زنان نماینده مجلس چهارم

دوره چهارم مجلس شورای اسلامی نسبت به سه دوره قبل تعداد بیشتری از زنان را در خود جای داد. در این دوره چهره های جدید از زنان وارد مجلس شدند و بر خلاف ادوار گذشته زنان نماینده ای هم از حوزه انتخابیه شهرستان ها به مجلس راه یافتند.

0

در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی  تعدادنمایندگان زن با افزایش نسبی دوبرابری  همراه بود. مریم  زعفرانی بهروز (بهروزی) تنها نماینده ای بود که از سه دوره پیش وارد این دوره شد و بقیه زنان نماینده، نمایندگانی جدید الورود به این ترتیب بودند:

 فخرالتاج امیر شقاقی متولد ۱۳۲۰ از حوزه انتخابیه هشترود، فاطمه همایون مقدم متولد ۱۳۲۴ از حوزه انتخابیه آذرشهر، اختر درخشنده متولد ۱۳۲۱ از حوزه انتخابیه کرمانشاه، قدسیه سیدی علوی متولد ۱۳۳۰ از حوزه انتخابیه مشهد و از حوزه تهران هم نفیسه فیاض‌بخش متولد ۱۳۴۳، منیره نوبخت متولد ۱۳۲۹، مرضیه وحید دستجردی متولد ۱۳۳۸ و پروین سلیحی متولد ۱۳۳۶ به عنوان نماینده  به پارلمان راه یافتند. به این ترتیب از میان ۲۷۵ نماینده 9 زن در دوره چهارم به مجلس راه یافتند.

فخرالتاج امیر شقاقی

فخرالتاج امیر شقاقی در خانواده ای فرهنگی به دنیا آمده بود .وی پس از پایان تحصیلات  متوسطه و استخدام در آموزش وپرورش  به ادامه تحصیل پرداخت وبا دریافت مدرک لیسانس در رشته ادبیات زبان فرانسه به عنوان دبیر در دبیرستان ایراندخت و صدیق اعلم تبریز به تدریس مشغول بود. وی در سال 52 بدلیل چادری بودن به مدرسه راهنمایی آذرمیدخت منتقل شد. وی پس از انقلاب ازسال 58 تا 64  همزمان با مدیریت دبیرستان زینب کبری به ادامه تحصیل هم پرداخت وموفق به کسب دریافت دانشنامه فوق لیسانس علوم سیاسی شد و از سال 64 به سمت عضو شورای برنامه ریزی اداره  کل آموزش وپرورش را و ریاست تربیت معلم دخترانه شهید باهنر تبریز  منصوب شد و با حفظ سمت از سال 66 تا 71سرپرست دوره های پرستاری ومامایی دانشگاه آزاد تبریز نیز بوده است .

امیر شقاقی در سال 71 به عنوان کاندیدای مستقل وارد مجلس شورای اسلامی شد. وی عضو کمیسیون اصل نود مجلس بود. از جمله طرح ها ولوایحی که در تصویب آنها این نماینده نقش داشت:

 قانون تشکیل شوراهای آموزش وپرورش در استان ها وشهرستان ها ،قانون تامین زنان وکودکان بی سرپرست، طرح اصلاح قانون نیمه وقت کارکنان زنان و تقلیل ساعت کارکنان زن وتقلیل ساعت کار آنان، قانون تنظیم خانواده وجمعیت برای جلوگیری از رشد بی رویه جمعیت، طرح  ممنوعیت استفاده ابزاری از زنان در مطبوعات وطرح تشکیل کمیسیون زنان، جوانان وخانواده که برای اولین بار در مجلس چهارم مطرح شد. ازاقدامات مهم وی در حوزه انتخابیه تبریز ،اخذ اعتبار واحداث اتوبان زنجان- تبریز بوده است.

پس از پایان مجلس چهارم امیرشقاقی در خرداد75 به سمت مشاور وزیر آموزش وپرورش وهمچنین مشاور وزیر پست وتلگراف وتلفن در امور بانوان منصوب گردیدو تا اواسط سال 76 دراین سمت باثی ماند. اودرسال 77 از آموزش وپرورش بازنشسته شد. وی پس از در  گذشت همسرش در سال 82 به تبریز بازگشت وهم اکنون درآن شهر اقامت  دارد.

فاطمه همایون مقدم

moghadam

فاطمه همایون مقدم پس از پایان تحصیلات متوسطه وراهیابی به دانشگاه در رشته الهیات فارغ التحصیل شد وی ضمن تحصیل در دانشگاه علوم حوزوی را تا سطح دو به اتما م رساند ویک سال نیز در دروس خارج ازفقه شرکت کرد.وی با ادامه تحصیل خود موفق به کسب دانشنامه فوق لیسانس در رشته برنامه ریزی ومدیریت شد.

همایون مقدم فعالیت های سیاسی خود را ازسال 50آغاز کرد. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با عضویت در حزب جمهوری اسلامی به فعالیت های سیاسی خود ادامه داد وبا تعطیلی حزب عضو جامعه اسلامی فرهنگیان وجامعه زینب(س) درآمد.

اوفعالیت های شغلی خودرا با تدریس درآموزش وپرورش آغاز کرد. وی مدیریت حوزه های علمیه شهید حقانی، مدرسه الزهرا و دارالمعلمات الزهرا بوده است .

همایون مقدم در سال 71 از سوی مردم تبریز به نمایندگی مجلس انتخاب گردید . اوعضو کمیسیون فرهنگ وآموزش عالی شد. از جمله طرح ها ولوایحی که در تصویب آنها نقش داشت:

 قانون تامین زنان وکودکان بی سرپرست، قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی، قانون تنظیم خانواده وجمعیت، طرح حمایت از زنان خود سرپرست، طرح اصلاح قانون نیمه وقت کارکنان زن وتقلیل ساعت کار آنان، طرح  ممنوعیت استفاده ابزاری از زنان در مطبوعات وطرح تشکیل کمیسیون زنان، جوانان وخانواده که برای اولین بار در مجلس چهارم مطرح شد.

بانو همایون مقدم پس از دوره چهارم مجلس به سمت بازرس وزارت آموزش وپرورش منصوب شد. ازدیگر مشاغل او تدریس در دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. وی در یک حادثه رانندگی در گذشت.

 

اختر درخشنده

derakhshande

اختر درخشنده در خانواده ای اصیل و مذهبی در کرمانشاه بدنیا آمد. درخشنده پس از اخذ دیپلم  وگذراندن دوره تربیت معلم به استخدام آموزش وپرورش درآمد. وی در سال 54 در دوره دانشسرای عالی شرکت کرد اما بدلیل داشتن حجاب از راهیابی به دانشسرا بازماند ولی با تشویق همسرش دوره مدیریت جامع را باموفقیت به پایان رساند.

درخشنده فعالیت های سیاسی را ازسال 55 آغاز کرد و  پس از پیروزی انقلاب به  فعالیت های اجتماعی روی آورد. وی علاوه برمدد کاری اجتماعی  در امور خیریه وکمک به محرومین، در تمام سال های جنگ  با اهدای بخشی از حقوق خویش   همواره از رزمندگان حمایت می کرد.  وی در سال 57 به سمت مدیریت تربیت معلم منصوب شد وتا سال 71 در این سمت باقی ماند. در این سال از سوی مردم کرمانشاه به نمایندگی مجلس انتخاب شد. او اولین زن کرد است که بعد از انقلاب از منطقه غرب کشور به مجلس راه یافت.

وی در مجلس عضو کمیسیون آموزش وپرورش درآمد.او باحکم رئیس مجلس  ورئیس جمهور وقت هاشمی رفسنجانی به مدت چهار سال عضو شورای فرهنگی- اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب شد. از جمله طرح ها ولوایحی که در تصویب آنها نقش داشتند:

قانون تشکیل شوراهای آموزش وپرورش در استان ها وشهرستان ها، قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور، لایحه استخدام 5000 آموزشیار سوادآموزی، قانون تامین زنان وکودکان بی سرپرست، قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی، قانون تنظیم خانواده وجمعیت، طرح حمایت از زنان خود سرپرست، طرح اصلاح قانون نیمه وقت کارکنان زن وتقلیل ساعت کار آنان  طرح  ممنوعیت استفاده ابزاری از زنان در مطبوعات وطرح تشکیل کمیسیون زنان ، جوانان وخانواده که برای اولین بار در مجلس چهارم مطرح شد.

او پس از پایان مجلس چهارم در خرداد75 به سمت مشاور عالی وزیر آموزش وپرورش منصوب شدو سه سال در این سمت باقی ماند تا اینکه درسال 77 ازآموزش وپرورش بازنشسته شد. اوپس از بازنشستگی به عنوان مشاوررئیس سازمان بهزیستی  ومسئول امور بانوان آن سازمان منصوب شد.                     

وی درسال 76اقدام به تاسیس یک موسسه فرهنگی به نام ” رسانه نوین “کرد .

 

alavi

قدسیه سیدی علوی پس ازپایان تحصیلات متوسطه در سال 50به دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه یافت وپس از فارغ التحصیلی در رشته پزشکی عمومی، در سال 63موفق به اخذ درجه تخصص  در رشته جراحی زنان ومامایی گردید.وی پس از دریافت بورد تخصصی، بلافاصله به عضویت هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی مشهد درآمد و به عنوان دانشیار به تدریس وطبابت مشغول شد.

دکتر علوی درسال 71ازسوی مردم مشهد به نمایندگی انتخاب شد. اوعضو کمیسیون بهداری وبهزیستی و با حکم رئیس مجلس  به مدت چهار سال عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

او در دوران نمایندگی به عنوان عضو هئیت علمی و دانشیارجراحی زنان، مامایی با دانشگاه های تربیت مدرس،علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی ایران همکاری داشته است.

از جمله طرح ها ولوایحی که او در تصویب آنها نقش داشت:

قانون تشکیل سازمان پزشکی قانونی کشور، قانون تخصیص سهمیه برای زنان در پذیرش دستیاری رشته های تخصصی پزشکی، قانون مربوط به خدمت پزشکان وپیرا پزشکان، قانون تامین زنان وکودکان بی سرپرست، قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی ،قانون تنظیم خانواده وجمعیت، طرح حمایت از زنان خود سرپرست  طرح اصلاح قانون نیمه وقت کارکنان زن وتقلیل ساعت کار آنان طرح محرم سازی فضای آموزشی و آزادی پوشش دختران در فضاهای آموزشی دختران، قانون محاسبه وپرداخت مهریه به ارزش روز تادیه، طرح ایجاد ایجاد دادگاه خانواده والزام حضور قاضی مشاور دادگاه خانواده والزام حضور قاضی مشاور زن درزن در این دادگاه ها، طرح ممنوعیت استفاده ابزاری از زنان در مطبوعات وطرح تشکیل کمیسیون زنان، جوانان وخانواده که برای اولین بار در مجلس چهارم مطرح شد.

دکتر علوی پس از پایان دور پنجم مجلس در سال1379 به دانشگاه علوم پزشکی مشهد بازگشت. وی در اردیبهشت 92 به عنوان پزشک نمونه کشور انتخاب شد. دکترعلوی در سال 92 از دانشگاه علوم پزشکی مشهد بازنشسته شد وهم اکنون ضمن همکاری با بیمارستان قائم مشهد درمطب شخصی خود به طبابت اشتغال دارد.

 

برگرفته شده از کتاب:

زنان در عرصه قانون گذاری ایران (1285-1395)منوچهر نظری

 

قسمت اول(زنان در مجلس شورای اسلامی از ابتدا تا کنون)

/انتهای متن/

 

درج نظر