پنج داروی بدون نسخه ی خطرناک

بعضی داروها راحت و بوفور در دست مردم است و آن  را مصرف می کنند، چون اصلا آن را خطرناک نمی دانند . یک دلیل این تصور اشتباه هم این است که این داروها را براحتی می توان بدون نسخه پزشک از داروخانه گرفت.

0

پنج داروی بدون نسخه ای که از آنچه شما تصور می کنید، خطرناکتر هستند.

1-استامینوفن: داروهایی که در ترکیب آنها استامینوفن وجود دارد مانند تایلنول، که برای بزرگسالان و کودکان به منظور درمان ناراحتی هایی مثل سرما خوردگی معمولی، تب ، لرز، و دردهای بدن رایج شده اند، بی خطر هم نیستند. پس عاقلانه آن است که در نحوه مصرف دقت کنیم.

تایلنول در مقادیر مختلفی که معمولا از 300 میلی گرم استامینوفن تا 1000 میلی گرم (دوز قوی)موجود می باشد، بر خلاف آسپرین و یا ایبوپروفن تورم بدن را به طور کامل درمان نمی کند. استفاده بلند مدت برای هیچ فردی توصیه نمی شود، بهتر است که از این دارو به طور محتاطانه در دردهای مزمن در ارتباط با آرتریت استفاده شود.

مقدار دارو باید تحت کنترل باشد. اگر شما تجربه درد آرتروز راندارید و تنها به طور معمول از تایلنول استفاده می کنید لازم است که در مقدار استامینوفنی که در کل مصرف می کنید(هم از داروهای تایلنول و هم سایر دارو هایی که شامل استامینوفن هستند) دقت نمایید.

 

2-قرص اسهال: در مجموع قرص اسهال برای درمان یبوست سطحی و یا ناراحتی های معده، به طور موقت بی خطر و موثر است. به گفته دکتر مرکولا، اگر به طور تصادفی در مصرف قرص اسهال زیاده روی کرده و یا از آن استفاده نادرست شود، می تواند منجر به اثرات جانبی جبران ناپذیر و حتی مرگ شود.

قرص اسهال شامل ماده فعال کننده ای به نام سدیم فسفات است که از طریق وارد کردن آب به درون روده و نرم کردن مدفوع یبوست را برطرف می کند. در صورتی که در مصرف قرص اسهال زیاده روی شود ، مشکلاتی می تواند به وجود آید.  زیرا به دلیل میزان نامعمول الکترولیت های موجود در خون، قرص اسهال به راحتی می تواند باعث کم شدن آب بدن و حتی آسیب کلیه یا مشکلات قلبی شود و در موارد جدی تر منجر به مرگ بیمار می شود.

اور دوز از قرص های ملین می تواند از مصرف یک دوز تنها که بیشتر از میزان توصیه شده است اتفاق بیفتد و یا مصرف چندین دوز در یک روز در صورت عدم مشاهده نتایج از یک دوز توصیه شده.

دلیل دیگر استفاده قرص اسهال این است که بدن با گذشت زمان می تواند به قرص اسهال عادت کند و قرص های اسهال می توانند به اعصاب و ماهیچه های روده بزرگ شما در صورت مصرف روزانه آسیب بزنند و بدون این داروها حرکات منظم روده دچار مشکلاتی خواهد شد. پس توصیه می شود که به جای مصرف قرص اسهال از مواد فیبردار استفاده کنید.

 

3-بنادریل(دیفن هیدرامین): اگر شما تجربه آلرژی های فصلی را دارید و اثر خواب آلودگی خفیف حاصل از بنادریل برای شما اهمیت چندانی ندارد، پس فرصت خوبی است که این قرص را در کابینت خود قرار داده و تنها در صورت بروز موقعیت های ضروری و مهم به آن رجوع کنید. مهم است که بدانید ماده فعال موجود در بنادریل، دیفن هیدرامین نام دارد و روحیه و خلق را بهتر می کند . از این جهت در دارویی که پروزاک نام دارد دیفن هیدرامین موجود می باشد.

ویرجینیا هاپکینز می گوید: دیفن هیدرامین ماده فعال در بسیاری از دارو های آنفلانزا و سرما خوردگی است و نیز در داروهای خواب موجود می باشد . این دارو برای کنترل و درمان حرکات غیر عادی ناشی از بیماری پارکینسون توصیه می شود.

اگر همزمان دیفن هیدرامین را با سایر داروها مصرف می کنید، حتما توجه کنید که در مصرف این دارو زیاده روی نکنید.  دیفن هیدرامین علاوه بر خواب آلودگی باعث خشکی دهان،سرگیجه، اسهال، حالت تهوع، ضعف عضلانی ، تاری دید، مشکلات و یا درد به هنگام ادرار، نقص در عملکرد آلت تناسلی می شود.

مصرف همزمان آن با الکل باعث اختلال در خواب می شود.

 

4-پریلوسک (پروتن پامپ  بازدارنده): این دارو باعث کاهش اسید معده شده و از بیماری ریفلاکس تا حدی می کاهد. این دارو جزو سومین داروهای پرفروش در آمریکا می باشد و در درمان بازگشت اسید معده و نیز سوزش قلب موثر است اما در نحوه مصرف باید دقت کرد.

در حالی که مصرف کوتاه مدت می تواند مفید و کمکی باشد ، مصرف بلند مدت آن باعث کاهش در توانایی برای جذب مواد مغذی حیاتی، مواد معدنی ویتامین های موجود در غذا  شده و نیز می تواند شامل کاهش در جذب کلسیم، منیزیم، و ویتامین B12 باشد.

بدن به راحتی می تواند به این دارو عادت کند. زیرا این دارو سعی می کند که مواد اسیدی را در معده بلوکه کند. و در مقابل بدن سلول های اسید ساز بیشتری تولید می کندو هنگامی که شما مصرف این دارو را قطع می کنید بدن تان به تولید اسید معده بیشتری می پردازد.  باید گفت که این دارو به طور کامل از بازگشت اسید معده و یا سوزش قلب نمی کاهد.

برخی از اسید ها در معده لازم و مفید هستند بنابراین تلاش برای حذف این دارو همزمان می تواند با توانایی بدن تان برای کشتن باکتری های بد و میکروب ها تداخل یابد. بهترین راه برای درمان بازگشت اسید معده رژیم گرفتن است.

 

5-ادویل: اگر چه ادویل می تواند داروی ضد درد در فهرست مسکن های معمول و بی نسخه باشد، اما در مصرف آن باید دقت کرد.

وزارت بهداشت آمریکا اعلام کرد که ضد دردهایی مانند ماترین و ادویل که معمولا برای کاهش ناراحتی هایی مانند آرتریت، گرفتگی عضلات، تب و غیره به کار می روند ، در فهرست داروهایی هستند که احتمال ابتلا به  بیماری قلبی در آنها زیاد است. کسانی که احتمال ناراحتی قلبی و فشار خون در آنها زیاد تر است در هنگام مصرف این قرص باید دقت کنند.

زیاده روی در مصرف ادویل احتمال سکته را افزایش می دهد.

مصرف ادویل با شکم خالی باعث زخم یا خونریزی معده می شود. پس بهتر است که برای کاهش احتمال این خطرات بیشتر از چهار بار در هفته از این قرص استفاده نکنید.

منبع: یاهو/انتهای متن/

درج نظر