تقویت عزت نفس از کودکی

تقویت عزت نفس باید از کودکی و از همان سال اول تولد توسط پدر و مادر شروع شود. مدرسه محیط بعد از خانواده است که عزت نفس کودک را تقویت می کند.لذا مربیان کلاس های ابتدایی باید این مهم را در روش “آموزش و پرورش “خود در نظر داشته باشند.

0

سرویس ما و زندگی به دخت/

بچه ها شرايط خوب يا بد را درک نمي کنند. کودک وقتي چهاردست و پا راه مي رود، يا هنگامي که روي دو پا مي ايستد و يا حرف مي زند، براي اين که احساس ارزش و دوست داشتن بکند، او را با کلماتي از قبيل ” آفرين و بارک الله” تشويق کنيد.
همچنان که کودکان بزرگتر مي شوند، نقش آنها در تقويت اين حس نيز بيشتر مي شود. کسب موفقيت هايي همچون گرفتن يک نمره خوب يا انجام کاری شایسته مواردی هستند که معمولا کودکان از انجام آنها احساس سربلندي مي کنند، که خوب است مورد توجه و تشویق قرار گیرند.

خانواده وافراد ديگري همچون مربيان، هم تيمي ها و همکلاسي ها که در زندگي کودک دخيل هستند نيز در بالا بردن اين حس رضایت در وي موثرند. براي نمونه مي توانند کمک کنند که کودک از نحوه انجام کارها آگاه شده يا به خصوصيات خوب خود توجه کند.

زماني که کودک براي اولين بار در کاري شکست مي خورد، او را باور کرده و وي را براي انجام دوباره آن کار تشويق کنید. اين تمام کاريست که مي توانيم در مورد کودکان بياموزيم تا باور کنند که مثبت قدم برداشته اند، از کاري که انجام داده اند احساس سربلندي کنند و اعتماد به نفس پيدا کنند .درنتیجه قابليت هاي خود را بيش از آنچه تصور مي کنند، ببينند.

شاید شما هم دیده باشید براي برخي از بچه ها، کلاس هاي مدرسه آنقدر سخت مي گذرد که نمراتي را که انتظاردارند بدست نمي آورند. اين مسأله باعث مي شود احساس بدي در مورد خودشان پيدا کنند و در نتيجه عزت نفس در آنها پايين مي آيد. عزت نفس آنها در صورتي بالا مي رود که آموزگار و مشاوري که آنها را تشويق مي کند، صبور بوده و با آموزش به آنها کمک کند تا دوباره عزت نفس شان را بالا ببرند. وقتي اين آموزش ها به طرز صحيحي انجام گيرد، حس رضایت مندی به سرعت در آنها بالا مي رود.

بعضي مسائل روي عزت نفس کودکان تأثير می گذارد و بیشتر اوقات از دید خانواده و مربیان نادیده گرفته می شود. در زير به بعضی از این موارد اشاره مي کنيم:
•اگر کودکي مدرسه اش را عوض کرده باشد و نتواند فوري دوستاني براي خود در مدرسه جديد پيدا کند، احساس بد و نارضایتی از محیط جدید پيدا مي کند. در این مورد خانواده با کمک مربیان مدرسه و همکلاسی ها می توانند به کودک کمک کنند.
• بچه اي که والدينش از هم جدا شده اند. حس نارضایتی از اوضاع خانواده پیدا می کند.شايد کودک احساس کند که آنها او را دوست نداشته اند و همين امر موجب مي شود تا طلاق آنها را ،عامل پايين آمدن عزت نفس در خود ببيند. اگر پدر و مادر نتوانستند او را قانع کنند ؛که جدا شدندن شان ربطی به” او” ندارد، مشاور می تواند آنها را در این مورد راهنمایی کند.
•کودک یا نوجواني که احساس مي کند خيلي لاغر يا خيلي چاق است، فکر مي کند در جمع خانواده و دوستانش ايده آل نيست.این نارضایتی روی اعتماد به نفسش اثر می گذارد.این حس نارضایتی باعث می شود تا در جمع کمتر حاضر شود.در این مورد می شود عزت نفس کودک یا نوجوان را با توجه دادن به  توانایی های دیگری که دارد ،  تقویت کرد.
•حتي تغييرات جسمي ناشي از بلوغ نيز، که براي هرکس اتفاق مي افتد، روي عزت نفس نوجوان تأثير مي گذارد. با صحبت کردن با نوجوان در مورد اینکه این تغییرات کاملا طبیعی است ؛می توان به اعتماد به نفس او کمک کرد.

در قسمت قبل هم گفتیم، اگر فکر مي کنيد عزت نفس تان پايين است، با يکي از بزرگتر ها که به وي اعتماد داريد صحبت کنيد. شايد او با نظرات خوبش اين حس را در شما تقويت کند. این قسمت را به عنوان تمرین انجام دهید.
این مبحث ادامه دارد

حسین انواری/انتهای متن/

درج نظر