روزنامه نگار زن تونسی: تصور من این بود که ایران یک کشور دیکتاتوری است

هاجر المطیری، تحلیلگر مسائل سیاسی و روزنامه‌نگار تونسی می گوید اگر بیداری اسلامی واقعی تحقق یابد، فلسطین آزاد می‌شود اما امروز با وجود حکومت‌ها و دولت‌های دست‌نشانده این امر محقق نمی‌شود.

0

سرويس خبر به دخت/
وی که برای حضور در همایش زن و بیداری اسلامی به ایران سفر کرده است، خاستگاه قیام‌های منطقه را دینی عنوان کرد و گفت: اگرچه گاهی شعارهای ملی و مدنی نیز سر داده شد، اما نمی‌توان امور دینی را از مدنی جدا کرد، زیرا هر چیزی که مدنی باشد در دین هست. تمام خواسته‌های انقلابیون اخیر ریشه‌ی دینی دارد. انتخابات مصر و تونس اراده‌ی مردمی را ثابت کرد که می‌خواهند حکومت آنها اسلامی باشد و این‌ها همان مردمی هستند که به خیابان آمدند و انقلاب کردند
در زیر اهم صحبت‌های المطیری در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری می آید:
–          سفر به ایران بزرگ‌ترین اتفاق تاریخ زندگی من است. من در مورد ایران مجموعه‌ای از تصورات اشتباه داشتم، اما وقتی به ایران آمدم، مردم ایران را ملتی خوب و سخاوتمند و بااخلاق و در کشوری بسیار پیشرفته و زیبا و پیشرفته در زیرساخت‌های بسیار یافتم. تمام مطالبی که در مورد وجود فقر در ایران و مانند آن شنیده بودم، تمام این‌ها دروغ بود. در ایران تجربه‌ی زیبایی از زنان باسواد و خلّاق و فعال و انقلابی به معنی کامل کلمه مشاهده کردم. انقلابی بودن همانند آن‌چه در انقلاب‌های اخیر رخ داد، فقط آمدن به خیابان و فریاد کشیدن نیست.
–           شیطان بزرگ و اسرائیل برنامه‌های رسیدن به منافع خودشان را از طریق رسانه‌های عربی پیاده می‌کنند. هنگامی که دقت می‌کنیم، می‌بینیم برخی پول‌ها و هزینه‌ها در جهان عرب از اسرائیل و آمریکا می‌آید و آنها به تخریب رسانه‌ای و نشر اکاذیب در مورد کشوری می‌پردازند که همواره در کنار جهان اسلام و در رأس آنها مردم فلسطین بوده است؛ مردمی که بسیاری از کشورهای عربی آنها را نادیده گرفته‌اند و آن کشورها دست خود را در دست دشمنان گذاشته‌اند.
–          اتحاد قدرت‌ها و کشورهای اسلامی به منفعت این خارجیان نیست. به‌ویژه بیداری اسلامی که باعث شده تمام کشورهای اسلامی دست در دست هم در برابر دشمن بایستند. آنها از قدرت اسلام می‌ترسند و برای همین به تفرقه‌پراکنی می‌پردازند. متأسفانه امروزه در کشورهای عربی سخن ما این شده که این شیعه و آن سنی است و از این سخن نمی‌گوییم که همه‌ی ما در درجه‌ی اول مسلمان هستیم و انسان هستیم و اگر دست در دست هم بگذاریم، خواهیم توانست با این افکار غلط مبارزه کنیم.
–          من شاید این آخرین باری باشد که تعبیر بهار عربی را درباره‌ی این تحولات به کار می‌برم، زیرا این حرکت، یک بیداری و جنبش اسلامی در کشورهای عربی است؛ به خلاف آن‌چه که امروزه برخی کشورهای غربی می‌خواهند آن را ترویج کنند که این انقلاب یاسمین و مانند آن بوده است. نه، این انقلاب یاسمین نیست؛ این انقلاب دینی است و دین را باز خواهد گرداند. در بسیاری از کشورهای عربی که دشمنان تلاش کرده‌اند دین را در آنها تخریب کنند، موفق نشده‌اند و آنها همچنان بر دین خود استوار هستند.
–          خاستگاه این قیام‌ها دینی بوده است. اگرچه گاهی شعارهای ملی و مدنی نیز سر داده شد، اما نمی‌توان امور دینی را از مدنی جدا کرد، زیرا هر چیزی که مدنی باشد در دین هست. تمام خواسته‌های انقلابیون اخیر ریشه‌ی دینی دارد. انتخابات مصر و تونس اراده‌ی مردمی را ثابت کرد که می‌خواهند حکومت آنها اسلامی باشد و این‌ها همان مردمی هستند که به خیابان آمدند و انقلاب کردند. پس این بیداری و این نهضت اسلامی است و هیچ‌کس نمی‌تواند در این امر خدشه کند.
–          نیروهای صهیونیستی و آمریکایی امروزه می‌کوشند خود را از جنبش‌های جدید کشورهای عربی راضی نشان دهند و به این انقلاب‌ها تبریک می‌گویند. گویی که این ملت‌ها منتظر تبریک آنها هستند. واقعیت اما این است که آنها می‌کوشند از طرق فعالیت دستگاه اطلاعاتی خود در این کشورها اموال فاسد را میان احزاب مدعی معارضه پخش کنند. آنها تلاش می‌کنند که اموال فاسد را در میان گروه‌های مدعی مدنیت تقسیم کنند و نهایتاً تمام تلاش و هدف آنها دشمنی با اسلام و تفرقه‌افکنی است.
–          امروز در تونس می‌بینیم که بقایای نظام سابق دوباره با پوشش‌ها و نام‌های مختلف بازگشته‌اند و بر این باورند که حق مشارکت جدید در حیات سیاسی و اجتماعی را دارند و مردمی که انقلاب کرده‌اند نیز هیچ تسلطی بر آنها ندارند. مثلاً اولین وزیر سابق ما در دوره‌ی انتقالی که غیر قانونی بود، قبل از انتخابات 23 اکتبر گفت دیگر هرگز مرا نخواهید دید، اما او امروز برگشته و می‌خواهد فساد را به تونس برگرداند. البته این اتفاق نخواهد افتاد، زیرا ملت تونس هوشیار است و هیچ چیز نمی‌تواند در برابر اراده‌ی این ملت مسلمان ایستادگی کند.
–          اگر بیداری اسلامی واقعی تحقق یابد، یعنی تمام مسلمانان ید واحده باشند، فلسطین آزاد می‌شود و این امری مسلم است. امروز اما با وجود حکومت‌ها و دولت‌های دست‌نشانده و نوکر اسرائیل و آمریکا این امر محقق نمی‌شود. متأسفانه همین کشورهای دست‌نشانده هستند که پول و سلاح و قدرت دارند، اما ترجیح داده‌اند که به جای یاری برادران خود در فلسطین و بحرین و …، با همکاری با این اوباش خود را آلوده سازند. اتفاقات امروز واقعاً دردآور است، چون می‌بینیم دولتی که پول در اختیار دارد و به‌سادگی می‌تواند به برادران خود کمک کند، این کار را انجام نمی‌دهد. امروزه این دولت‌ها علاوه بر نوکری آمریکا و اسرائیل به خدمت رؤسای جمهور سابق سرنگون‌شده درآمده‌اند؛ کسانی که کشورهای خود را در گذشته به فساد کشانده و مردم خود را کشته‌ بودند.
–          مورد بحرین برخی تلاش می‌کنند که عنوان انقلاب را از آن سلب کنند؛ فقط به این خاطر که آنها شیعه‌اند. مردم بحرین شیعه هستند، ولی مسلمانند و انسانند و بحرین سرزمین آنها است. چگونه کسی می‌تواند مردمی را از سرزمینشان محروم کند و افرادی خارجی را بیاورد و به آنها حق شهروندی بدهد؟ آنها انسانند و وطن دارند و این حق را دارند که با آزادی و کرامت در وطن خود زندگی کنند. آل خلیفه و آمریکا و صهیونیسم نمی‌توانند آنها را از این حق محروم سازند و دیر یا زود یاری الهی نزدیک است.
–          من پیش از این‌که به ایران بیایم، مطالعات زیادی درباره‌ی ایران نداشتم و نمی‌خواستم که داشته باشم. به‌صراحت می‌گویم طبق آن‌چه که برایم گفته بودند، تنها تصور من این بود که ایران یک کشور دیکتاتوری است، اما در مدت حضورم در ایران از موضع‌گیری‌ها و سخنان ایت الله خامنه ای به‌ویژه درباره‌ی جنبش‌های اخیر مطلع شدم. دیدگاه‌ها و مواضع ایشان نشان می‌‌دهد که ایشان برای تحقق بیداری اسلامی و وحدت مسلمانان تلاش می‌کند و نه برای تفرقه‌ی آنها.

منبع:خبرآن لاین/انتهاي متن/

درج نظر