این همه ظاهرگرایی برای چه؟

در قسمت قبل در مورد افراط در مصرف لوازم آرایشی در بین زنان و دختران جوان و رواج عمل های زیبایی در تمامی سنین بین خانم های کشورمان صحبت کردیم. اما دلایل این همه تغییرجویی در ظاهر چیست؟

0

فاطمه قاسم آبادی/

اعتماد به نفس یکی از دلایل اصلی در مساله ی رضایت از خود به حساب می آید. وقتی انسانی ( فرقی نمی کند زن یا مرد ) از خودش و ارزش های درونش رضایت خاطر داشته باشد و به نوعی آن را مطلوب بداند، به سمت تغییرات ظاهری، آن هم به هر قیمتی نخواهد رفت.

 

تغییر چهره به بهانه ی ازدواج موفق

متاسفانه مساله ای که چند سالی است میان دختران جوان رواج پیدا کرده است، تغییر ظاهر به دلیل پیدا کردن همسر مناسب است.

به هر حال نسل حاضر از ازدواج نسل قبل از خود که پدران و مادران شان هستند، به وجود آمده اند و ژن های مربوط به ظاهرشان را از همان نسل گرفته اند. پس چرا به یکباره ظاهرها نامناسب به نظر رسیده و دیگر به اندازه ی کافی زیبا به نظر نمی رسد؟

جواب مشخص است. در زمان گذشته ارزش های اخلاقی، مذهبی و مهارت های زندگی و همسرداری برای مردم ملاک اصلی بود ولی با گذشت زمان و تغییر ملاک های ارزشی کلیت زندگی ها و میزان توجه به ظاهر تغییر کرده است.

 

زن باید مثل فیلمی پرهیجان و آنتریک باشد

زمانی زنان و دختران به دلیل همان آموزه های اخلاقی و مذهبی غیر قابل دسترس و مغرور بودند، این امر خود به تنهایی برای جنس مخالف باعث به وجود آمدن جذابیت می شد. آلفرد هیچکاک کارگردان نام آشنای سینما نظر بسیار جالبی در این مورد دارد. او می گوید :

” من معتقدم زن هم باید مثل فیلمی پرهیجان و پرآنتریک باشد، بدین معنی که ماهیت خود را کمتر نشان دهد و برای کشف خود مرد را به نیروی تخیل و تصور زیادتری وادارد. باید زنان پیوسته به همین شیوه عمل کنند یعنی کمتر ماهیت خود را نشان دهند و بگذارند مرد برای کشف آنها بیشتر به خود زحمت دهد.”

در جای دیگری او می گوید:

” زنان شرقی تا چند سال پیش به خاطر حجاب و نقاب و رویبندی که به کار می بردند خود به خود جذاب بودند و همین مسئله جاذبه نیرومندی به آنها می داد، اما به تدریج با تلاشی که زنان این کشورها برای برابری با زنان غربی از خود نشان می دهند حجاب و پوششی که دیروز بر زن شرقی کشیده شده بود از میان می رود و همراه آن از جاذبه جنسی او هم کاسته می شود…”

 

دست ودلبازی دررابطه با جنس مخالف ممنوع!

ویل دورانت تاریخ شناس بزرگ دنیا که در مورد تمام تمدن های بزرگ و کوچک تحقیق کرده است در این باره می گوید:

آنچه بجوییم و نیابیم عزیز است. زیبایی به قدرت میل بستگی دارد. میل با اقناع و ارضای ضعیف و با منع و جلوگیری قوی می گردد.

زنان دریافتند که دست و دل بازی در ارتباط با جنس مخالف مایه کم شدن جذابیت و تحقیر است و این امر را به دختران خود یاد دادند…”

 

چرا مدگرایی شتاب می گیرد؟

هر چند مد همواره در بین همه نسل‌ها و عصرها وجود داشته اما آهنگ رشد آن در کشور ما تا دوره معاصر بسیار کند بوده است. در دوره معاصر به ویژه در دو دهه اخیر در واقع مد و مدگرایی به افراطی‌ترین حد خود مخصوصا در میان جوانان رسیده است.

شکی نیست که گسترش وسائل ارتباط جمعی همانند ماهواره و اینترنت از یک طرف و ارتقای سطح زندگی و رفاه و افزایش نقدینگی موجود در درست مردم از طرف دیگر یکی از علل افراط در مدگرایی است. به علاوه دور شدن از ارزش های واقعی و همچنین رها کردن روش هایی برای زندگی که نسل قبل از آنها جواب مثبت گرفته بودند، از دلایل این رشد به حساب می آید.

/انتهای متن/

 

 

درج نظر