رنگ موها، شامپوها و داروهای شیمیایی بی ضرر نیستند

مواد شیمیایی چه در شوینده های مو و بدن و یا در داروها به هر حال عوارضی دارند که ما را به کنترل و محدود کردن مصرف آن وامی دارد، مخصوصا انواع خارجی آن که در موارد زیادی به شکل قاچاق هم وارد کشور می شود. این عوارض معمولا در انواع گیاهی شوینده و دارو وجود ندارد.

0

مهناز فولادوند/

عمده ترین عوارض مواد شیمیایی که برای رنگ کردن مو استفاده می شود، این است که این رنگ ها موجب سفیدی، خشکی، شکنندگی و ریزش مو می شود. همچنین این مواد از طریق پوست جذب بدن شده و موجب آسیب به اعصاب و کلیه ها می شود.

 

دئودرانت ها و شوینده های بدن و مو

 دئودرانت های موجود در بازارکه ضد عرق هستند،  باعث تغییرات شیمیایی در پوست و بسته شدن منافذ می شوند و همین  مانع خروج سمومی که باید از بدن دفع شوند، می گردد.

در تولید مواد شوینده ی  مو و بدن از سری ترکیباتی استفاده می شود که دارای مواد فعال در سطح یا همان سورفکتانت ها می باشد. یکی از مهم ترین سورفکتانت ها در صنعت شوینده هایی مثل  مانند شامپوی سر و بدن ، سدیم لوریل اتر سولفات است که عامل اصلی کف کنندگی و پاک کنندگی آنها محسوب می شود. به  دلیل وجود برخی ناخالصی ها، یکی از دلایل مهم حساسیت های پوستی و ریزش مو به کیفیت سدیم لوریل اتر سولفات مصرفی در شامپو مربوط می شود. حال اگر این ماده دارای ناخالصی های بیش از حد استاندارد باشد، موجب خارش سر و ریزش مو و تحریکات پوستی می شود و اگر از میزان معینی بیشتر باشد، سرطان زا هم به شمار می رود.

میزان وجود این ناخالصی ها در شامپوی های ایرانی به مراتب کمتر از شامپوهایی است که از هر کشوری مخصوصا به شکل قاچاق وارد می شود.

توصیه می شود با توجه به این عوارض فراوان، از لوازم آرایشی- بهداشتی نظیر شامپو، صابون، خوشبو کننده، ژل و رنگ موی گیاهی تولید داخل استفاده شود.

 

داروهای شیمیایی

هر دسته از داروهای شیمیایی، دارای عوارض خاص زیادی در کوتاه مدت یا دراز مدت می باشد. به طور مثال داروهای ضد التهاب و گلوکوکورتیکوئیدی( کورتون ها) مانند پردنیزولون، هیدروکورتیزون، بتامتازون موجب عوارضی مانند افزایش اشتها و چاقی ، بی خوابی و… می شود.

مسکن های غیر استروئیدی مانند دیکلوفناک، بروفن و ایندومتاسین، باعث تهوع، خونریزی دستگاه گوارش و … می شوند.

داروهای گیاهی در مواردی همان اثرات درمانی و یا قوی تر را بدون وجود چنین عوارضی دارند. به عنوان مثال طی تحقیقات انجام شده خرفه و تخم آن که در دسترس همگان می باشد، از اثر ضد دردی معادل دیکلوفناک  بدون داشتن چنین عوارضی برخوردار است.

بنابراین توصیه می شود در مواردی که امکان آن وجود دارد، تحت نظر پزشک طب سنتی از داروهای گیاهی به جای داروهای شیمیایی استفاده شود.

 

منبع

– تغذیه در طب ایرانی،اسلامی مولفان: دکتر غلامرضا کردافشاری، دکتر حوریه محمدی کناری، دکتر سید سعید اسماعیلی، دکتر مریم مقیمی

/انتهای متن/

درج نظر