نشست “زن مسلمان و چالش های امروز و فردا” برگزار شد

روز گذشته در دانشگاه تربیت مدرس نشست “زن مسلمان و چالش های امروز و فردا” با حضور دکتر لیزا عابد( استاد دانشگاه وین) برگزار شد؛ نشستی که عنوانش با محتوای آن که با نظر برگزارکنندگان تدارک دیده شده بود، همخوانی لازم را نداشت.

0

استاد لیزا عابد سخنان خود را با تبریک میلاد با سعادت رسول اکرم و میلاد بنیانگذار مکتب جعفری و هفته ی وحدت آغاز کرد:

من خیلی خوشحالم که در جمع قشر تحصیل کرده هستم. البته آسان نیست در مورد چالش های زنان مسلمان صحبت کردن، چرا که تفاوت ها و نقاط مشترک زیاد است؛ به نظر من بزرگترین چالش برای زن مسلمان امروز آگاهی است؛ آگاهی در مورد اتفاقات روز و کشور های همسایه اش و حتی کشورهای غربی. در کشورهایی مثل کشور ما اتریش، ایران اسلامی به نوعی الگوی ماست، و به نظر من زنان در تمام دنیا باید آگاهی را سر لوحه ی زندگی خود کنند.

شما با مشکلات زنان غربی از طریق رسانه ها تا حدودی آشنا هستید ولی به طور بسیار مختصر می خواهم به چند نکته اشاره کنم.

 

اسلام هراسی در غرب مشکلی اساسی است

یکی از مشکلات مهم در غرب مشکل اسلام هراسی است امروزه و به خصوص از سال های 2005 به بعد به خاطر شروع جنگ، مساله ی مسلمانان تکفیری و گزارشات یک طرفه ای که در غرب در مورد این مسلمانان وجود دارد، تصویری منفی از مسلمانان در ذهن مردم به وجود آمده است البته به خاطر برخی رفتارهای مهاجرانی که به غرب سفر کرده اند هم چنین دیدی وجود دارد ولی رسانه ها در غرب به خصوص در مورد ایران تبلیغات منفی زیادی دارند، رسانه هایی که ارزان هستند و فراوان و کارهای ضد اسلامی را تایید می کنند. .

 

حجاب برای ما چالش است

یکی دیگر از چالش های مهمی که ما در غرب به عنوان زن مسلمان با آن روبرو هستیم مساله ی حجاب است.

برای مثال ما به عنوان زن مسلمان تحصیل کرده وقتی که می خواهیم به دنبال شغل برویم، با مشکلات زیادی روبرو هستیم و یکی از این مشکلات عدم پذیرفته شدن به علت حجاب است. البته شرکت ها بهانه های دیگری برای رد کردن زنان تحصیل کرده ی مسلمان دارند ولی در حقیقت علت عدم پذیرش در بیشتر مواقع همین حجاب ما است.

 

کلاس های انجمن های اسلامی خیلی مفید است

یکی از کارهای خوب و مفیدی که در کشور های غربی اتفاق افتاده است راه اندازی انجمن های اسلامی است که از نگاه علمی و فرهنگی به مسائل پرداخته است . کلاس هایی که در این انجمن ها بر پا می شود نه تنها برای کودکان و نوجوانان که برای زنان و مادران 30 سال به بالا هم هست.

زنان مسلمان ما به عنوان مادر در چهارچوب خانواده خیلی کارها می توانند بکنند. ما همایشی به نام گفتگوی ادیان داریم که از بیشتر کشورها مثلا اتریش، آلمان و… در آن شرکت می کنند ( امسال برای بار اول از ترکیه هم در این همایش شرکت کردند). چنین همایش هایی برای رسیدن به اهداف مان ما را یاری می کنند.

 

در تربیت فرزندان مان احترام به مذاهب را بگنجانیم

وقتی من حدود 45 سال پیش مسلمان شدم خیلی بحث شیعه یا سنی بودن مهم نبود بلکه مسلمانان بیشتر مسلمانان با هم شبیه برادر و خواهر بودند و هیچ تفرقه ی جدی میان شان نبود.

متاسفانه با شروع یک سری جنگ ها تفرقه و فساد بین مسلمانان به وجود آمد که این خیلی بد است. ما به عنوان زن مسلمان باید بیشتر تلاش کنیم که در تعلیم و تربیت فرزندان مان احترام به مذاهب را بگنجانیم.

ما به عنوان زنان مسلمان باید مقابل این رسوم اشتباه بایستیم به نقل از وبسایت رهبری :”توهین به اشخاص و نمادهای مذاهب سنی که شامل همسر پیامبر عایشه هم می شود ممنوع است.” البته این قانون شامل همه پیامبران قبلی و به خصوص خاتم پیامبران حضرت محمد (ص) می شود.

ما زنان باید در قصه ها و داستان هایی که برای کودکان مان نقل می کنیم لزوم احترام به مسلمانان دیگر را هم بگنجانیم تا سوءتفاهم های هر چند کوچک ایجاد نشود.

زنان مجتهد پیشرو هستند

یکی دیگر از چالش هایی که زنان به نظر من با آن مواجه هستند، مساله ی اجتهاد زنان است که باید مورد قبول قرار بگیرد که این خودش مساله ی مهمی است.

البته ما زنان بزرگی مثل بانو نصرت السادات امین را داریم که تفاسیر ارزشمندی دارند ولی این نمونه ها خیلی کم هستند و با زیاد شدن چنین زنانی در جامعه، چیزهای بسیار مثبتی برای مان اتفاق می افتد.

 

زنان خانه دار در صف اول مبارزه

به نظر من زنان خانه دار و کلا مادران می توانند با فعالیت های مناسب فرهنگی کاری کنند که شیعه و سنی با آرامش هر چه تمام با هم و در کنار هم زندگی کنند. امیدوارم روزی برسد که شرکت در مراسمی که به نوعی توهین است به مذاهب دیگر، منسوخ شود و ما زنان با کارهای فرهنگی و تربیت درست فرزندان مان اجازه ندهیم این نوع مراسم ها بین مسلمانان باقی بماند.

البته من خودم چون در کشورهای زیادی بوده ام می دانم که فرهنگ مردم مختلف با هم متفاوت است و بعضی رسوم حتی در آن فرهنگ خاص به زمان قبل از اسلام می رسد.

 

 محصولات وطنی و ایرانی باید خرید

یکی دیگر از مشکلات و چالش های زندگی زنان مشکلات اقتصادی است مخصوصا در ایران به خاطر تحریم های بسیار زیاد اگر امر کارآفرینی جدی گرفته شود مشکل بسیار بزرگی حل شده است. به نظر من هم از طریق کارآفرینی و هم از طریق خرید محصولات وطنی و ایرانی می شود به حل این مشکلات کمک کرد.

در کشورهای غربی به خاطر گرانی و ارزش بالای منابع به آن صورت اسراف و مصرف بی جا نداریم و این باید در ایران هم فرهنگ سازی شود. خوشبختانه شهرداری با زدن بنرهای مختلف و پخش بروشور های متفاوت در امر فرهنگ سازی ضد اسراف قدم های خوبی برداشته است.

 

آسیب های اجتماعی

مواد مخدر، فضای مجازی و سوء استفاده از آن که مهم ترین پیامد آن دور شدن از فرهنگ اسلامی است ، از بزرگترین آسیب های اجتماعی است که زنان و خانواده های آنها را تهدید می کند.

خوشبختانه انجمن های اسلامی در تمام کشور ها به مبارزه با این آسیب ها می پردازد . من خودم در دانشگاه الزهرا طرح های جالبی دیده ام که یکی از این طرح ها اطعام بچه های کار است که هم پسندیده است و هم فرهنگ ساز.

در آخر باید اشاره کنم که زنان مسلمان باید بهترین الگو را حضرت فاطمه(س) قرار دهند که  نمونه ی کامل یک زن و مادر مسلمان است.

 

در غرب زن نقش زن و مرد نقش مرد ندارد

ایشان در مورد سوالات حاضران در مورد دلیل الگو دانستن ایران و حجاب در کشور های غربی گفتند:

تفاوت اصلی زندگی در کشوری مثل ایران یا کشورهای غربی در تعلیم و تدریس در این کشور هاست. در کشور های غربی اساس تعلیم سکولار است و در آن زن نقش اجتماعی خود را ندارد در حال حاضر در کشور های غربی زن نقش زن و مرد نقش مرد ندارد و این یک معضل است.

در مورد حجاب هم بسته به فرهنگ و تنوع حجاب در دنیا متفاوت است در هر کجا باید با حفظ اصل حجاب فرمش را با مردم عادی تطبیق داد.

 

واحد درسی زن در ادیان و مکاتب

بعد از تمام شدن صحبت های دکتر عابد، دکترسوسن باستانی مدیر گروه مطالعات دانشگاه الزهرا و معاونت زنان ریاست جمهوری در مورد همکاری دانشگاه الزهرا با دکتر عابد سخن گفت :

ما در گروه مطالعات زنان بحث گسترش روابط بین الملل را داریم و به خاطر همین هم تدریس واحد درسی زن در ادیان و مکاتب را با دکتر عابد برای اولین بار برگزار کرده ایم. البته برای این منظور از دانشگاه علامه طباطبایی و ادیان قم هم کمک گرفته ایم .

ما با این روش می توانیم نقاط ضعف و قدرت خود را پیدا کنیم و جایگاه خودمان را در این کار روشن کنیم.

 

چهره زن مسلمان بسیار منفعل است

پس از آن خانم آشتیانی دبیر کارگروه رسانه معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در ادامه صحبت ها گفت:

به نظر من نقش رسانه به همراه نقش زن مسلمان باید بیشتر مد نظر باشد، چرا که چهره زن مسلمان بسیار منفعل است مخصوصا در رسانه های غربی بحث خشونت و بدنامی و سنگسار در ذهن ها نقش می بندد.

به نظر من نقش زن مسلمان کاهش خشونت و پاک سازی محیط اطرافش است که کمتر به آن می پردازند.

آیا با تئوری های قبل ما می توانیم بگوییم زنی با فرهنگ غربی نقشش در توسعه به درستی تعریف شده است؟

 

نگاهی نقادانه به نشست

عنوان نشست “زن مسلمان و چالش های امروز و فردا” و  حضور چهره ای علمی چون دکتر لیزا عابد، استاد دانشگاه وین، را وقتی دیدیم انتظار داشتیم با نشستی غنی و پربار روبرو شویم. اما به عیان و در یک نگاه این اشکال ها خیلی برجسته و مشهود در این نشست به چشم می آمد:

  • برنامه نشست از نظر زمانی و هم تدارکاتی بسیار ضعیف و پرنقص بود.
  • برای سخنران جلسه که بانویی اندیشمند و دیندار بود می شد که با پیش بینی های درست زمینه سخنرانی قوی تر و غنی تری را فراهم کرد، مخصوصا به خاطر عدم تسلط وی بر زبان فارسی که نه ضعف او بلکه ضعف گردانندگان نشست حساب می شود.
  • متاسفانه مجری برنامه که باید به تنظیم مطالب و طرح درست سوالات شرکت کنندگان می پرداخت، به شکل خیلی ناشیانه و غریبی سوالاتی کلی و بی جا از مهمان برنامه کرد که طبعا جواب مناسب هم برای این سوالات نبود. در واقع این برنامه برای نشان دادن چهره زن مسلمان در ایران خودبخود بدترین تابلو بود که می شد به یک زن دانشمند مسلمان خارجی نشان داد!

/انتهای متن/

درج نظر