در حق ما رانندگان زن خیلی اجحاف می شود

٢٦ آذر ماه، به عنوان روز رانندگان نامگذاری شده و گزارشگر به دخت این بار پای صحبت های صمیمانه ی یک راننده ی زن نشسته و شغل رانندگی را از دریچه ی نگاه او تماشا کرده است.

0

معصومه حمدی، بانوی ٤٧ ساله ایست که با مدرک دیپلم به مدت هشت سال است به عنوان راننده در یکی از مناطق جنوب شهر تهران فعالیت و  از این راه کسب درآمد می کند.

  • چقدر به کار رانندگی علاقه دارید و چند سال است که به عنوان راننده حرفه ای مشغول به کار هستید؟

– خارج از فضای کاری، به رانندگی کردن علاقه ی زیادی دارم و همیشه رانندگی جزو تفریحات من بوده و پشت فرمان نشستن به من آرامش می دهد. اما به عنوان شغل به آن علاقه زیادی ندارم. هشت سالی می شود که شغل رانندگی را انتخاب کرده ام؛ چندسالی به عنوان راننده ی آژانس بانوان کار می‌کردم اما از نظر اقتصادی برایم به صرفه نبود و ماشین به دلیل رفتن به مسافت های طولانی مستهلک و با کوچکترین مسأله، کلی هزینه برای ماشین ایجاد می شد، تصمیم گرفتم این کار را کنار گذاشته و  راننده سرویس مدارس شوم. البته ماشین برای خودم بود ولی همکارانی داشتم که روی ماشین فرد دیگری کار می کردند و باید به صاحب ماشین  هم پولی می دادند و اوضاع بدتری داشتند. از همه ی این ها مهم تر وقتی مجبور بودم مسافران را به مسیرهای دور ببرم، گاهی به تاریکی خورده و موقع بازگشت واقعا احساس امنیت نداشتم. مثلا یکی از تجربیات تلخی که در آژانس داشتم این بود که مسافری را به مسیری دور بردم و هنگام بازگشت بنزینم تمام شد و تاریک هم شده بود، خب شما فرض کنید من به عنوان یک خانم در این مورد از نظر روحی و ذهنی چقدر آسیب دیدم اما مجبور بودم به عنوان راننده ی آژانس مسافر را به مقصدش برسانم.

 

چرا رانندگی را به عنوان شغل انتخاب  کردید؟

  •  از نظر مالی نیاز به این داشتم که کار و به طریقی کسب درآمد کنم. مدتی مغازه ای کرایه کردم و آرایشگرشدم.قبل از رانندگی چند سالی آرایشگر بودم اما پس از مدتی دیدم به لحاظ اقتصادی این شغل برایم مناسب نیست و گاهی بیشتر از اینکه درآمد داشته باشم هزینه می‌کردم. بنابراین تصمیم گرفتم از وسیله نقلیه شخصی ام  استفاده کنم برای کار تا مخارج زندگی ام تأمین شود.

 

الان به عنوان راننده سرویس مدارس راضی هستید از این  شغلی که دارید؟

  • کار در سرویس مدارس هم ضعف هایی دارد و درآمد آن پایین است اما هم به لحاظ امنیتی بهتر از آژانس است و هم اینکه در طول روز زمان های خاصی را در محدوده های مشخص باید تردد کنیم نه اینکه مانند آژانس هر زمانی و هر مسیری. حقوقی هم که می گیریم کم اما ثابت است و می توان روی آن حساب باز کرد.

تا آنجا که اطلاع دارم رانندگان خانم سرویس مدارس در بالای شهر تهران وضعیت بهتری از جنوب شهر دارند. اما با این وجود به دلیل طرح ترافیک و جریمه شدن و طولانی بودن مسافت منزل تا کار، من ترجیح می دهم حقوق کمتری بگیرم اما در محدوده محل زندگیم کار کنم.

 

 کلا به نظر شما شغل رانندگی برای خانم ها مناسب است؟

  • به نظر من شغل رانندگی در صورتی برای بانوان خوب است که مسافران آن ها فقط خانم ها و بچه ها باشند و مسافران، مرد نباشند چون به لحاظ امنیتی برای یک خانم سخت است که مسافر آقا داشته باشد و حرف زدن با مسافر خانم بسیار راحت تر و خوشایند تر است. در سال های اخیر تا حدودی شغل رانندگی برای خانم ها در جامعه جا افتاده اما همانطور که گفتم باز هم محدودیت هایی دارد.

در کل شغل رانندگی برای خانم ها امنیت مالی و جانی بالایی ندارد حتی امکان دارد یک راننده زن از جانب یک خانم مسافر هم آسیب ببیند و طی مسیر اتفاقاتی برایش بیفتد که نتواند از خود دفاع کند. با توجه به تجربیاتم در این سال ها، راننده سرویس مدارس بودن، امن ترین فعالیت در حوزه ی فعالیت خانم ها با ماشین است.

 

از محاسن و معایب کارتان بگویید.

  • بهترین حسن این کار برای من ارتباط با دیگران و آشنایی با دنیای بیرون بوده است، چون به لحاظ درآمدی که اصلا به صرفه و کافی نیست. مثلا ما خانم های راننده مانند مردان نمی‌ توانیم راحت کنار خیابان ایستاده و مسافر بزنیم و هر مسیری را رفته و هر مسافری را سوار کنیم چون این کار وجهه ی خوبی برای یک زن ندارد، به بیانی فعالیت مان با ماشین محدودتر از مردان راننده است. به نظر من حتی مضرات این کار برای ما بیشتر از محسنات آن است.

من به عنوان یک راننده زن، از شغلم راضی نیستم و اعتقاد دارم که اگر خانم ها واقعا نیاز مالی خاصی ندارند، این شغل را انتخاب نکنند و کار بهتر و مناسب تری برای خود پیدا کنند؛ چون شغل رانندگی برای بانوان استرس زا و کم درآمد است و اگر کسی واقعا علاقمند به این کار است، توصیه می کنم راننده سرویس مدارس بودن باز به مراتب بهتر از راننده آژانس بودن است. همچنین اگر خانمی به هر دلیلی نیاز به این کار دارد، باید بداند که خارج از زمان های کار، هر کسی را به عنوان مسافر سوار نکند و بسیار محتاطانه برخورد کند.

 

درد دل و انتظاری از مسئولین ذی ربط دارید؟

  • بله، در حق ما رانندگان زن خیلی اجحاف می شود، سال هاست که توسط پیمانکار مدارس برای گرفتن مجوز طرح زوج و فرد آزمایشات گوناگون دادیم، کلاس ها و دوره های مختلف رفتیم و خیلی هزینه ها کردیم اما هنوز نتوانستیم این مجوز را دریافت کنیم. مثلا روزهایی که طرح زوج و فرد می شود، من اگر نوبتم نباشد نمی توانم حتی از دم در منزل هم با ماشین بیرون بروم اما بخاطر کارم با ترس و اضطراب می روم تا بچه را به مدرسه و به خانه اش برسانم و هر آن استرس جریمه شدن را توسط مأمورین دارم؛ در حالی که اگر این مجوز را داشته باشم می توانم بدون استرس و با آرامش کارم را انجام دهم.

 

بهترین خاطره تان در کار رانندگی؟

  •  بهترین و ماندگارترین خاطره ی من در این شغل، آشنایی با یک مدرس علوم دینی و قرآنی بود که به واسطه ی ایشان چند سالیست در کلاس هایشان شرکت کرده ام و از بحث ها و مسائل مفید این کلاس در امور زندگیم استفاده می کنم.

/انتهای متن/

 

 

درج نظر