لنز به جای عینک

چند دهه از رایج شدن لنز به جای عینک می گذرد. اما لنزهنوز هم کاربرد خود را دارد.

0

سرویس سلامت به دخت/

لنزی که به جای عینک به کار می رود، یک ذره بین است که می تواند از جنس سخت و یا نرم باشد.

لنزی که برای زیبایی به کار می رود، از نوع نرم و شیشه ای رنگ است که بر روی عنبیه (قسمتی از چشم که دور مردمک را می گیرد و به رنگ های مختلف است) قرار می گیرد و رنگ چشم را تغییر می دهد. مثلا چشم قهوه ای را به رنگ سبز یا آبی نشان می دهد.

لنز شیشه یا ذره بینی است که روی مردمک چشم قرار می گیرد. به طور کلی لنز دو استفاده دارد:

1-     زیبایی

2-     به جای عینک و برای اصلاح عیوب انکساری

جنس لنز هم دو نوع است: لنز سخت و لنز نرم

لنزی که برای زیبایی به کار می رود ، از نوع نرم و شیشه ای رنگی است که بر روی عنبیه (قسمتی از چشم که دور مردمک را می گیرد و به رنگ های مختلف هست) قرار می گیرد و رنگ چشم را تغییر می دهد. مثلا چشم قهوه ای را به رنگ سبز یا آبی نشان می دهد.

لنزی که به جای عینک به کار می رود، یک ذزه بین است که می تواند از جنس سخت و یا نرم باشد.

بعضی از چشم پزشکان عینک را ترجیح می دهند. چون معتقدند که عینک هیچ ضرری ندارد. اما لنز در تماس مستقیم با چشم قرار می گیرد و ممکن است عوارضی از قبیل آلرژی، عفونت و چسبندگی و حتی نابینایی به بار بیاورد. برای استفاده از لنز حتما نکات زیر را رعایت نمایید:

1-     لنز را باید به توصیه پزشک (نه سرخود) به کار برد.

2-     لنز یک وسیله کاملا شخصی است و نباید دیگران از آن استفاده کنند. همان طور که مسواک مشترک معنایی ندارد؛ لنز مشترک هم بی معناست.

3-     لنز می تواند به آسانی به میکرب ها آلوده شود و بهمین جهت حتما باید با محلول ضدعفونی کننده مخصوص شستشو و پاک شود.

4-     لنز را حتما باید شب ها از چشم خارج کرده و در محلول های ضدعفونی کننده قرار دهید تا پاک شود. لنز را نباید به این دلیل که راحت هست، روزها و ماه ها در چشم نگاه داشت.

5-     علاوه بر میکروب، گرد و غبار، دوده و مواد شیمیایی موجب آلودگی غیرمیکروبی لنز می شوند که باید از محلول های مخصوص، برای پاک کردن این مواد از روی لنز، استفاده کرد.

6-     هنگام خارج کردن لنز از چشم، آن را بین دو انگشت سبابه و شست قرار داده و در محلول های مخصوص قرار دهید تا خوب شسته شوند.

7-     هیچگاه لنز شسته نشده را دوباره در چشم نگذارید.

8-     لنزهای سخت به کمک محلول های ذکر شده پاک می شوند و خطر عفونت در آن ها کم تر است. اما لنز های نرم به آسانی عفونی می شوند و برای پاک کردن آنها از قرص های مخصوص ضدپروتئینی هم باید استفاده کرد.

9-     لنزها می توانند موجب عفونت های شدید بشوند. یک نوع بسیار خطرناک، عفونت “پسودومونایی” است که می تواند در عرض چند روز موجب نابینایی شود.

10-  به محض مشاهده قرمزی و یا درد، لنز را از چشم خارج کرده و فورا به پزشک مراجعه کنید و تا زمانی که پزشک دستور لازم را نداده، لنز را به چشم خود نگذارید.

دکتر شریفه جعفری/انتهای متن/

 

درج نظر