درهای بهشت باز شد

ماه رمضان درهای بهشت باز می شود ؛ چون این ماه بهترین فرصت است برای مومن روزه دار که با تطهیر و وارستگی  برای بقیه ایام سال و بلکه همه عمرش توشه ابدی بردارد و بهشتی شود.

0

عطیه سادات یاسینی/

 

ماه رمضان فرصت مناسبی است برای پی بردن به اسرار عالم و سنجیدن صبر و خویشتن داری خود،گرچه روزه گرفتن سخت و دشوار است ولی لذت شنیدن این ندای اسمانی را دارد(یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام) خستگی را از انسان می گیرد و شنیدن این ندا عبادت را برای ما سهل و روان می کند.

 

روزه : تعادل در خوردن

با گذری به ایان دیگر پی می بریم که در همه آنها روزه وجود داشته و دارد. پس نخوردن و امساک و نکوهش پر خوری مخصوص اسلام نیست. البته روزه در در دین های مختلف با اشکال یکسان انجام نمی شود.

بزرگان توصیه کرده اند که آدمها در خوردن  به همان مقدار غذایی که نیروی آنها را تامین می کند، بسنده کنند. چون هیچکس با پر خوری به جایی نرسیده. شکم که بیش از حد پر شود راه فهم مسدود می شود و آدم پر خور به اسرار عالم راه پیدا نمی کند.پر خوری کسالت و خمودگی ببار می آورد ولی تعادل و رعایت در همه امور و در خوردن باعث طول عمر و نورانیت دل می شود.در واقع می توان گفت روزه هم می تواند تعادل را در خوردن آدمی بر قرار کرده و باعث سلامت روح وروان او شود.

 

روزه مال خود خداست

امام صادق می فرماید:روزه دار دو وقت خوشحال است،یکی هنگام افطار و دیگری هنگام ملاقات با خدا.چون خدا فرموده:روزه مال من است و خودم جزای آن را می دهم.

فرشتگان مامورند برای انسان روزه دار دعا کنند،دعای فرشته برای آدمی درخواست خیر و خوبی و برکت است.

برکت چیست؟ برکت خیر مستدام و ماندنی است.گودال هایی را که در بیابان آب در آن جمع می شود و می ماند، برکه می گویند. ماه رمضان ماه برکت است. رحمت ماه رمضان برای انسان مومن ماندنی است و باید از این مانده در تمام طول عمر بهره برد.

 

 مهمان خداییم در رمضان

در این ماه ما مهمان خدا هستیم،  مهمان موظف است  کاری را انجام دهد که صاحب خانه می کند و می خواهد. پس در این ماه همچون میزبان مان، ببخشیم و نگیریم. همان طور که خدا بخشنده است، ما هم در این ماه دستی بخشنده داشته باشیم.

 

وظایف روزه دار

در این ماه علاوه بر  روزه داری  و تحمل گرسنگی و تشنگی باید خیلی اموری را که در وقت های دیگر سال راحت انجم می دادیم، ترک کنیم تا از روزه بهره بیشتری ببریم.

کدام امور را ؟ این ها را:

  • حفظ زبان: نه تنها زمانی که در طول ماه مبارک رمضان روزه هستیم بلکه در همه ماه ها موظفیم ربان را حفظ کنی اما روزه داری کامل یعنی حفظ زبان از گناهانی مثل دروغ، غیبت، تهمت و …
  • احترام به بزرگان و ترحم به کودکان: انسان روزه دار در ماه مبارک نسبت به کسانی که بزرگترند، باید احترام بیشتر کند و نسبت به زیر دست ها ملاطفت بیشتر.
  • کنترل نگاه : روزه داری حتما باید با دوری از نگاه حرام همراه باشد. در حدیث از معصوم آمده که نگاه حرام تیری از تیرهای شیطان است که تنها با توبه و توجه به خدا می توان از آن مصون ماند.
  • ورع و پارسایی: بهترین عمل در این ماه اجتناب از محرمات خداست. با تقوا و توبه و کوشش دراصلاح امورمان باید به این ورع برسیم.
  • رمضان و آموزش دعا: در ماه رمضان است که یاد می گیریم چگونه دعا کنیم و از خدا چه چیزی بخواهیم. آدم روزه دار یاد می گیردکه آرزوی مشروع طلب کند نه آرزوهای طولانی.

 

درهای بهشت باز است

انسان مسافری است که باید توشه ابدی را از زندگی چند روزه دنیا تهیه کند. در ماه رمضان درهای بهشت باز است برای  انسان مومن و روزه دار که او می تواند با تطهیر و وارستگی از این فرصت استفاده کند برای بقیه ایام سال و بلکه همه عمرش توشه بردارد.

برای ما ایربانیان اول فروردین،آغاز سال نو است و برای یک کشاورز پاییز که در آمد مزرعه را محاسبه می کند، اول سال نو بحساب می آید. اما بری اهل ایمان ماه مبارک اول سال نوی معنویست . اول هر ماه رمضا است که یک مومن  بررسی می کند در سال گذشته چه درجه ای داشته و امسال در چه درجه ایست، چقدر در برابر گناه مقاومت کرده، چطور با دشمن درون جنگیده و دراین مقاومت و جدال به کجا رسیده است. .ماه رمضان برای مومن ماه محاسبه است.

 

منابع:

معراج السعاده – ملا احمد نراقی

حکمت عبادت-  علامه جوادی آملی

/انتهای متن/

درج نظر