پرسش و پاسخ/من دختری افسرده هستم

سوال، پرسش رایج این روزهای خیلی از دختران و زنان است و اما جواب این سوال را شاید کمتر به این صورت دیده ایم که دکتر محمدجعفر غفرانی به آن پرداخته است.

0

دکتر محمدجعفر غفرانی معتقد است :

انسان ، هرقدر بالغ ‌تر و عاقل ‌تر و مومن‌تر می ‌شود، با اراده تر و رفتارش متعادل‌تر و زیباتر و توقعاتش «کمتر» و مسئولیت‌پذیری و انجام وظیفه و ابتکار و خلاقیتش «بیشتر» می شود.

لبخند، ارزانترین و زیباترین آرایش هر صورتی است.      

دنيا، محل آزمايش است نه منزل آسايش.

و بالاخره لایق ستایش محتاج ستایش نیست.

 

و اما سوال:

سلام

دختري هستم ١٦ ساله مدتي هست كه دچار افسردگي شديد شدم. چي كار مي تونم بكنم؟!

نمي خوام با گفتن اين موضوع به خانواده ام اونا رو ناراحت كنم. چند باري سعي كردم به طور غير مستقيم بگم اما متاسفانه متوجه نشدن. شايدم چون زيادي حساس هستن نمي خوان باور كنن.

 

دکتر غفرانی پاسخ می دهد:

هو المحبوب

ذللوا أنفسکم بترک العادات و قودوها الی فعل الطاعات

“با ترک « عادت­ها » ، نفس تان را رام کنید و آن را به انجام طاعات بکشانید.”(غررالحکم)

با سلام به شما و سلام به جوانی و پاکی و « ریحانه » بودن شما و سلام به مقام والاي زن كه اگر خودش را به درستی بشناسد می‌تواند مظهر صفاتِ جمالِ الهي و سرشار از عقلانیت و شور و نشاط و امید و زندگی باشد و با « هنر زن بودن » و « هنر هدایت نامحسوس » خود نگاه‌ اطرافیانش را هم آسمانی کند و آنها را به اوج عقلانیت و اراده و امید و شور و نشاط و معنویت و پاکی و انسانیت و صداقت و أحسن الحال و به معراج برساند.

خانم محترم ؛ اینکه نمی‌خواهید والدین خود را ناراحت کنید حکایت از « عقلانیت و فهمیدگی و دلسوزی » شما دارد که قابل تحسین است.

 

افسردگی چیست؟

اما « افسردگی » چیزی جز « مرور گذشته ها » و « توقف در خیالبافی » و « غفلت از آینده و آخرت » و خلاصه « نداشتن محبوب و معشوق » نیست.

خانم محترم ؛ ظاهرا غالب مردم جهان « خدا » را قبول دارند و مثل ابلیس حاضرند هزاران سال او را ( در کنیسه و کلیسا و معبد و مسجد ) عبادت کنند و مثل قابیل برای خدا « قربانی » هم بیاورند اما « حسابرسی بسیار دقیق آخرت را » که بر مبنای « میزان اطاعت کامل » از « تعالیم الهی » بر پا می‌شود اصلا قبول ندارند.

ابلیس حاضر نشد « به أمرِ خدا » به « انسان کامل » سجده کند. قابیل حاضر نشد « امامت برادر با تقوای » خود را بپذیرد ، برادران یوسف نیز « امامت و ولایت » او را نپذیرفتند و حسادت آنها به خاطر نوازش های پدرشان نبود، بلکه به خاطر « مقامی » بود که خداوند

« لیاقتش » را در یوسف دید و در آنها ندید..

 

عوامل افسردگی

دخترم ؛ اگر مثل دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی که کنکور را مقابل خود می‌بینند « نگاه » ما هم به آن « آخرت » و به آن « بهشت زیبا » معطوف شود دیگر هرگز در « گذشته‌ها » و در « وهم و خیال » متوقف نشده و خودمان را (مثل ابلیس) با دیگران « مقایسه » نمی کنیم و به

« خودکم‌بینی » و « خودبزرگ‌بینی » و احساس « حقارت و تکبر » ( که از عوامل افسردگی هستند ) گرفتار نمی شویم.

دخترم؛ اگر « نعمت‌ها و توانایی‌ها و جذابیت‌های فراوانی » را که خالق حکیم به شما « امانت » داده را با خودت مرور کنی و « نقش و مسئولیت و وظائف » خود را عاقلانه بفهمی ، به چنان اراده و ایمان و امید و شور و نشاطی دست پیدا می کنی که از افسرده پنداشتنت شرمنده شده و خانه و مدرسه را هم به وجد می‌آوری.

 

قدم اول خودشناسی

دخترم ؛ باید بکوشی ابتدا از دوستان تنبل و کسل و و بی‌بندو بار و آنها که قدر خود را نمی‌دانند و با هر نامحرم هرزه‌ و هوسبازی ارتباط برقرار می‌کنند ، فاصله بگیری. و بعد در زمینه ی « خودشناسی » (که در نظام آموزشی ما جایش خالی است) مطالعه کنی. زیرا بدون خودشناسی ، فرد حتما گرفتار خیالبافی و ذهن گرایی و « مرور گذشته‌ ها » می­‌شود و نمی‌تواند « مخلوقیت » و « در حال آزمایش » بودنِ خود و « مالکیت خالقش » را بفهمد لذا خود را با دیگران « مقایسه » می­‌کند و به جای اینکه « دارایی های » خودش را ببیند و خدا را شُکر کند ، « دارایی دیگران » که « خودش ندارد » را می بیند و دچار « احساس حقارت » می‌شود و در نتیجه هرگز نمی­‌تواند با « خودش و خالقش و خلق » ، « ارتباط و تعامل منطقی » برقرار و منظورش را روشن بیان کند و با آنها به « تفاهم » و « همدلی » برسد.

فردی که خود را درست نمی‌شناسد ، « والدین ، بستگان و اطرافیانش » را « بهانه‌ای » برای

« رشد و شکوفایی خودش » نمی‌بیند لذا به جای آنکه وجود آنان را (با هر خصوصیتی) غنیمت شمارد و خود را از «نردبان» آنها بالا بکشد ، خود را با « بهانه‌های کودکانه » از آنها جدا کرده و رنج می‌دهد و به غفلت می‌کشاند.

 

اگر خود را ارزشمند ببینی

در حالی که اگر شما بتوانی با خودشناسی ، « ارزشمندی » و « کرامت » خود را درست کشف کنی ، خواهی دید که با « انرژی فراوان و قدرتمندی » که خداوند به شما امانت داده، می‌توانی نگاه پسری تنبل و غرق در حواس و هوس و شهوت و بازی را آسمانی کنی و از او شوهری با اراده و پاک و صادق و صالح و وظیفه‌شناس و فعال و مفید و سربازی آماده و مطیع برای ظهور آخرین حجت الهی بپروری.

 

هنرهایی که داری

و به جای اینکه از پدر و مادر گرفتار و خسته‌ات « توقع » داشته باشی ، به عنوان دختری عاقل و بالغ، « هنر زن بودن » و « هنر شیرین زبانی » و « نوازشگری » خود را با آنها خوب «تمرین» می کنی تا فردا بتوانی « همسر » و فرزنداندت را هنرمندانه و با « هدایت نامحسوس خود » مدیریت نمایی و از این همه انحراف و اعتیاد و تخلف حفظ کنی.

امیدوارم با استعانت از بارگاه الهی و استمداد از مادرمان حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها و انس روزانه با قرآن و تأمل و دقت در مفاهیم واژه ها و آیات آن و « نظم » در کارهای روزمره ، بتوانی خود را به اوج خودشناسی و بلوغ و عقلانیت و اراده و امید و ایمان و ادب و شور و نشاط و آراستگی برسانی تا دو روزت با هم برابر نباشند و هر روز شما روزی نو و نوروز باشد و بتوانی با «احترام و تشویق‌ زیبای نکات مثبت» والدین و اطرافیانت ، تدریجا آنان را هم به اوج اراده و ایمان و امید و نشاط و احساس مسئولیت و گفتار و رفتار و اخلاق منطقی و « انتظار سازنده » برسانی و از غفلت و جهالت وکسالت و تنبلی و وابستگی و خشونت و افسردگی و انحرافات احتمالی برهانی و به موقع و عاقلانه و اسلامی ازدواج کنی و مومنانه و هنرمندانه زندگی فردایت را مدیریت و عاشقانه خالقت را بندگی کنی و زمینه­‌ساز ظهور آخرین حجت الهی باشی و به أحسن الحال هم برسی و مثل حضرت مریم سلام الله علیها « مطلوب خدا » شوی.

ان شاء الله تعالی

با احترام

/انتهای متن/

درج نظر