استقلال مالی خطر بی‌نیازی زوجین از یکدیگر را تقویت می‌کند

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: استقلالی زن و مرد از یکدیگر تفکر خطرناک غربی است که در نهایت موجب از هم گسیختگی خانواده‌های ایرانی می‌شود.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین احد آزادی‌خواه گفت: در تاریخ اسلام و توصیه‌های اولیای الهی تاکید شده مرد برای تامین مخارج زندگی در خارج از منزل تلاش کند و زن نیز نقش بسیار مهم و تخصصی سامان دادن به امور داخلی خانواده را ایفا کند. همین مسئله در سیاست‌های کلی شانزده‌بندی خانواده توسط مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در غرب فردگرایی به جای زندگی خانوادگی تبلیغ می‌شود، در تشریح آسیب‌های غیرقابل جبران این تفکر بر خانواده‌های ایرانی گفت: در غرب زندگی فردی جایگزین زندگی خانوادگی شده است. در این زندگی فردگرای غربی،‌ زن و مرد مستقل از یکدیگر اقتصاد خود را مدیریت می‌کنند. این تفکر، تفکری بسیار خطرناک و در تقابل با احکام اسلام است. اگر این تفکر در جامعه ایرانی رسوخ کند و رواج یابد پس از مدتی مرد احساس بی‌نیازی از همسر پیدا کرده و زن نیز متقابلا پس از مدتی از شوهر احساس بی‌نیازی می‌کند و رفته رفته چارچوب خانواده دچار از هم گسیختگی و رشد سریع انواع آسیب‌ها و بزه‌های اجتماعی می‌شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس با تبیین دیدگاه متفکران ایرانی صدر اسلام، گفت: احکام تعالی‌بخش اسلام بر تعالی فکری، علمی و اعتقادی خانواده به ویژه زنان خانواده تاکید دارد. اسلام زنان را به کسب علم توصیه می‌کند. ابن‌سینا و فارابی برای تعالی خانواده سه ضلع تعریف کرده‌اند که یکی از آنها «اشتغال» زنان است اما اشتغال زنان نه به این معنا که در غرب رایج است که به عنوان یک مال‌التجاره به آن می‌نگرند بلکه به این معنا که باید مشغول باشد و کار کند، این کار می‌تواند تحصیل و ارتقاء سطح علمی مادرانی باشد که می‌خواهند مربی فرزند خود باشند. این مسئله تاثیر حیاتی در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد. منافاتی ندارد اگر بانویی تحصیلات عالیه دارد در مراکز علمی و آموزشی تدریس کند و علم خود را در اختیار دیگران بگذارد. خطبه‌ها و روایت‌های زیبایی از حضرت زهرا(س) در باب توصیه به وظیفه اجتماعی مادران و همسران دارند.

نماینده مردم ملایر در مجلس تاکید کرد: اگر مرد نقش اقتصادی خود را به درستی ایفا کند زن احتیاجی به اشتغال، درآمدزایی و دنبال اقتصاد رفتن ندارد و این یعنی سپردن نقش اقتصادی خانواده به مردان و سامان‌بخشی نظام داخلی خانواده، تربیت فرزند یا فرزندان و مدیریت اقتصادی و روانی خانواده توسط زنان، این تقسیم کار بین زوج و زوجه موجب تخصصی‌تر شدن اداره زندگی و آرامش خانواده شده و نتایج مطلوبی‌تری نصیب زن، مرد و فرزند یا فرزندان خانواده می‌شود.

وی خواستار توجه کارگزاران نظام در قوای سه‌گانه به مسائل خانواده و فراهم کردن بسترهای ازدواج آسان زوج‌های جوان شد و خاطرنشان کرد: اگر ازدواج‌ها به موقع انجام شود، جدایی و طلاق در خانواده‌ها اتفاق نیفتد و زندان رفتن مردان به دلیل بزه‌های اجتماعی و اعتیاد به حداقل برسد، زنان نیاز به درآمد و اشتغال مستقل ندارند به بیان روشن‌تر اگر آیین‌های اسلامی مثل ازدواج، فرزندآوری و سلامت از آسیب‌های اجتماعی به هنگام و مطابق استانداردهای قرآنی انجام شود، زنان به درآمد مستقل نیازی نخواهند داشت.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ناتوانی مردان در تامین نیازهای مالی همسران را از  مهمترین دلایل تمایل زنان به کار خارج از منزل دانست و افزود: نیازهای زندگی، فشارهای اقتصادی و عدم تامین نیازهای مالی توسط مرد خانواده از دلایلی نارضاتی همسر است. برای رفع این مشکل کارگزاران نظام در بخش‌ها و قوای مختلف باید بستر ایجاد و تقویت فضای کسب و کار برای مردان را به وضعیتی برسانند که مردان بتوانند نیازهای مالی همسر و خانواده را تامین کنند در این صورت می‌توان انتظار داشت تمایل به کار خارج از منزل در زنان کاهش چشمگیری پیدا کند.

حجت‌الاسلام آزادی‌ در عین حال طلاق، بد سرپرستی و آسیب‌دیدگی اجتماعی را از مهمترین آسیب‌هایی دانست که موجب تشدید نیازهای مالی در زنان و تن دادن به درآمدهای اندک دانست.

/انتهای متن/

درج نظر