مصاحبه/حمایت از طلای ایرانی یا خرید کالای قاچاق؟

با خانم طراح طلا و جواهر گفت و گو کردیم برای معرفی این حرفه ی جذاب به دختران و زنان ایرانی . ادامه ی گفت و گو را ببینید.

0

خانم رئوفی منش اگر کسی بخواهد هنر طراحی و شناخت جواهرات را یاد بگیرد، کجا می تواند به سراغش برود؟

  • خوشبختانه در حال حاضر بیشتر مراکز فنی حرفه ای آموزش طلا سازی و طراحی طلا و جواهرات و تمام شاخه بندی های زیر این رشته ها را، آموزش می دهند و مدرک رسمی هم می دهند. البته در مدارج بالاتر در دانشگاهای علمی کاربردی تا مقطع لیسانس هم خوشبختانه ما این رشته ها را داریم.

 

مراکز فنی حرفه ای ارزان و مطمئن

در مورد تهیه ی لوازم و هزینه ی کلاس های آزاد کمی توضیح بدهید. به طور کلی یک فرد عادی با درآمد معمولی می تواند وارد این رشته ی هنری بشود؟

  • البته مخصوصا اگر برای یادگیری به جاهایی که زیر نظر مراکز فنی حرفه ای هستند، بروند این هزینه ها بسیار کمتر می شود ولی اگر برای آموزش به مراکز معروف و یا به کارگاه های تخصصی بروند، مسلما باید هزینه ی بیشتری را برای ابزار و یادگیری بپردازند. البته این هزینه ها تنها برای یادگیری نیست. به عبارت بهتر وقتی شما در مراکز خاص طلا سازی و طراحی جواهر را یاد می گیرید، اگر استعداد خوبی داشته ، امکان بسیار زیادی دارد که بعد از اتمام دوره ی آموزشی در صورت داشتن استعداد و انجام کارهای تمیز توسط همان مرکز به کار گرفته شوید و در حقیقت در ازای هزینه ای که می کنید هم یاد می گیرید و هم کار پیدا می کنید.

 

محیط های آموزشی این هنر برای یک خانم می تواند محیط های مناسب و راحتی باشد؟

  • مراکز زیر نظر فنی حرفه ای ها از نظر من محیط های بسیار خوبی دارد و به خاطر نظارتی که بر آنها هست، بسیار حساب شده عمل می کنند؛ بالشخصه کارگاه های خصوصی را خیلی توصیه نمی کنم، البته این به معنی نفی این کارگاه ها نیست منتها مراکز فنی حرفه ای اطمینان بیشتری دارد.

 

طلای ایرانی یا کالای خارجی قاچاق؟

در کشور ما چه جاهایی طلا سازی رونق دارد و به نوعی مهد طلاسازی به حساب می آید؟

  • صد البته که اصفهان و بعد از آن یزد و تبریز در طلاسازی قدمت بسیار زیادی دارند ولی با این حال شهری مثل تهران بیشترین ابزار آلات روز دنیا را برای طلاسازی در اختیار دارد و به خاطر همین هم تفاوت زیادی بین محصولات خارجی و کپی های ایرانی همان مدل ها نمی بینید.

 

استقبال مردم از طلا های ایرانی ساز بیشتر است یا طلا های خارجی ؟

  • متاسفانه مردم ما مدتی می شود که توجه شان نسبت به محصولاتی که در کشورهای دیگر ساخته می شود یا حداقل مدل های ژورنالی خارجی جلب شده است و متاسفانه برای فروشنده های ایرانی هم سود فروش کارهای خارجی بسیار بالاتر از کارهای ایرانی است چون اجرت کار کارگران ایرانی بالاتر از اجرت طلاهای خارجی است که اکثرا به صورت قاچاق وارد کشور ما می شوند.

 

به نظرتان ما در جایگاهی هستیم که مانند کشورهای پیشرو طلاسازی مثل ایتالیا و… طلا با استاندارد های بین المللی بسازیم و آن کیفیت ها را ارائه بدهیم؟

  • به هر حال ما هم مثل تمام کشور های در حال پیشرفت باید یک سری مراحل را طی کنیم تا به نقطه ی اوج و قله برسیم. به طور یقین همان کشور ها هم ابتدا از پله های اولیه شروع کرده اند و رفته رفته به آن قدرتی که در حال حاضر دارند رسیده اند، ولی خب در این میان حمایت از سازندگان ایرانی و خرید طلاهای ساخت کشور خودمان (همان طور که مقام معظم رهبری روی این نکته تاکید دارند ) می تواند این سیر را سریع تر کند. البته کشور ما به خاطر داشتن منابع عظیم سنگ های قیمتی و معادن طلا و نقره همیشه در بحث ساخت طلا و جواهر می تواند چند قدم جلوتر باشد مخصوصا اگر دولت در این زمینه از سازندگان حمایت کند.

 

هم دولت و هم مردم مهمند

به نظرتان دولت تا امروز از سازندگان طلا به اندازه ای که باید حمایت کرده است؟

  • ببینید بحث جلوگیری از ورود طلای قاچاق یک مساله ی بسیار مهم در پیشرفت طلاسازی در کشور ماست و متاسفانه ورود این طلاها این سیر را به تعویق می اندازد. به نظر من علاوه بر حمایت دولت در جلوگیری از ورود طلای قاچاق، خودِ مردم ما هم باید برای تولیدات وطنی ارزش بیشتری قائل بشوند و اولین انتخاب شان طلا های به اصطلاح خارجی نباشد؛ مخصوصا که در حال حاضر زیبایی و تمیزی ساخت خیلی از طلاهای کشور خودمان اگر بالاتر از ساخت های خارجی نباشد، پایین تر هم نیست.

 

به نظرتان ساخت طلا سخت تر است یا ساخت نقره و تمایل مردم به سفارش کدام بیشتر است؟

ساخت طلا و نقره تفاوت زیادی با هم ندارد مخصوصا اگر سازنده به کار خود وارد باشد که دیگر نرمی و سختی فلز تاثیری در زیبایی کارش ندارد، ولی در کشور ما چون دید نسبت به طلا اول جنبه ی پس اندازی و سرمایه گذاری دارد، به همین دلیل هم استقبال از طلا به مراتب بالاتر از نقره است.

 

اگر کسی به دنبال این شغل برود چقدر طول می کشد تا در این رشته به استادی برسد و محصول حرفه ای تولید کند؟

  • این بستگی به استعداد، تلاش و صد البته به میزان کاری که از زیر دست یک طلاساز می گذرد دارد؛ به قول معروف کار نیکو کردن از پر کردن است. هر چقدر که یک طلاساز سفارش بگیرد، به همان نسبت هم تجربه کسب می کند و در کارهای بعدیش قوی تر عمل می کند.

البته در طلاسازی هیچ کس نمی تواند ادعا کند که به پایان راه یادگیری و کسب تجربه رسیده است. بطور کلی این از مزایای کارهای هنریست که در آنها هیچ محدودیت و پایانی وجود ندارد.

 

برای طلاسازان جدیدا چه مکان هایی برای عرضه ی کارشان وجود دارد؟

  • در حال حاضر علاوه بر روش های قدیمی مثل کار کردن برای استاد و انجام سفارش برای آشنا و فامیل و … بهترین روش برای عرضه ی محصولات اینترنت و فضای مجازی است. خوشبختانه این روش خرج چندانی هم ندارد و نوآموزان براحتی می توانند کارهای خود را در این فضا به نمایش بگذارند.

 

چشم و همچشمی و افراط

در حال حاضر استفاده از طلا بیشتر از گذشته حالت تجملی افراطی پیدا کرده است. شما به عنوان یک سازنده نظرتان در این مورد چیست؟

– بله متاسفانه در حال حاضر چشم و هم چشمی کارش به جایی رسیده که پای طلا به جهاز و حتی سیسمونی بچه ها هم باز شده است. من بالشخصه نه به عنوان یک طراح طلا که به عنوان فردی از یک جامعه ی مسلمان به خاطر این اتفاقات ناراحتم چون این مساله تجمل افراطی برای اقتصاد جامعه مثل سم است و باعث می شود درآمد های مردم به جای اینکه صرف تولید، کار و اشتغال زایی بشود، به صرف تجمل برسد که هیچ دردی از دردهای جامعه را درمان نمی کند.

 

سخن آخرتان با علاقه مندان به این هنر و حرفه؟

  • من به کاربران به دخت می گویم که خیلی خوب است که ما بتوانیم به عنوان یک کشور در حال پیشرفت تولید داشته باشیم و مردم مان از این تولید که باعث اشتغال زایی فرزندان مان می شود حمایت کنند؛ اگر چنین اتفاقی بیفتد درصد بالایی از مشکلات دیگرمان هم حل می شود، ای کاش مردم عزیزمان هم از این مساله حمایت کنند و از کالاهای وطنی با کیفیت استفاده کنند و خرید اجناس قاچاق را کنار بگذارند.

/انتهای متن/

درج نظر