌ها‌ در هواپیماها، جاده‌ها و هتل‌ها، پیام‌ها را سریعتر انتقال می‌دهد. البته نباید تصور کرد که زبان تصویری یا به عبارت دیگر ارتباط تصویری، تنها به ساخت علائم و سمبل‌های تصویری می‌پردازد بلکه هنر ارتباط تصویری حیطه بسیار وسیعی را در بر‌می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به نوشتن زیبای کلمات، رسم منحنی و نمونه‌های آماری، تهیه آگهی مطبوعاتی و پوستر، صفحه‌آرایی و ده‌ها مورد دیگر اشاره کرد. به زبان دیگر کلیه طر‌ح‌هایی که به وسیله چاپ قابل انتشار هستند، طرح گرافیکی می‌باشند.

 

گرافیک، رشته ای متفاوت و جذاب

رشته پر رمز و راز گرافيك در همه محيط‌ ها با همه سلائق براي خود جایي باز كرده و در ارتباط با صنعت نيز به هنرنمايي پرداخته است. گرافيك زبان تصويري است. استفاده از علائم، سمبل‌ها، خطوط، منحني‌ها و نماد‌ها در كنار رنگ‌هاي موزون و حساب شده دنيايي از حرف و معنا را در خود جاي داده است.

 

گرافیک را کجا بیاموزیم؟

گرافیک حرفه مورد نیاز امروز مخصوصا در بخش تبلیغات است. گسترش روز افزون آموزش فنی و حرفه ای در ایران توسعه همه جانبه در تمامی رشته ها را طلب می کند. براین اساس در چند سال گذشته رشته گرافیک در بیشتر هنرستان ها ایجاد شده است .

البته در دانشگاه ها هم فرصت های بسیار زیادی در این رشته وجود دارد، ولی اگر مخاطبان از هنرستان در این رشته ورود پیدا کنند، زودتر به نتیجه می رسند و دید گرافیکی شان تقویت می شود.

 

تبلیغ درون مایه ی اصلی گرافیک

توسعه رشته گرافیک زمانی شکل گرفت که عصر صنعتی شدن و تولید انبوه کالای صنعتی و غیر صنعتی آغاز شد و برای معرفی انبوه کالاها نیاز به تبلیغ پیدا شد تا مشتری در انتخاب خود دچار سردرگمی نشود. طبیعی است که برای عموم مردم تبلیغ کردن نیازمند زبان مشترکی بود که از تلفیق خطوط، رنگ ها و علامت هایی باشد که تصویر شکل گرفته بتواند خواسته تولید کننده محصول را برآورده سازد.

 

گرافیک انتقال پیام را راحت کرد

گرافیک پیچیدگی های خاص خود را دارد و تابع سلیقه های متفاوت و نگاه های گوناگون است. رنگ ها معانی خاص خود را دارند و خطوط تعابیر خاص خودشان را. یک گرافیست می تواند در مورد تمامی ابعاد زندگی از طریق ارائه تصویر با مخاطبان خود صحبت کند. ناگفته نماند که ارتباطات تصویری با پیشرفت و توسعه تکنولوژی از طریق امکانات متنوعی که در دنیا ایجاد گردیده، در امر پیام رسانی و انتقال مفاهیم موثر واقع شده است.

 

بسته بندی های زیبا و چشمگیر

هنر گرافیک در بسته بندی  نیز نقش اساسی دارد به طور کلی رنگ اولین چیزی است که بیننده از بسته بندی درک می‌کند شکل و نوشته به ترتیب بعد از رنگ سبب جذب مشتری میگردند.به همین دلیل رنگ یکی از مهمترین عوامل انگیزشی در خرید محصول است.

نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد استفاده به جا از رنگ‌ها است. به عنوان مثال رنگ سبزبر اساس جای استفاده می تواند بیانگر فساد و پوسیدگی و از طرف دیگر می تواند بیانگر طراوت و تازگی باشد .

در انتخاب رنگ محصولات غدایی و نوشیدنی‌ها علاوه بر توجه به رنگ ماده غذایی می توان با توجه به ویژگی‌های گروه مصرف کننده از رنگ‌ ها به عنوان ابزاری قدرتمند بهره جست. به عنوان مثال در طراحی جعبه چای‌های گیاهی می توان از رنگ ‌های ملایم و لطیف که مترادف فرآورده‌های گیاهی است بهره گرفت. اما درمورد چای معمولی  می توان با استفاده از زمینه تیره حس مرغوبیت محصول را در مشتری ایجاد نمود و استفاده از تصاویر مرتبط نوعی تشخص به محصول می بخشد.

 

رنگ حرف اول را در گرافیک می زند

گاهی می توان با ایجاد ارتباط بین بسته‌های یک محصول معنا و مفهوم خاصی را بیان کرد . به عنوان نمونه در طراحی جعبه کفش کودکان با استفاده از رنگ‌های قوی مانند سبز، زرد و قرمزارتباطی سرگرم کننده و جذاب زمانی که کنار یکدیگر چیده می شوند، ایجاد نمود.

استفاده مناسب از رنگ سبب انتقال پبام و سهولت پیدا کردن کد کفش در چیدمان مغازه می گردد. این رنگ‌ها بر روی ساک دستی فروشگاه استفاده شده و این نوارهای رنگی در کنار توضیحاتی در مورد دلایل مواظبت از پاها می تواند تاثیر زیبا و مخصوصی بر روی مشتری بگذارد.

 

فارغ التحصیلان گرافیک

فارغ‌التحصيلان اين رشته قادرند با تهيه انواع طرح براي معرفي و ارائه يك موضوع مانند علامت و اطلاعات (آرم سازي، پوستر سازي و…) اجراي انواع صفحه آرايي و طراحي نمايشگاه هاي هنري براي معرفي آثار و توليدات گوناگون (غرفه آرايي) آموزش هنر، طراحي و تصوير سازي براي عنوان ادبي، داستان، سياسي و اجتماعي و مانند آن (صفحه آرايي كتاب، مجله، روزنامه و…) تبليغات ( كاتالوگ، بروشور و…) در مراكزي همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، صدا و سيما، سازمان تبليغات، مطبوعات و مراكز هنري و آتليه‌هاي خصوصي خدمات خود را ارائه دهند.

برای‌ یک‌ فارغ‌التحصیل‌ رشته گرافیک  فرصت‌های‌ شغلی‌ زیادی‌ وجود دارد. چون‌ تنها بخشی‌ از کار او تبلیغات‌ می‌باشد و این‌ در حالی‌ است‌ که‌ تبلیغات‌ محدوده‌ خاصی‌ ندارد و از تبلیغ‌ یک‌ خودکار گرفته‌ تا تبلیغ‌ یک‌ کالای‌ فرهنگی‌ مثل‌ تئاتر یا سینما در حیطه‌ دانش‌ متخصص ارتباط تصویری می‌گنجد.

از سوی‌ دیگر تصویرسازی‌ و طراحی‌ روی‌ جلد کتب‌، صفحه‌آرایی‌ مجلات‌ و روزنامه‌ها و تهیه‌ آرم‌ و نشانه‌ نیز در حیطه‌ کار یک‌ متخصص‌ ارتباط‌ تصویری‌ قرار دارد.

در کل‌ باید بگوییم‌ که‌ در ایران‌ دو شاخه‌ عمده‌ کاری‌ برای‌ یک‌ گرافیست‌ وجود دارد، یکی‌ چاپ‌ و انتشارات‌؛ یعنی‌ طرحی‌ که‌ در نهایت‌ با چاپ‌ و تولید انبوه‌ سروکار دارد مثل‌ تصویرسازی‌ کتاب‌، صفحه‌آرایی‌ مجلات‌ و روزنامه‌ها و تهیه‌ پوستر و بروشور و دیگری‌ گرافیک‌ تلویزیونی‌ است‌ که در جایگاه خودش می تواند بسیار پولساز و ارزشمند باشد.

/انتهای متن/

 

درج نظر