نمایش اقلیما از دهه ی دوم محرم به روی صحنه می رود

نشست خبری گروه هنرمقدس، اولین گروه خاص تئاتر بانوان، به منظور تشریح کار جدید این گروه با عنوان “اقلیما” درمجموعه ی ایوان شمس برگزار شد.

1

در نشست خبری گروه هنر مقدس که دوشنبه گذشته در مجموعه ی ایوان شمس فاطمه نوری شکری دبیر گروه هنر مقدس  در مورد چگونگی پدید آمدن گروه اظهار داشت:

” گروه هنر مقدس از سال 75 در قالب نمایشگاه های مفهومی دفاع مقدس شروع به کار کرد ولی از سال 86 گروه  وارد عرصه ی جدیدی به نام تئاتر مخصوص بانوان شد؛ تئاتری که تمام دست اندر کاران این تئاتر از نویسنده و کارگردان تا بازیگران و طراح صحنه اش را بانوان تشکیل می دهند.

یکی از مهم ترین مقاصد ما ایجاد فضایی حرفه ای در کارهای ارزشی بود که بتوانیم در آن با کمک نمایش پیام مان را به مخاطبین خود برسانیم و در عین حال هیچ یک از اصول مذهبی و اعتقادی مان را هم زیر پا نگذاریم.”

1-2

وی در مورد چگونگی شروع کار این گروه افزود:

” گروه ما از تعدادی کم یعنی هشت نفر شروع به کار کرد. در ابتدا  ما برای اجرا از مدارس شروع کردیم و کم کم به سالن ها راه پیدا کردیم و برای ارگان هایی مثل  دانشگاه ها ، شهرداری ها و سازمان های دولتی اجرا داشتیم.

خوشبختانه زحمات ما نتیجه داد و در سال 94 اولین اجرای ویژه ی بانوان را برای گیشه داشتیم که با استقبال فوق العاده از سوی مخاطبان خانم هم مواجه شد.”

دبیر گروه هنری دفاع مقدس در تشریح طرح جدید کاری این گروه که قرار است در محرم امسال اجرا شود، گفت:

” ما در این طرح تئاتر و تعزیه را با هم ترکیب کردیم و این اتفاق جدیدیست  در تئاتر که خوشبختانه بازخورد خوبی داشته است. البته ما از نظر حرفه ای اعضای گروه را زیر نظر اساتید آموزش دادیم تا کار از نظر هنری هم کیفیت بالایی داشته باشد وشاید یکی از دلایل موفقیت های اخیر ما در گیشه همین نگاه حرفه ای مان به کار باشد.”

وی در مورد تئاتر جدید گروه هنر مقدس  توضیح داد:

” امروز جلسه ی بازبینی تئاتر اقلیما بود. داوران برای دیدن تئاتر آمدند و خوشبختانه نظرات شان مثبت بود. قرار است این تئاتر از22مهر مقارن با 11محرم  به روی صحنه برود که تا اول آبان هم ادامه دارد.”

نوری در مورد تاثیر گذاری تئاتر بر مخاطبین افزود:

” ما در اویل کارِگروه اجرای مان در قالب یک  کاروان در مدارس مختلف از جمله مدارس بین المللی ارائه می شد. ما شاهد بودیم که با اجرای ما، غم و اندوه بر مصائب امام حسین برای مخاطب ایجاد می شود. البته هدف اصلی ما باز کردن باب تفکردر قشر نوجوان بود که خوشبختانه می دیدیم همان طور که مورد نظر مان بود همراه با شور، شعور هم در مخاطب بوجود می آید. “

خانم نوری در پاسخ به یکی از خبرنگاران در مورد سوژه ی تئاتر اقلیما اضافه کرد:

” در اقلیما ما به طور بسیار ظریف وقایع روز جامعه را با هدف تکرار تاریخ، بیان می کنیم و سعی داریم اتفاقات اخیر خاورمیانه را در بستر تاریخ به تصویربکشیم و از نسل های جدید شهدا و فرزندان شان حرف بزنیم. “

2-2

وی در مورد شخصیت های محوری این نمایش گفت:

” تئاتر اقلیما سه شخصیت اصلی زن دارد: ام وهب نماد مادر شهید، اقلیما نماینده ی زن امروزی و مدرن، حوا  که هسته ی آفرینش است به واسطه ی مادر بودن.”

نوری در پاسخ به خبرنگار درمورد سبک این نمایش اظهار داشت:

” البته به لحاظ تاریخی اولین بار تئاتر یا تعزیه برای بانوان در زمان صفویه پدید آمده است. منتها این سبک در دوران قاجار منسوخ شد و الان ما در حقیقت پیرو همان سبک نمایش دوران صفویه ایم و قصد داریم مسائل روز و مفاهیم مذهبی را در قالب نمایش برای مخاطبین خود اجرا کنیم . برای این منظور ما در نمایش اقلیما مناظره های جالبی داریم برای بیان مفاهیم دینی و مسائل اجتماعی .”

وی در توضیح کارهای دیگر این گروه اضافه کرد:

” نمایش این من نیستم با رویکرد اجتماعی- فلسفی و نمایش صیانه (آرایشگر رامسس سوم) که اجراهای متعدد در جاهای مختلف داشته است، از کارهای قبلی ما بوده است.”

زینب یزدانی مسئول تبلیغات گروه هنر مقدس هم در توضیح مشکلات کاری گروه  گفت:

” ما در طول مدتی که وارد این عرصه شدیم با مشکلات زیادی مواجه شدیم،  از کار نکردن اساتید هنر با گروه تا گرفتن مجوز از  ارشاد، ولی در نهایت همه ی این مشکلات را پشت سر گذاشتیم و سال گذشته جزو پر فروش ترین های تیوال و نت برگ ( درگاه خرید آنلاین بلیط تئاتر ) بودیم.”

 یزدانی در پاسخ به پرسشی که در مورد مسائل مالی و رضایت بازیگران  بابت دستمزدها اشاره کرد:

” چون این گروه به خاطر اهداف ارزشی تاسیس شده، خیلی وقت ها اعضای گروه نه تنها انتظار درآمد و دستمزد نداشتند، بلکه حاضر بودند که کار را  با بودجه های شخصی شان جلو ببرند. در حال حاضر هم با اینکه کار گروه به مرحله ی در آمدزایی رسیده است، هنوز هدف مهم تر ما  همچنان بهره های معنوی است و بعد مادی را در کنارآن مدنظر داریم. البته جا دارد که در اینجا از حمایت ارگان هایی مثل شهرداری و سپاه تشکرکنیم که با دیدن کار ما، برای اولین بار ما را با ور کردند و به ما فرصت رشد و بهتر شدن دادند.”

مسئول تبلیغات گروه دفاع مقدس در مورد چگونگی ورود به عرصه ی هنر و مشکلات آن گفت:

” اگر کسی واقعا هدفی داشته باشد و عاشقانه به دنبال آن هدف برود، مطمئنا موفق می شود به شرط  این که که تحمل سختی ها را داشته باشد و زود نا امید نشود. خود ما مراحل سختی را گذراندیم تا به اینجا رسیدیم . مثلا در اوایل کار کسی یا ارگان خاصی به دنبال ما نیامد و این گروه ما بود که با رفتن و اجرای مجانی برای مدارس هم به نقص های کار پی برد و برطرفش کرد و هم خود را معرفی کرد.  بعد هم با تحقیق و مطالعه و نگاه تخصصی تر و  اجرای حرفه ای تر سعی کردیم رشد کنیم. در کل با دوندگی های بسیار و بالا بردن کیفیت کارمان خودمان را ثابت کردیم که همه ی اینها لازمه اش زحمت و تلاش شبانه روزی بود.”

یزدانی  در مورد گرفتن عضو جدید برای گروه هم  گفت:

” کسانی که علاقمند باشند با ما همکاری کنند و در این رشته استعداد هم دارند، می توانند با شماره ی 09301271850 تماس بگیرند.  روال این است که  ما بعد از گرفتن تست از آنها و مشخص کردن میزان توانایی شان آنها را درگروه می پذیریم و در صورت نیاز برای شان دوره های آموزشی توسط اساتید خانم هم برگزار می کنیم.”

در آخر مسئول تبلیغات دست اندرکاران تلاشگر و علاقمند تئاتر اقلیما را به این ترتیب معرفی و از آنها تشکر کرد:

نویسنده و کارگردان: مریم شعبانی

اکسسوار: زهرا توحیدی

موسیقی و طراحی لباس : مونا شعبانی

مدیر اجرایی : ریحانه ذاکر

بازیگران : فاطمه نوری شکری، سبا رضایی، ریحانه افخم رضایی، محدثه جوادی، زهرا کشتکار، منصوره جلالیان، سارا قادری، مهسا دلیلی

/انتهای متن/

 

نمایش نظرات (1)