ساخت داروی ضدسرطان سینه با استفاده از فناوری نانو

محققان دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به ساخت نوعی نانوکاتالیست شدند که با استفاده از آن می‌توان داروی ضدسرطان سینه را در شرایطی ساده و با قیمتی مناسب تهیه کرد.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، یکی از اصلی‌ترین دلایل مرگ و میر بعد از بیماری‌های قلبی، به ویژه در کشورهای صنعتی ابتلا به سرطان است. شایع‌ترین نوع سرطان در بین زنان، سرطان سینه است و تقریباً از هر 10 زن یک نفر این بیماری را در طول زندگی تجربه می‌کند. از این رو، معرفی و تولید ترکیبات شیمیایی جدید برای درمان این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است.
به گفته دکتر عبدالرضا حاجی پور محقق دانشگاه صنعتی اصفهان، ترکیبات هتروسیکلی بنزایمیدازول‌ها، بنزاکسازول‌ها و بنزوتیازول‌ها از جمله ترکیباتی هستند که به عنوان داروهای ضد سرطان و ضد ایدز کاربرد دارند. اهمیت این طرح نیز در سنتز آسان و ارزان این ترکیبات با استفاده از نانوذرات کاتالیستی از جنس کبالت و بررسی اثرات و عملکرد این ترکیبات بر اساس مطالعات محاسباتی است.
وی افزود: در فرآیندهای تولید دارو معمولاً از کاتالیست‌های هموژن گران قیمت و فرآیندهای تولید چند مرحله‌ای و دشوار استفاده می‌شود. اما نانوکاتالیست مورد استفاده در این طرح کارایی بالایی دارد و دارای قابلیت بازیابی مجدد برای کاربرد در فرآیند تولید دارو است. نانوکاتالیست پیشنهادی باعث کاهش هزینه‌ تولید (استفاده از کاتالیست فلزی ارزان قیمت)، عدم ایجاد آلودگی زیستی ناشی از استفاده از فلز غیرسمی و حلال‌های غیرفرار شده است. همچنین بازده بالای محصولات موردنظر بدون ایجاد محصولات جانبی از دیگر مزایای استفاده از این نانوکاتالیست است.
حاجی پور ادامه داد: فلز کبالت فلزی است که منابع آن به فراوانی وجود دارد و ارزان ‌قیمت است. این ماده در مقابل هوا و رطوبت پایدار است و همچنین کارایی کاتالیستی خوبی در واکنش‌های شیمیایی از خود نشان می‌دهد؛ در این طرح ترکیبات هتروسیکلی شامل بنزایمیدازول، بنزاکسازول و بنزوتیازول در حضور نانوذرات اکسید کبالت در شرایط سبز و نسبتاً ملایم سنتز شدند.
دکتر عبدالرضا حاجی پور و دکتر حسین فرخ پور از اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، با همکاری زهرا خرسندی و مریم مرتضوی دانشجویان دکترای شیمی این دانشگاه در انجام این تحقیقات همکاری داشته‌اند.
نتایج این تحقیق در نشریه‌ RSC Advances منتشر شده است.

/انتهای متن/

درج نظر