خشونت و برهنگی به مد راه می یابد

در بحث مد تا به حال، تغییرات علایق و نوستالژی های مردم را، از سال 1900 تا 2010 بررسی کردیم. در این قسمت به بررسی تغییرات مد در شش سال اخیر با محوریت خشونت و برهنگی در جهان می پردازیم.

فاطمه قاسم آبادی/

در شش سال اخیر در طراحی لباس های روزانه تغییرات زیادی صورت نگرفته است.

 

لباس های روزانه

منظور از لباس های روزانه لباس هایی است که عامه ی مردم در زندگی عادی روزمره می پوشند و با آن مثلا در محل کار، مرکز خرید، تفریح و هر فعالیت عادی دیگر روزمره حاضر می شوند.

در دهه ی 70 و 90 ما شاهد اوج تغییرات در لباس و پوشش روزانه ی زنان و مردان بودیم، ولی در شش سال اخیر لباس های روزانه و پوشش مردم در پیروی از همان تیپ های قدیمی یعنی استفاده از شلوارهای کتان، لی و گاهی هم پارچه ای بوده است.

در این سال ها لباس های روزانه سهم خاصی در سبد طراحان مد، نداشته است

تعادل در قواره ها

تعادل در قواره های لباس های روزمره، به خصوص در لباس های بالاتنه یکی از بهترین اتفاقات شش سال اخیر محسوب می شود. برای مثال لباس های مردانه و زنانه در دهه ی 90 میلادی بسیار گشاد و بی قواره بود و همین آن را تبدیل به مدی متفاوت کرده بود. در اواسط سال 2000 میلادی هم عکس آن پوشش، یعنی لباس هایی کاملا جذب مد شد، به طوری که مخاطب هیچ گونه راحتی درپوشیدن آن نداشت.

خوشبختانه در شش سال اخیر لباس ها از این افراط و تفریط خلاصی پیدا کرده اند و دیگر نه مثل دهه ی 90 به صورت اغراق آمیز گشاد و نه مثل اواسط سال 2000 تنگ و غیر قابل تحمل بوده اند.

 

برهنگی بی حد و مرز

در شش سال اخیر، هر چند که در مورد لباس های روزانه تغییرات چشمگیری پدید نیامده است، اما در لباس های رسمی و شب، تغییرات مهمی پیدا شده است.

در اوایل دهه ی جدید، تا حدودی برخی پوشیدگی ها رعایت می شد، اما در شش سال اخیر و به خصوص در طراحی جدید لباس های شب ، برهنگی به طرز غیر قابل قبولی تشدید شده است. با نگاه کوتاهی به پوشش های زنان در مراسم بین المللی و مقایسه ی آن با دهه ی قبل می توان میزان این تغییرات را به وضوح مشاهده کرد.

لباس های زنانه در این شش سال اخیر یا با طراحی کاملا بازاز جلو و یا با برهنگی بی حد از پشت اِتود خورده است؛ در مورد لباس مردان هم به همین صورت بوده است، که شلوارها تنگ تر از حالت معمول دوخته شده است و حدود بدن نمایی نیز نامحدود گشته است.

 

خشونت مد می شود!   

در شش سال اخیر به خاطر فراگیر شدن خشونت در کل جهان و تبلیغاتی که در بازی های کامپیوتری، فیلم ها ، سریال ها و حتی پوستر های خیابانی در مورد رواج دادن و عادی سازی خشونت شده است، مردم تمایل پیدا کرده اند که به سمت مدل های خشن، برای ظاهر خود بروند .

برای مثال محبوبیت بیش از حد شکل و شمایل وایکینگی ( قومی که به بی رحمی و خون ریز بودن معروف بودند) در بین جوانان یکی از شواهد میل به خشونت و مدل های خشن، محسوب می شود.

 

کتانی های رنگی

یکی دیگر از پدیده هایی که طراحان برای شش سال اخیر در نظر گرفتند، ورود بی حد و مرز تیپ های اسپرت در شکل و رنگ های متفاوت بوده است.

کتانی ها که قبل از این در رنگ های به خصوصی به مخاطبین خود عرضه می شد، در این شش سال اخیر پیشرفت های زیادی در زمینه ی طراحی و تنوع رنگ داشته است و همین باعث بالا رفتن مخاطب جوان، نوجوان و حتی کودکان و پرداخت هزینه های بی حد و مرز برای این کتانی های رنگارنگ شده است.  

 

زنان، بازیچه ی اصلی صنعت و تجارت مد

پدیده ی مد که خاستگاه اصلی امروزیش در کشورهای غربی و مشخصا اروپاست، در طول بیشتر از یک قرن اخیر با توجه به سیاست های معمول  به سمت های مختلفی رفته است. طراحان و اندیشمندان این صنعت پول ساز، با توجه به سیاست های از پیش تعیین شده ای که توسط بالا دستی های شان به آنها دیکته می شود،  رهبری و هدایت می شود.

در واقع مد در جهانِ امروز تبدیل به یک صنعت و تجارت مهم شده است و به نوعی در خدمت و برخاسته از سیاست ، تجارت و فرهنگ محسوب می شود. این به این معناست که هیچ پدیده ای در مد به اصطلاح اتفاقی نیست و پشت هر مدی که در جامعه رواج پیدا می کند، سیاستی وجود دارد که با توجه به آن سیاست، طراحان مد دست به اِتود می برند.

اینکه مخاطب ما بداند مدی که به سراغش می رود با چه تفکر و هدفی برایش تدارک دیده شده است باعث می شود که در مورد انتخاب آن هوشمندانه تر عمل کند و از هر مدی که به بازار می آید، چشم و گوش بسته تبعیت نکند.

مد نه امروز به وجود آمده و نه قرار است فردا تمام شود، ولی مهم است که مردم جامعه ی ما مخصوصا دختران و  زنان مان در مورد پیروی از آن با آگاهی بیشتری رفتار کنند تا به صورت بازیچه هایی برای این صنعت پولسازنشوند.     

/انتهای متن/