تشکیل NGO جمعیت زنان تعاون‌گر

این NGO مجوز خود را از وزارت کشور دریافت کرده و مراحل ثبت را طی می‌کند. این NGO محلی برای ایجاد ارتباط بین زنان و ایحاد صدای واحد برای بیان مشکلات و مطالبات زنان تعاون‌گر، ارتباطات و انتقال اطلاعات تجاری بین خود و آشنایی از ظرفیت‌های یکدیگر با هدف بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های تعاونی‌ها در فعالیت‌های تجاری و کسب و کار در سایر نقاط است. هر زنی که عضو یک تعاونی باشد، می‌تواند در این سمن نیز عضو شود.

0

به گزارش به دخت به نقل از مهرخانه، 10 هزار تعاونی زنان در کشور فعال است که حدود 131 هزار نفر عضو دارد و برای 120 هزار نفر شغل ایجاد کرده‌اند.

حمدالله رستمی، مدیرکل دفتر ترویج،‌ آموزش و تحقیقات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌گو با خبرنگار مهرخانه، با اشاره به وضعیت تعاونی‌های زنان تصریح کرد: در مجموع 10 هزار تعاونی زنان در کشور فعال است. تعاونی‌های زنان، تعاونی‌هایی هستند که بیش از 70 درصد اعضای‌شان زن باشند. در حال حاضر تعاونی‌های زنان حدود 131 هزار نفر عضو دارد که برای 120 هزار نفر شغل ایجاد کرده‌اند. 85 درصد اعضای این تعاونی‌ها زنان هستند. از مجموع 113 هزار مدیرعامل تعاونی، 8 درصد زن و از مجموع 500 هزار عضو هیأت مدیره 11درصد (58 هزار نفر) زن هستند. در کل در بخش تعاون از مجموع حدود 20 هزار بازرس، 11 درصد زنان مشغول به فعالیت هستند.

آموزش‌های حقوقی و تخصصی برای اعضای تعاونی‌ها
او در مورد مباحث آموزشی برای تعاونی‌ها اظهار کرد: آموزش‌ها متنوع هستند. برخی آموزش‌ها برای مدیران ارایه می‌شود. همچنین آموزش‌های حقوقی برای تأسیس تعاونی‌ها ارایه می‌شود تا زنان با ساختار حقوقی تعاونی‌ها و نحوه تأسیس آن‌ها آشنا شوند. همچنین در مجموعه آموزش‌های حقوقی، آموزش مسائل مالی، مدیریت مالی و کسب و کار و… مطرح می‌شود. برخی آموزش‌ها نیز در زمینه حرفه‌آموزی است که بیشتر زنان در این بخش آموزش می‌بینند، آموزش‌هایی مانند صنایع دستی که با این آموزش‌ها برای زنان ایجاد اشتغال می‌کنیم. این آموزش‌ها متناسب با ویژگی‌های هر منطقه برگزار می‌شود. مدیران زن آموزش‌های مدیریتی و حقوقی می‌گیرند، اما آموزش‌های تخصصی، خاص تعاونی‌هاست که در این تعاونی‌ها بیشتر زنان فعالیت می‌کنند؛ مانند تعاونی‌های صنایع دستی که آموزش‌های ویژه آن‌ها در سطح استان مطرح می‌شود.

دوره‌های اجباری و اختیاری کاملاً رایگان است
رستمی با تأکید بر این‌که کلاس‌های آموزشی کاملاً رایگان است، ادامه داد: گذراندن برخی دوره‌های آموزشی برای تأسیس تعاونی اجباری است؛ زیرا مدیران باید با نحوه تشکیل و تأسیس، وظایف مدیران، وظایف بازرسان و آموزش‌های حقوقی آشنا شوند. علاوه بر آن، زمان برگزاری آموزش‌های تخصصی به تعاونی‌ها اعلام می‌شود و در صورت تمایل، اعضا دوره را می‌گذرانند. این کلاس‌ها در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها و در مکانی قابل دسترس مانند اتاق‌های تعاون، ادارات تعاون، تعاونی‌های آموزشی برگزار می‌شود. موضوع بعضی دوره‌ها متناسب با منطقه خاص آن‌ها تعیین می‌شود. مثلاً در هرمزگان مدیریت ماهیگیری آموزش می‌دهیم، اما ممکن است در استان‌های دیگر تعاونی‌های دیگری رایج باشد. لذا در انتخاب دوره‌ها و عناوین دروس، ویژگی‌های تعاونی‌های هر استانی مدنظر است. مدرسان دوره‌های مدیریتی عموماً از گروه مدیران، دوره‌های حقوقی عموماً از همکاران تعاونی‌ها و دوره‌های تخصصی بیشتر تعاونی‌های حرفه‌ای هستند. گاهی از اساتید و مدرسان داخل مجموعه و گاهی ارگان‌ها و نهادهای دیگر استفاده می‌کنیم که نسبت به موضوع آموزش و ظرفیت هر استان و منطقه‌، متفاوت است.

تشکیل NGO جمعیت زنان تعاون‌گر
مدیرکل دفتر ترویج،‌ آموزش و تحقیقات وزارت تعاون با اشاره به حمایت از تشکیل NGO جمعیت زنان تعاون‌گر، تصریح کرد: این NGO مجوز خود را از وزارت کشور دریافت کرده و مراحل ثبت را طی می‌کند. این NGO محلی برای ایجاد ارتباط بین زنان و ایحاد صدای واحد برای بیان مشکلات و مطالبات زنان تعاون‌گر، ارتباطات و انتقال اطلاعات تجاری بین خود و آشنایی از ظرفیت‌های یکدیگر با هدف بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های تعاونی‌ها در فعالیت‌های تجاری و کسب و کار در سایر نقاط است. هر زنی که عضو یک تعاونی باشد، می‌تواند در این سمن نیز عضو شود. در کنار آن زنان فعال در حوزه زنان نیز می‌توانند عضو ناپیوسته و افتخاری باشند. در حال حاضر معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، سهیلا جلودارزاده، نماینده مجلس دهم و تعدادی از زنان مجلس، عضو این سمن هستند. پنج نفر از زنان تعاون‌گر نیز اعضای هیأت مدیره این سمن بوده و رئیس هیأت مدیره نیز عفت رئیسی است.

تعاونی محلی برای ایجاد هم‌افزایی است
رستمی تعاونی را یکی از مؤثرترین راه‌های ایجاد اشتغال دانست و افزود: یکی از مؤثرترین راه‌ها به‌منظور اشتغال زنان در جامعه تعاونی است؛ زیرا تعاونی جایی است که می‌تواند برای منابع خرد که به‌تنهایی قابل استفاده و تبدیل به کسب و کار نیستند، ایجاد هم‌افزایی کند. زمانی که منابع خرد و تخصص‌های پراکنده در جایی جمع شوند، تجمیع این‌ها می‌تواند منجر به ایجاد اشتغال شود. تعاونی جایی است که زنان می‌توانند دور هم جمع شوند و نیازها و مطالبات مشترک را بیان کنند و توانمندی‌های‌شان را روی هم بگذارند و با هم‌افزایی جمعی برای خود ایجاد اشتغال کنند.

/انتهای متن/

درج نظر