“بهونه” سلامتی و تنوع درآشپزخانه های ما

“بهونه” از پر مخاطب ترین برنامه های شبکه 3 برای آموزش آشپزیست با اجرای “سامان گلریز” که به عنوان یک آشپز حرفه ای توانسته ارتباطی گرم و صمیمی با مخاطبین خود برقرار کند و آشپزی را به سلامتی گره بزند و خانه های ایرانی را هم با غذاهای سنتی آشتی دهد و هم با غذاهای جدید.

0

نفیسه تراینده/

ما خانم های ایرانی همیشه به آشپزی اهمیت می دهیم و دوست داریم غذاهای متنوع و جدید برای اهالی منزل درست کنیم. این یک واقعیت است که“در خانه ای که آشپزخانه اش تعطیل باشد، محبت هم تعطیل است.” آدم برای کسانی که دوست شان دارد با عشق غذا درست می کند، در میان خانواده هایی که سردی در روابط وجود دارد زن خانه تمایلی به آشپزی کردن ندارد.

 

آشپزی حرفه ای ، آموزش حرفه ای

با توجه به این نیاز خانم ها، رسانه ی ملی از دیرباز در میان برنامه های ترکیبی و خانوادگی خود یا  به صورت اختصاصی، به پخش برنامه های آموزش آشپزی اقدام کرده است.

نزدیک  ظهر که می شود همه ی کسانی که در منزل هستند و علاقه مند به دیدن برنامه های آشپزی، می دانند برنامه ای وجود دارد خیلی نزدیک به حال و هوای خانه که با بیانی شیوا  آموزش آشپزی می دهد .

بهونه” شبکه 3 یکی از پر مخاطب ترین برنامه ها برای خانم های خانه دار می باشد؛ برنامه ای با اجرای “سامان گلریز”.گلریز را مخاطبان تلویزیون کم و بیش می شناسند به خصوص پس از حضورش در برنامه ی طنز”ببخشید شما”به کارگردانی “مهران مدیری”؛ آشپزی حرفه ای که تخصص خود را در رشته آشپزی بین المللی از دانشگاه استار کلاید اخذ کرده و برای تحقیقات به اروپا ، آفریقای شمالی و آسیای جنوب شرقی سفر کرده است.

وی 12 سال پیش به عنوان اولین مرد  برای آموزش آشپزی در تلویزیون ایران انتخاب شدو به عنوان اولین کارشناس مرد آشپزی توانست در این برنامه ارتباطی گرم و صمیمی با مخاطبین خود برقرار کند. او در این مدت چهار کتاب آشپزی هم به نگارش در آورده است.

سامان گلريز که در کنار تخصص حرفه اي خودمهارت هاي اجرايي نيز دارد و همزمان مسئوليت اجرا و آموزش را عهده دار است . فن بیان ، شیوایی کلام، آراستگی و تسلط وی ، پیام را به بهترین وموثرترین نحو به مخاطب انتقال می دهد.

 

هم خوشمزه،  هم مفید

بیشتر بیماری های ما امروزه در اثر تغذیه نامناسب و خوردن مواد خوراکی مضر است.هدف اصلی برنامه های تلویزیونی آشپزی آموزش و اطلاع رسانی است وحضور کارشناسان تغذیه برای بهبوداین وضعیت در برنامه های آموزشی آشپزی یک نیاز است .

گلریز سرآشپزیست  با کوله باری از تجربه که در حین آشپزی از خواص مواد خوراکی به کاربرده شده سخن می گوید.گاه مواد و سبزیجاتی به ما معرفی می کند که سال ها ما و بچه های مان  از خوردن آن خودداری می کردیم اما در ترکیب غذایی این آشپز به قدری خوشمزه می شود که با خود می گوییم کاش زودتر طرز تهیه ی این غذا را یاد می گرفتیم.

در این آموزش آشپزی با مطالعه و شناخت مواد مضر برای بیماری ها به بینندگان توصیه می شود که مثلا بیماران دیابتی با افزودن مواد قندی طبیعی همچون توت خشک به جای شکر علاوه بر حفظ سلامتی می توانند از خوردن غذا  کنار دیگر اعضای خانواده لذت ببرند.

 

احیای غذاهای سنتی ایرانی

در فرهنگ ما ایرانیان به دلیل علاقه ای که از دیرباز به آشپزی بوده و با حضور خانم های کدبانو و با سلیقه در منزل غذاهای سنتی فراوانی وجود دارد که متاسفانه این روزها در میان این همه غذاهای فرنگی و فست فودها رو به فراموشی است اما برنامه‌ بهونه با توجه به این مهم غذاهای سنتی ازاقوام مختلف ايرانی را با حال و هواي كاملا سنتي و در يك دكور سنتي آموزش می دهد. استفاده از رنگ های شاد ومتنوع نیز فضارا شاد و زنده کرده و نشاط وانرژی مثبت می بخشد.

 

غذاهای جدید و سریع

گلریز که اکنون سال ها از اجرای برنامه هایش در تلویزیون می گذرد پس از توجه به این مهم برای ایجاد تنوع بیشتر و نوآوری و فرار از تکراربه معرفی و استفاده از خوراکی های جدید و ناشناخته دربرنامه هم می پردازد. مثلا یک میوه ی وارداتی جدید را معرفی می کند که به مرور زمان برای مان شناخته شود و به فرهنگ اسامی خوراکی های مان اضافه گردد.

یکی از دلایل آموزش غذاهای جدید علاوه برایجادتنوع، پخت سریع آنهادر مقایسه با غذاهای وقت گیر سنتی است. زیرا انسان عقل گرای امروز کوتاه ترین راه را برای رسیدن به هدف انتخاب می کند گرچه سرعت پخت و پز کیفیت غذایی را پایین می آورد اما به دنبال تغییر وتحولات اجتماعی مثل شاغل شدن خانم ها و وجود فاصله های زمانی طولانی بین محیط کار و منزل، زمان اهمیت دو چندان می یابد و غذاهای سریع بهترین غذا برای روز است.

تبلیغات در کنار آموزش

متاسفانه کمبود بودجه ی رسانه ملی دامنگیر این برنامه هم شده است. به همین دلیل بهونه از دیرباز به تبلیغ  وسایل و لوازم خانگي و آشپزي و مواد غذایی می پردازدکه بنا بر اصل مجاورت و تداعی در روان شناسی تبلیغات نفوذ و تاثیر بسیاربالایی هم بر افکار عمومی دارد؛ موادی که بنابر قول آشپز برنامه در عین قیمت مناسب، مفید هم هستند. حسن این وسایل این است که تولید کننده ایرانی دارند و گامی در جهت حمایت از تولیدکنندگان ایرانی به شمار می رود.

کارکرد این نوع برنامه هابااصلاح الگوی غلط وایجاد الگوی درست تغییرذائقه غذایی ماست،یک کار فرهنگی که نیازمند کارشناسی و توجه و نظارت ویژه مسئولان فرهنگی کشور است تا ما ایرانیان دوباره به اصالت خود بازگردیم و به جای صرف وقت در رستوران ها و کافی شاپ های رنگارنگ و گران قیمت و خوردن غذاهای چرب و چاق کننده با مهر و محبت و همکاری در آشپزخانه خود با صرف هزینه ای مناسب یک غذای سالم تهیه کرده و در محیطی صمیمی میل کنیم. آشپزی اصولی و در خانه هم گرمای لذت بخشی به محیط خانواده می دهد و هم اطمینان از صحت و سلامتی مواد غذایی و طرز پخت آن تضمین کننده سلامت و شادابی اعضای خانواده می باشد.

این برنامه و برنامه های مشابه آشپزی باید دقت داشته باشند که با استفاده از مواد ارزان و در دسترس به آموزش آشپزی بپردازند و به برنامه ای تجمل گرا تبدیل نشوند تا همه اقشار جامعه بتوانند از این برنامه ها استفاده نمایند.

/انتهای متن/

درج نظر