اگر می خواهیم تقدیر یک ساله مان زیبا شود

برای این که در شب های قدر بهترین سرنوشت  را برای یک سال آینده مان رقم بزنیم، باید با انسان کامل، امام زمان (عج) متصل شویم . به ميزان اتصال شخص با امام خویش و کیفیت این ارتباط  در شب قدر است که  تقدیر یک ساله اش زیبا می شود.

0

ارزش زمان ها و مکان ها از نظر  دین ما یکسان نیست. ماه مبارک رمضان از جمله زمان هایی است که نسبت به سایرماه ها و ایام سال  ارزشی فوق العاده دارد.

امام صادق(ع) به علی بن ابی حمزه ثُمالی، فرمودند: « درهای آسمان در ماه مبارک رمضان گشوده است و شیاطین در غل و زنجیرند و اعمال مؤمنان مقبول است و چه ماه خوبی است ماه رمضان».

 

 شب قدر قلب ماه رمضان است

در میان شب های این ماه بزرگ،  «شب های قدر» مثل نگینی می درخشد. به تعبیر بعضی بزرگان شب قدر قلب، ماه مبارک رمضان است؛ شبی که درآن قرآن فرو فرستاده شده، روح آدمی در این شب آزاد است، شب فرود فرشتگان  و  شب تعیین سرنوشت آدم هاست. ارزش و منزلت شب قدر را قرآن چنین بیان کرده است:

لَیلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ اَلْفِ شَهْر

 شب قدر از هراز ماه برتر است.

 

 شب تعیین قدر آدم ها، سرنوشت ها
گفته اند شب قدر به این جهت «قدر» نامیده شده که جمیع مقدرات سال بندگان در آن شب تعیین می شود. قرآن کریم در این مورد می فرماید:

«ما این کتاب را در شبی فرخنده نازل کردیم [که] هشدار دهنده بوده ایم. در آن شب هر امری بر طبق حکمت خداوند تنظیم و تعیین می گردد».

امام صادق(ع) به علی بن ابی حمزه ثُمالی، فرمودند: «فضیلت شب قدر را در شب بیست و یکم و بیست و سوم بطلب، و در هر کدام از این دو یکصد رکعت نماز بجای آور، و اگر بتوانی هر دو شب را تا طلوع صبح احیا بدار و غسل کن… و اشکالی ندارد در آغاز شب اندکی بخوابی و سپس مشغول عبادت شوی. درهای آسمان در ماه مبارک رمضان گشوده است و شیاطین در غل و زنجیرند، و اعمال مؤمنان مقبول است و چه ماه خوبی است ماه رمضان».

 

کدام شب ؟
در این که «شب قدر» در ماه رمضان است تردیدی نیست؛ مجموع آیات قرآن و احادیث معصومین (ع) این موضوع را تأیید می کند. ولی در این که کدام شب از شب های ماه رمضان است آرای مختلفی مطرح است.  مشهور است که شب قدر در دهه آخر ماه رمضان و شب بیستم و یکم یا بیست و سوم است.

 در روایتی می خوانیم که پیغمبر اکرم(ص)  در دهه آخر ماه مبارک تمام شب ها را احیا می داشت و مشغول عبادت بود.

 از امام صادق(ع) نقل شده که فرمودند: «سنجش مقدّرات در شب نوزدهم، استوار کردن آن در شب بیست و یکم، و امضای آن در شب بیست و سوم است.»

 

شب اتصال با ولی کامل
 در شب قدر سرنوشت یک سال انسان، به فراخور شایستگی هایش تعیین می شود. انسانی که این شب را با بیداری، تفکر و  و مناجات با حضرت حق می گذراند، می تواند در تقدیر یک ساله خود سهمی مهم داشته باشد. اعمالی چون قرآن سرگرفتن در شب قدر راهی است برای بهتر کردن این تقدیر.

در اهمیت این شب و نقش افراد و اعمال و رفتارشان در تعیین سرنوشت خود، از عالم بزرگوار علامه طهرانی نقل شده است:

«صحبت هاي زايد و بي محتوا ، انباشتن ذهن از اخبار و تصاوير، پرخوري در هنگام سحر و افطار ،رفت و آمد با اهل دنيا و شب نشيني هاي تلف كننده فرصت ها و وقت ،مشاجره بر سر امور عبث و لغو ،پرداختن به عيوب ديگران و غفلت از عيوب خويش ، عدم رعايت در مسائل اجتماعي و داد و ستدهاي روز مره ، شركت در مجالس و هيأت هائي كه بيشتر به جنبۀ تفاخر و اهواء نفساني مي پردارند و با سر و صدا و شلوغي و ازدحام و تبليغ ها و جار و جنجال ها و اعلان ها در وسايل ارتباط جمعي در صدد رونق بخشيدن به مجلس و محفل خويشند ، تماماً انسان را از ادراك فيض و نفحات اين ماه عظيم و فرصت استثنايي و  غير قابل جبران محروم خواهد ساخت.

اهميّت رعايت اين مراقبه سترگ در ظهور و تجّلي شب قدر براي انسان روشن مي شود، شبي كه مقدّرات يك سال انسان را رقم مي زند و سرنوشت يك سال آينده درآن شب گرفته خواهد شد.

و لذا هر چه انسان دراين مدت از ماه مبارك رمضان در صدد تصفيه باطن و تزكيه نفس برآيد كم كار كرده است. در شب قدر به ميزان اتصال هر شخص با وليّ كامل كه حضرت بقية الله ارواحنا فداه مي باشد تقدير او رقم مي خورد وكيفيت ارتباط انسان با نفس حضرت وليّ عصر (عليه السلام) نقش تعيين كننده اي در سرنوشت سال آينده او دارد و به هر اندازه كه اين اتصال خالص تر و بي غلّ وغش تر و بي شائبه تر و صاف و پاكيزه تر باشد به همان ميزان نسبت توفيق سعادت ايّام و روزگار او تغيير خواهد كرد.»

/انتهای متن/

درج نظر