اگر می خواهید باهوش تر به نظر برسید

صحبت کردن یکی از مهم ترین انواع برقراری ارتباط با دیگران است. موقع صحبت کردن چه کارهایی باید انجام دهید که باهوش تر به نظر برسید؟

0

1-به دقت به سخنان مخاطب خود گوش کنید: در ظاهر این عمل یک گوش دادن ساده به نظر می رسد. اما در واقع گوش دادن کلید اصلی است که شما باهوش تر به نظر برسید. حتما نباید درمورد هر چیزی اظهار نظر کنید. سعی کنید دراظهار نظر درباره مسائلی که علم و آگاهی نسبت به آنها دارید پیش دستی کرده و درباره موضوعاتی که دانش و آگاهی کافی ندارید، سوالاتی معقولانه و زیرکانه بپرسید.

 

2- فرم بدن تان متعادل باشد: در طول ارتباط گفتاری میان شما و دوست تان ، زبان بدن نقشی مهم ایفا می کند. اگر اعتماد به نفس کافی ندارید و در هنگام صحبت کردن دست و پای خود را گم کرده و کلمات را بریده بریده ادا می کنید، این نوع ارتباط برای شما و طرف مقابل تان اصلا خوب و مناسب نیست. اما از طرفی دیگر خوب است بدانید که  خیلی شق و رق و راست و مستقیم نشستن هم باعث به وجود آمدن احساس ناآرامی و اضطراب در شما می شود. پس متعادل باشید.

 

3-از ادا کردن برخی واژه ها بپرهیزید:برخی از کلمات و واژه ها مانند یک تیک و پرش عصبی هستند. خلاص شدن از آنها دشوار بوده و گاهی ما بدون هیچ آگاهی و دلیلی آنها را بکار می بریم. برای مثال کلماتی مانند اوم، مثلا و … باعث می شود که از دیدگاه مخاطبان شما نسبت به موضوعی که درباره آن حرف می زنید، نابلد و نامطمئن به نظر آیید.

 

4-به زمان خود توجه کنید: مکث کردن در مکالمات بد نیست.  به شما توصیه می کنیم با کمی سکوت و درنگ در موقت صحبت، تا حدودی آرام شوید. درواقع مکث و سکوت جایگزین  کلماتی مانند اوم، مثلا و… است. مکث های طبیعی و معمولی در هنگام گفتگو به شما این اجازه را می دهند که قبل از صحبت کردن خوب بیندیشید.  این روش در زمانی که شما سعی دارید که تاثیری خوب بر روی مخاطب خود بگذارید، می تواند مفید و مناسب باشد.

 

5-بیشتر بخوانید: در واقع یکی از بهترین راههای موثر که به شما کمک می کند دانا تر به نظر برسید، خواندن است. منظور ما این نیست که حتما شما مثلا آثار تولستوی را بخوانید؛ اما سعی کنید هر هفته حداقل یک صفحه مقاله یا روزنامه بخوانید.

 

6-آرامش و کنترل خود را حفظ کنید: برای مثال شما به یک مهمانی شام دعوت شده اید و خانمی که شما با او در حال حرف زدن هستید، درمورد فیزیک اتمی صحبت می کند و شما ناراحت هستید که چرا دانش کافی دراین باره ندارید .پس به جای آنکه به دروغ اظهار نظر کنید، بیشتر تلاش کنید که با زیرکی در مورد چیزهایی گفتگو کنید که به شما احساس آرامش و راحتی می بخشد. مثلا بگویید این رشته خوب است و به همین دلیل هم اتاقی من آن را خوانده است اما در حال حاضر او یک روان شناس است. نظر شما در مورد این رشته چیست؟

 

7-از گفتن کلمات تکراری و کلیشه ای بپرهیزید: استفاده و گفتن کلمات قلنبه و تکراری و سخت موجب نمی شود که شما دانا و باهوش به نظر آیید. در این مواقع گویی شما لقمه غذا را دور سر خود می چرخانید و روش ساده گفتن را نمی دانید  و گفت و گو را سخت می کنید. کاربرد کلمات دشوار و تکراری تنها مناسب دانشگاه ها و نوشتن مقالات است. پس در عوض، از واژه های روشن، ساده و صریح و مستقیم استفاده کنید و منظور خود را برسانید. بدین ترتیب مخاطب شما بهتر می تواند با شما رابطه کلامی برقرار کند.

 

8-عینک بزنید: شاید خنده دار و بامزه باشد اما زدن عینک شما را باهوش تر نشان می دهد.

منبع: یاهو

درج نظر