سودمند و تأثیرگذار باشیم

در این دنیا هرکسی به سبک خاص خود زندگی می‌کند، اما سبکی راهگشاست که بتواند احساسات خوب و خوشایند را در زندگی ما زیاد کند و باعث آرامش و تعادل شود.

0

نسیم شهسواری/

هر کدام از ما آدم‌ ها شیوه ی زندگی مختص به خودمان را داریم، شیوه‌ ای که نشان‌ دهنده ی اولویت‌ها، اهداف، آرزوها و علاقه‌ مندی‌های ما است و این شیوه، از فرد به فرد متفاوت و متنوع است، سبکی از زندگی که هرکدام از ما برای خودمان انتخاب می‌کنیم، می‌تواند در ما احساسات خوب و بد بی ‌شماری را زنده کند، احساساتی که نتیجه ی نوعی از زندگی است که ما برای خودمان انتخاب کرده‌ایم.

اما آیا این سبک، شیوه و نوع زندگی را که هر کس انتخاب کرده ، درست، منطقی و سنجیده است؟ و یا آن را تحت تأثیر عوامل محیطی چون خانواده، دوستان، شهر و یا محله ی خود انتخاب کرده است؟ آیا همه ی آدم‌ها با توجه به شیوه‌ ای که برای زندگی کردنشان انتخاب کرده اند می‌توانند فرجام خوشایند و دل‌نشینی را تجربه کنند؟

 

سبک خاص

حقیقت امر این است که علت نامعلوم بسیاری از سردرگمی‌ها و نا آرامی‌های ما در زندگی‌هایمان شیوه‌ای است که برای زندگی کردن خود برگزیده‌ایم، شاید در ابتدای امر به نظرتان برسد که خوب! هرکسی به سبک خاص خود زندگی می‌کند، اما چه بخواهیم و نخواهیم باید بپذیریم که هستند سبک‌هایی از زندگی که نادرست، ناقص و بی‌ثمر هستند و همین ویژگی‌ ها در یک سبک زندگی است که می‌تواند احساسات خوب و خوشایند را در زندگی به حداقل برساند و نا آرامی‌ها و عدم آرامش را به دنبال داشته باشد.

حتماً همین‌الان در ذهن شما یک سؤال بزرگ مطرح‌شده است و از خودتان می‌پرسید که کدام سبک زندگی می‌تواند پایانی خوشایند را برای شما به ارمغان بیاورد؟

 

زندگی ثمربخش

یادم می آید در دوران دبیرستان، معلمی داشتم که سرآمد همه ی معلم‌ های مدرسه بود، ظاهر و رفتار آرام او از یک ‌طرف و تسلط و توانایی بی‌ نظیرش از طرف دیگر، از او یک نمونه ی عالی و مثال ‌زدنی ساخته بود، خانم صابری علاوه بر همه این ویژگی‌ هایش یک مشخصه بارز دیگر داشت و آن نگاه پر امید و آرزومندانه ‌اش به زندگی بود.

یکی از روزهای پایانی سال تحصیلی ، در آخرین ساعت کلاس درس این معلم ، سؤالی پرسیدم، سؤالی که پاسخش در تمام این سال‌ها برایم یک الگو و یک مسیر راست و درست برای زندگی‌ام شد، آن زنگِ آخر سال سوم دبیرستان، وقتی تمام سؤال‌ها و ایرادات بچه‌ ها برطرف شد، دستم را بالا گرفتم و گفتم:

 “من می‌تونم یک سؤال غیردرسی داشته باشم؟” خانم صابری با آن چهره همیشه گشاده و مهربان گفت:

 “حتماً دخترم!”

ایستادم و پرسیدم: “ما الآن سه سال است شما را می‌شناسیم، می‌توانم بدانم رمز این حال خوب، این توانایی و این احساسات مثبت شما در کجاست؟ همه کلاس کمی مکث کردند، انگار سؤال همه بچه‌های کلاس را پرسیده باشم ، خانم صابری بلند شد و قطعه گچ سفیدی را از جعبه گچ‌ها برداشت و بزرگ روی تخته نوشت

برترین مردم سودمندترین آن‌ها است

صدای زنگ مدرسه به صدا درآمد، همه چشم دوخته بودیم به جمله روی تخته، این جمله رازهای بسیاری در خودش داشت، این جمله پر بود از تلنگرهای بی‌شماری که می‌گفتند در هرکجا و هر موقعیتی که هستیم باید برای خودمان، برای مردم و برای زندگی‌مان سودمند و تأثیرگذار باشیم. این بهترین درس برای روزهای پایان دبیرستانمان بود .

راستی تا به‌ حال نگاهی به‌ روزهای گذشته زندگی ‌مان داشته‌ایم؟ چه میزان سودمند و تأثیرگذار بوده‌ایم؟

کمتر کسی است که حال خوش و آرامشی را که پس از انجام یک کار سودمند به آدمی دست می‌دهد درک نکرده باشد .

کمتر کسی است که اعتقاد داشته باشد سودمندی و اثربخشی حال بد آدم‌ها را به حال خوب تغیر نمی‌دهد.

اگر می‌خواهیم سبک زندگی ‌مان را تغییر دهیم،  بهتر است اثربخشی و سودمند بودن را در رأس برنامه‌ هایمان قرار دهیم و در آن موقع است که خواهیم دید، سبک زندگی ما به بهترین شکل تغییر خواهد کرد و انتهای غزل زندگی‌ مان، خوشایندی و خرسندی خواهد بود.

سودمند بودن یک چارچوب دل ‌نشین، برای همه‌کسانی است که می‌خواهند دل‌ پذیرترین و ماندگارترین سبک زندگی را داشته باشند و برای آیندگانشان، از خود باقی بگذارند.

امیدوارم سودمند و تأثیرگذار باشیم…

/انتهای متن/

درج نظر