بانو علویه همایونی دار فانی را وداع گفت

بانو زینت السادات علویه همایونی از شاگردان بانو امین اصفهانی صبح امروز پنجشنبه براثر بیماری و کهولت سن دار فانی را وداع گفت.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایرنا، بانو علویه همایونی در سال 1344 اولین حوزه علمیه زنان در ایران را در اصفهان بنام ‘مکتب فاطمه(س)’ تاسیس کرد.
بانو زینت السادات همایونی (علویه همایونی) در سال 1296 در اصفهان چشم به جهان گشود.
آن مرحوم از محققان قرآنی است و 50 سال به طور مستمر از شاگردان برجسته بانو امین بود که بدلیل شرایط خاص آن دوران تا سن 16سالگی نزد برادرش در منزل درس خواند و بعد به محضربانو امین رفت.
در سال 1312 در خدمت ایشان قرآن و دعای کمیل خواند و دعای کمیل را شرح و معنی کرد و سپس مقدمات عربی را شروع کرد و شرح باب حادی عشر را نیز در اعتقادات خدمت ایشان و سپس در محضر علمای بزرگ اصفهان دروس دیگر مانند فقه و منطق و فلسفه و عرفان را نیز فرا گرفت.
در سال 1342 بعد از فوت همسر، به تهران رفته و اول زنی بود که درامتحان مدرسی داوطلب و با معدل خوب قبول و در سال 43 هم وارد دانشگاه الهیات شد.
سپس به اصفهان آمده و پیشنهاد تاسیس اولین حوزه خواهران را به خانم امین داد و ایشان با کمال میل پذیرفتند و از این رو حوزه علمیه بانوان به نام مکتب فاطمه (س) و به ریاست بانو «امین» در سال 1344 تأسیس شد.
در این مکتب از ابتدای تأسیس، قرآن توسط بانوی مجتهده امین تفسیر می شد و بعد از ایشان بانو همایونی این تدریس و تفسیر را ادامه دادند.

/انتهای متن/

درج نظر