ضرورت بررسی عملکرد غده تیروئید قبل از بارداری

رییس انجمن متخصصان غدد درون ریز ایران با بیان اینکه اختلال در عملکرد غده تیروئید مادر می تواند سبب بروز اختلالات مغزی و رشدی جنین شود، تاکید کرد: مادرانی که دچار پرکاری یا کم کاری تیروئید هستند، باید قبل از بارداری بیماری خود را درمان کنند تا وضعیت علمکرد غده تیروئید به حالت طبیعی بازگردد.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایرنا، دکتر فریدون عزیزی اظهار کرد: علاوه بر این اختلال در عملکرد غده تیروئید مادر می تواند منجر به سقط جنین، افزایش فشار خون مادر، مسمومیت بارداری و زایمان زودرس شود بنابراین توصیه می شود زنان قبل از بارداری مشکلات تیروئید خود را برطرف کنند.
وی استفاده از داروهای ضد تیروئید، عمل جراحی و دادن ید رادیواکتیو را سه روش درمان تیروئید عنوان کرد.
عزیزی اظهار کرد: اگر درمان به صورت جراحی یا دادن ید رادیواکتیو باشد، باید حداقل بین 6 ماه تا یک سال پس از اتمام درمان، وضعیت تیروئید بررسی تا در صورت نبود هیچ مشکلی، اجازه بارداری داده شود.
وی ادامه داد: اما اگر درمان به صورت تجویز داروهای ضدتیروئیدی باشد، با تجویز تغییراتی در نوع دارو، در صورتی که عملکرد تیروئید مادر طبیعی شود، می تواند بارداری داشته باشد.
عزیزی تاکید کرد: با اینکه داروهای ضدتیروئید بسیار به ندرت سبب بروز برخی عوارض در دوران بارداری می شود، با این حال زنان باید قبل و بعد از بارداری با متخصصان غدد و زنان در این خصوص مشورت کنند.
رئیس انجمن متخصصان غدد درون ریز ایران در مورد بیماری خودایمنی تیروئید توضیح داد: بیماری خودایمنی تیروئید شامل کم کاری یا پرکاری تیروئید است؛ این بیماری حتی اگر بسیار خفیف هم باشد(به خصوص کم کاری تیروئید) می تواند مشکلاتی را برای مادر و جنین ایجاد کند.
عزیزی گفت: بنابراین به افرادی که قبلا بیماری تیروئید داشته اند، یکی از بستگان آنها به این بیماری مبتلا بوده است، به یکی از بیماری های خودایمن مبتلا هستند و یا آنتی بادی ضدتیروئید در خون آنها وجود دارد، توصیه می شود قبل از بارداری یا در هفته های اول بارداری آزمایش تیروئید (TSH) را انجام دهند.
وی افزود: با انجام این بیماری افرادی که دچار مشکلات تیروئید هستند، شناسایی می شوند تا با انجام معاینات یا آزمایش های تکمیلی در صورت نیاز در زمینه کم کاری یا پرکاری تیروئید تحت درمان قرار گیرند.
به گزارش ایرنا، تیروئید یک غده شبیه بال پروانه است که جلوی گردن قرار گرفته است. این غده هورمون تیروکسین (T4) و تری یدو تیرونین (T3) تولید و به داخل خون ترشح می‌کند. این هورمون ها سرعت کار و تولید انرژی را در بدن عهده دار هستند.
تیروئید افراد سالم به میزان کافی هورمون می سازد و در اعمال مهم بدن اثر می گذارد. این هورمون ها سوخت و ساز بدن را از جمله آنکه چه مقدار کالری مصرف کنیم، چه مقدار احساس گرما کنیم و وزن ما را تنظیم می‌کنند. پر کاری و کم کاری تیروئید دو نوع عملکرد غیرعادی این غده است.

/انتهای متن/

درج نظر