ورزش، محلی برای نشان دادن اعتقادات زنان ایرانی است

شادی پریدر در برنامه “ضیافت” رادیو گفت و گو، ورزش را محلی برای نشان دادن اعتقادات زنان ایرانی دانست و گفت: تا جایی که همیشه شاهد بوده ام بانوان ورزشکار توانسته اند از عهده این مسئولیت بر بیایند.

0

برنامه “ضیافت” با حضور شادی پریدر استاد بزرگ شطرنج بانوان به موضوع بانوی مسلمان ایرانی پرداخته است.

1

شادی پریدر با بیان اینکه شطرنج را از هفت سالگی از پدرم آموخته ام، گفت: از 9 سالگی وارد تیم ملی بزرگسالان شدم. در 11 سالگی استاد فدراسیون جهانی شطرنج شدم، در 14 سالگی به عنوان استاد بین الملل انتخاب شدم و در 18 سالگی نیز با شکست استفانو از بلغارستان قهرمان جهان، اولین استاد بزرگ بانوان شدم.

پریدر به مسئله حضور بانوان محجبه ایرانی در مسابقات جهانی اشار کرد و اظهار داشت: اکثر قهرمانان ایرانی می دانند که فقط خودشان نیستند که در عرصه های بین المللی حضور دارند، بلکه نماینده ای از کشور عزیزمان ایران اسلامی و همچنین نماینده تمام دختران ایرانی هستند. بنابراین باید فرهنگ، طرز پوشش و اعتقادات خودشان را در میادین بین المللی منعکس کنند.

وی افزود: در سال هایی که کارم را در شطرنج آغاز کردم، رشته هایی که خانم ها در آن حضور داشتند، بسیار کم بود و تنها سه رشته ورزشی بود که خانم ها در آن حضور داشتند، اما با توجه به فعالیت هایی که مسئولین انجام دادند، در اکثر رشته ها حضور داریم.

این قهرمان شطرنج درباره حجاب و واکنش کشورهای دیگر بیان داشت: در یکی از مسابقات کبدی وقتی حجاب یکی از بانوان ایرانی افتاد، یکی از ورزشکاران خارجی به او سریعا کمک کرد تا مجددا حجاب خود را بپوشد. در واقع خارجی ها نیز به این موضوع واقف هستند و با فرهنگ و اعتقادات آشنایی دارند و این را قبول کردند. آنها به اعتقاداتی که بانوان ایرانی دارند، احترام می گذارند.

وی ورزش را محلی برای نشان دادن اعتقادات زنان ایرانی دانست و عنوان داشت: تا جایی که همیشه شاهد بوده ام بانوان ورزشکار توانسته اند از عهده این مسئولیت بر بیایند.

وی درباره حضور خود در مسابقات خاطرنشان کرد: قبل از اینکه به سن تکلیف برسم کار خود را شروع کردم اما از همان زمان نیز با حجاب در مسابقات شرکت کردیم و در واقع جزو اولین گروه هایی بودیم که در مسابقات بین المللی حجاب داشتیم. برای خارجی ها این موضوع نیز خیلی عجیب و غریب بود.

این قهرمان شطرنج ادامه داد: این مسئله به مروز زمان برایشان کاملا عادی شد و در حال حاضر در قسمت آسیا با موفقیت نیز همراه بود. نکته قابل توجه این است که خانم های ایرانی در شطرنج از آقایان خیلی موفق تر هستند. در بزرگسالان خانم ها بارها به قهرمانی آسیا رسیده ایم در حالی که در قسمت آقایان به این عنوان دست پیدا نکرده ایم.

قابل ذکر است، برنامه “ضیافت” از چهارشنبه ها ساعت 22 از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت و گو مراجعه کنند.

انتهای متن/

 

 

درج نظر