75هزار نوعروس ایرانی در صف انتظار جهیزیه

نشست خبری طرح آینه شمعدون با حضور رضا نوروزی، مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد و حجت‌الاسلام رضا رویت، مدیرطرح آینه‌شمعدون و علیرضا نائینی دبیر اجرایی طرح برگزار شد. 

0

در نشست خبری طرح آینه شمعدون علیرضا نایینی دبیر اجرایی و سخنگوی طرح آینه شمعدون در توضیح این طرح اظهارکرد:

طرح آینه شمعدون به صورت فوری طرح‌ریزی شد و ما در فرصت کمی که قبل از ماه مبارک رمضان داشتیم، از ظرفیت‌های دوستان مان در عرصه‌های فرهنگی و خیریه استفاده کردیم و در دو هفته اول ماه مبارک رمضان تلاش کردیم که تمام ظرفیت‌ها را فعال کنیم تا طرح آینه شمعدون با محوریت کمیته امداد در بازه زمانی از امروز تا آخر ماه رمضان در سراسر کشور انجام شود.

 

“جهیزیه‌اش با من”

دبیر اجرایی طرح آینه شمعدون اضافه کرد: این طرح دقیقا مشابه طرح هم‌سفره که سال گذشته برای کمک به 400 هزار کودکی که در کشور دارای سوء تغذیه بودند، می‌باشد. طرح آینه شمعدون هم دربه همان صورت طراحی شده و برای پاسخ به مسئله‌ جمع‌آوری جهیزیه برای نوعروسان کم بضاعت یا بی‌بضاعت توسط کمیته امداد است.

در این طرح سعی می‌کنیم با فضاسازی‌های تبلیغی و رسانه‌ای که وجود دارد،  ظرفیت‌ها و حمایت‌های مردمی را جذب کنیم و ظرفیت‌های اجتماعی که وجود دارد را پای کار بیاوریم . قطعا همه ظرفیت‌هایی که می‌توانند ما را کمک کنند مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما تنها فضای رسانه‌ای را ایجاد می کنیم و به فعال کردن ظرفیت‌ها می‌پردازیم.

 ضمن اینکه سعی می‌کنیم شاخصه‌های کمیته امداد را مد نظر داشته باشیم  و افرادی که تحت پوشش کمیته امداد هستند را در اولویت قرار دهیم، به معرفی افراد نیازمند توسط مردم هم نیاز داریم.

شعاری که این طرح دارد و قرار است در بیلبوردها و سطح شهر تبلیغ شود، “جهیزیه‌اش با من” است. که از فضای تبلیغی شهر تهران و دیگر شهرها با کمک شهرداری در این زمینه استفاده کرده‌ایم.

ayneshamdoon1

تغییراتی در راه است

علیرضا نایینی  در مورد بعضی تغییراتی که قرار است اتفاق بیفتد گفت:

قرار است بخشی از صندوق‌های صدقات در کشور بازطراحی شود و کاورهای جدیدی در کشور مورد استفاده  قرار گیرد. این کاور روی صندوق صدقات می‌آید و جنس آن به گونه‌ای نیست که به سادگی از بین برود. هزینه این اقدامات از طریق خیران جذب شده است. برای بیلبورد یک ریال هزینه نکرده‌ایم. چاپ و نصب آن را شهرداری تهران بر عهده گرفته است. برای تیزرهای تلویزیونی که قرار است پخش کنیم هم قرار نیست هزینه‌ای انجام دهیم و همه تیزرها با همکاری صدا و سیما انجام می‌شود.

تهران، مشهد، تبریز، اصفهان و کرمان شهرهای اصلی است که این طرح در آن انجام می‌شود و در این شهرها هم نهادهای مختلفی به صورت ویژه با این طرح همکاری می‌کنند.

 

جهیزیه های پشت نوبتی

در این نشست خبری رضا نوروزی مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی(ره) هم اظهار داشت:

 کمیته امداد حدود یک میلیون و 750هزار خانوار مستمر تحت پوشش دارد که این تعداد حدود 4 میلیون نفر می‌شوند. در بین این عزیزان حدود 500 هزار دختر در شرف ازدواج هستند که سالانه بین 10 تا 15 درصد آنها ازدواج می‌کنند.

ما خودمان را مکلف می‌دانیم  در ترویج ازدواج  در بین دختران تحت پوشش و یک قسمتی هم در مورد ازدواج زنان سرپرست خانوار فعالیت ‌کنیم.

کمیته امداد، سالانه بیش از 80 تا 90 هزار کمک هزینه ازدواج پرداخت می‌کند که معمولا هم در این سالها اقداماتی انجام دادیم ولی منابع ما با مشکل مواجه شد و جهیزیه‌های پشت نوبتی را بوجود آورده است.

الان سرانه‌های ما برای جهیزیه  تا 4 میلیون تومان به صورت بلاعوض و 5 میلیون به صورت قرض‌الحسنه در صورت تأمین منابع است. اما حداقل مبلغی که به هر نوعروس داده می‌شود، 2 میلیون تومان به صورت بلاعوض است. درحال‌حاضر حدود 75 هزار دختر تحت پوشش داریم که عقد کرده‌اند و منتظر دریافت جهیزیه هستند که بتوانند زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

در این زمینه طرح‌های مختلفی وجود دارد که بخش صدقات، خَیِّران و حامیان طرح اکرام در این زمینه فعالیت می‌کنند.

 

مشارکت های وسیع مردمی

 وی در مورد میزان مشارکت های مردمی در این طرح اضافه کرد:

طرح آینه شمعدان طرح نو و جدیدی است که با مساعدت حدود 40 تا 50 موسسه خیریه و مذهبی و مشارکت  کمیته امداد انجام می شود. امیدواریم بتوانیم با استفاده از منابع کمک های مردمی  به صورت بسیار خوب و با تخفیفات ویژه از کارخانجات ایرانی اقلامی را خریداری کنیم. در این  زمینه پیش‌بینی‌های خوبی انجام شده و به صورت محدودی هم این طرح آزمایش شده است.

کمیته امداد از تمام ظرفیت‌ها، هم از ظرفیت های فردی و هم از ظرفیت‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم‌نهاد و حتی از تعاملاتی که با دولت دارد، برای رفع نیاز محرومان استفاده می‌کند. هر فرصتی در کشور ایجاد شود که ما بتوانیم حتی بدون مشارکت کمیته امداد، منابعی را برای محرومان جذب کنیم، ما از آن استقبال  می‌کنیم. متوسط سه میلیون تومان جهیزیه با هم‌افزایی که در این طرح ایجاد می‌شود در نظر گرفته شده که امیدواریم با اقداماتی که صورت می‌گیرد، این مبلغ تأمین شود.

معمولا آمارهای سازمان‌های مردم‌نهاد یا هر سازمانی که در حوزه فقر کار می‌کند، با آمارهای ما همپوشانی دارند و خیلی از خیریه‌هایی هم که درسطح کشور هستند، فقط به مددجویان کمیته امداد کمک می‌کنند و خودشان به بحث شناسایی اصلا وارد نمی‌شوند..

امسال در کل کشور، پیش‌بینی ما برای جهیزیه 160 میلیارد تومان است که نسبت به سال های گذشته تا دو برابر افزایش یافته است.

اگر کسی هم به ما کمک نکند ما وظیفه داریم که به این افراد کمک کنیم و در این طرح هم تمام تلاش ما این است که این 75 هزار جهیزیه را تامین کنیم.

 ayneshamdoon2

دختران دم بخت که معطل جهیزیه اند

حجت الاسلام والمسلمین رضا رویت مدیر طرح آینه شمعدون هم در مورد طرح اظهار داشت:

 در کشور آماری وجود دارد و کمیته امداد اعلام کرده که 75 هزار دختری هستند که عقد کرده‌اند و منتظر جهیزیه اولیه‌ای هستند که ظاهرا با سه میلیون تومان جمع‌آوری می‌شود.

این 75 هزار نفر درحال حاضر معطل همین جهیزیه اولیه هستند که بعضی اوقات ممکن است با یک یخچال از جهیزیه‌های ما برابری کند.

کمیته امداد در این زمینه تلاش‌های خود را انجام می‌دهد که بتواند این میزان جهیزیه را تأمین کند و دختران دم بخت را راهی خانه خود نماید.

 

مردم وخیران مشارکت کنند

شاید بیش از 40 تا 50 مرکزی که حاضر شدند پای کار این طرح بیایند، در این طرح مشارکت دارند، نه فقط مجموعه‌های غیرحاکمیتی حتی مجموعه‌هایی مثل بسیج اصناف، کانون‌های مساجد در سراسر کشور برای استفاده از ظرفیت مردمی خودشان به ویژه در ماه مبارک رمضان پای این کار آمده‌اند.

همچنان هم ورود مراکز به این طرح ادامه دارد و هر یک از موسساتی که حاضر به مشارکت باشند، به این طرح مراجعه می‌کنند که همین امروز هم با چند موسسه دیگر در این زمینه مذاکره می‌کنیم.

اصل مطلب این است که 75 هزار دختر جوان عقد کرده‌اند و به دلیل نداشتن جهیزیه، شرمنده همسر و خانواده همسر خودشان هستند. مردم و خیران می‌توانند با شماره‌گیری *767# در این طرح مشارکت داشته باشند.

خواهش و پیشنهاد ما این است که مردم نقدا کمک‌های خود را پرداخت کنند تا بتوان از تخفیف‌هایی که برای این طرح در نظر گرفته شده است استفاده کرد.

پس از ماه مبارک رمضان نیز در مراسمی به صورت نمادین به تعدادی از زوج ها جهیزیه پرداخت می‌شود.

وی  آینه شمعدون می‌تواند تجربه موفقی باشد که سال های آینده هم در ماه مبارک رمضان ادامه پیدا کند.

 

 

 

درج نظر