نشانه ها ی خاموش کمبود ویتامین B12 را بشناسید

 نشانه هایی خاموش در بدن شما هست که حاکی از کمبود ویتامین B12 است. این نشانه ها را باید بشناسید و با تامین میزان کافی این ویتامین، به رفع آن بپردازید.

0

مترجم: مریم گرجی/

اختلال حواس و پوست پریده رنگ می تواند نشان دهنده آن باشد که شما به اندازه کافی ویتامین B12 مصرف نمی کنید.

بطور کلی هشت نوع ویتامین Bوجود دارد که همگی آنها از طریق تبدیل غذا به سوخت در بدن، انرژی مورد نیاز شما را فراهم می کند. مخصوصا ویتامین B12 در تولید  DNA(مولکول مربوط به ژن ها) و نگهداری سلول های اعصاب و خون بسیار مهم است. یک روش که B12 از سلول های خونی محافظت و نگهداری می کند، پیشگیری از کم خونی آنمی است. آنمی نوعی بیماریست که منجر به کاهش میزان اکسیژن مورد نیازی  گلبول های قرمز خون برای انتقال به بدن است.

پزشکان توصیه می کنند که افراد به طور متوسط  در طول روز 4/2 میکروگرم ویتامین B12 مصرف کنند. اما عده ای از طریق خوردن پروتئین ها ، روزانه بیش از مقدار توصیه شده ویتامین B12  مصرف می کنند. کمبود B12 زمانی اتفاق می افتد که ما به طور مرتب استفاده از آن را در برنامه غذایی خود قرار نمی دهیم.

اما نشانه هایی که از کمبود ویتامین  B12 در بدن شما حکایت می کند:

 

1-بی حس یا کرخت شدن دست و پا:

ویتامین B12 به ساختن غلاف میلین کمک می کند. میلین پوششی محافظ و نگهدارنده برای رشته های عصبی است. اگر ویتامین B12 مصرف نکنید، رشته های عصبی شما دچار آسیب می شوند و نمی توانند به خوبی ساخته شوند. به گفته پزشکان وقتی رشته های عصبی تحلیل می روند، شما احساس بی حسی و یا کرختی می کنید.  در این صورت بهتر است  برای آگاه شدن از وضعیت بدن تان به پزشک مراجعه کنید.

 

2- احساس خستگی:

اگر احساس خستگی، تنگی نفس و یا ضعف شدید دارید، علت این امر به سلول های خونی برمی گردد. زیرا ویتامین B12 نقشی مهم در سلول های خونی بازی می کند.  ممکن است شما به بیماری آنمی وجود مبتلا باشید و در نتیجه بدن شروع به تولید و ساختن گلبول های قرمز خونی نابالغ و بزرگ می کند که قادر به انتقال اکسیژن به تمام نواحی بدن نمی باشد. کمبود اکسیژن باعث بی رمقی شما می شود.

 

3-پوست زرد رنگ و یا رنگ پریدگی :

زمانی که پوست شما طراوت و گلگونی خود را از دست می دهد، احتمال کمبود ویتامین B12 بسیار بالاست. اگر شما به آنمی مبتلا باشید، اکسیژن به میزان کافی به بدن شما منتقل نمی شود. محققان هندی دریافته اند که یرقان نیز می تواند نشانه ای از فقدان ویتامین B12 باشد.  این کمبود دلیلی بر برخی سرطان ها ، از جمله سرطان کبد هم می تواند باشد. پس بهتر است دراین موارد حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

4- گیاهخواری:

با پوزش از همه گیاهخواران،  گیاهان به اندازه کافی B12 ندارند. این ویتامین تنها در گوشت قرمز، تخم مرغ، گوشت ماکیان و محصولات دامی موجود است. به همین  دلیل گیاهخواران در معرض ریسک بالای کمبود ویتامینB12 قرار بگیرند. اما می توانید از مکمل ها  و یا حتی غلات غنی شده، سریال های غذایی، کپک های مغذی برای جذب این ماده غذایی مهم استفاده کنید. البته برخی از نمونه های ارگانیک ویتامین B12 ندارند.

 

5-بیماری دیابت:

 اگر چه همه کسانی که مرض قند دارند، دارای مشکل کمبود B12 نیستند، اما به گفته محققان افرادی که دیابت نوع اول و دوم دارند، احتمال و ریسک کمبود B12 در آنان مشهود است. مطالعه ای در انگلستان نشان داده است که در میان 283 فردی که دیابت نوع دوم دارند، 33 درصد نقص و کمبود B12 داشته اند. علاوه بر آن محققان هندی بر روی 90 فرد بیمار دیابتی نوع اول آزمایشاتی را انجام دادند و فهمیدند که 45 درصد  افراد کمبود ویتامین B12 دارند.

 

6- مصرف دارو برای کاهش درد قلب:

 داروهای نسخه ای و یا تجویز شده از سوی پزشکان به منظور کاهش درد قلب است می تواندباعث کاهش ترشح اسید معده شده و در نتیجه ویتامین B12  به خوبی جذب بدن نمی شود و عمل هضم غذا نیز به کندی پیش می رود.

 

7- افسردگی یا اضطراب:

سروتونین ماده لازم برای اعصاب و مغز است که به کارکرد درست و صحیح مغز و حالات روحی شما کمک می کند. به گفته پژوهشگران نقص و کمبود در این ماده شیمیایی می تواند منجر به افسردگی شود. ویتامین 12 B باعث رشد و افزایش تولید رشته های اعصاب و ارتباط میان آنهاست و نقص در ویتامین B12  می تواند به معنی نقص در سروتونین باشد. اگر فرد افسرده است، می تواند به مفهوم آن باشد که سروتونین و در نتیجه ویتامین B12  کافی ندارد.

 

8- فراموشی:

از آنجا که ویتامین B12 با روند و مراحل سوخت و ساز در مغز رابطه ای تنگاتنگ دارد، نقص آن سبب فقدان، ضعف حافظه و گاهی آلزایمر یا فراموشی می شود.  این نقص حافظه مخصوصا در افراد بزرگسال مشهود تر است. مرکز پزشکی دانشگاه روسیه بر روی 121 نفر در رده سنی 65 سال یا بیشتر که نشانه هایی از کمبودویتامین B12 داشتند مطالعه ای انجام داد و پس از چهارسال و نیم، معلوم شد که این بیماران در ریسک بالای فراموشی بوده و حجم مغزشان کوچکتر شده است و قدرت شناختی آنها کم شده است. پس اگر حافظه شما دچار ضعف شده ، می تواند مربوط به رژیم غذایی و کمبود این ویتامین باشد.

 

9- سن بالای 50 سال:

این امر بسیار طبیعی است که بدن به علت افزایش سن، اسید معده کمتری تولید کند. از آنجا که برای جذب B12 اسید معده لازم است، افراد کهن سال ممکن است به میزان کافی این ویتامین را دریافت نکنند. پس ما به آنها استفاده از مکمل های غذایی مناسب را توصیه می کنیم.

منبع: یاهو/انتهای متن/

درج نظر