وقتی کودک از ارتفاع و حیوان می ترسد

 براي غلبه بر ترس کودک تان از ارتفاع و حیوانات اول  بايد ترس را احساس كنيد و بعد برای ترس کودک  دست به كار شويد .

0

فریبا علیزاده/

ترس از ارتفاع

بسیاری از افراد از بلندی ، پرتگاه ها و جاهایی از این قبیل وحشت دارند . البته این ترس تا حدی به جاست و انسان طبیعتا از هر چیزی که برایش خطر آفرین است می ترسد و دوری می کند . اما در بعضی از افراد این ترس به شکل مرضی و زیاد وجود دارد که باعث آزار و ایجاد ناراحتی شده و تا حدی روال عادی زندگی شان را مختل کرده و باید حتما رفع گردد .

چاره ترس کودک از ارتفاع

چنانچه کودک تان ترس از ارتفاع دارد از هم اکنون اقدام نمایید و راهکارهایی را که ارائه می شود به کار ببرید تا زودتر جلوی این مشکل گرفته شود :

  • اگر کودک شما از ارتفاع می ترسد ، ابتدا ریشه یابی کنید که این ترسش چگونه و از کجا ریشه می گیرد و دلیلش چیست تا نسبت به آن اقدام شده و حساسیت زدایی گردد .
  • دست کودک را بگیرید و با او مرحله به مرحله بدون عجله و با صبر و حوصله به مکانی مرتفع بروید. در ابتدای کار ، از مکان هایی که خیلی مرتفع نیستند و خطر کمتری دارند شروع کنید . اگر حاضر به بالا رفتن و یا حضور در آن مکان نشد، اصرار نکنید .
  • در ایام تعطیل کودک را به دامنه کوه برده تا بالا رفتن دیگران را مشاهده نماید .
  • می توانید هنگام بالا رفتن و یا حضور در آن محل چشمانش را ببندید وبه او بگویید تا تصور کند در کنار دریا قدم می زند و یا در یک جشن تولد حضور دارد .
  • می تواند در صورت تمایل صورتش را با عینک آفتابی ، ماسک و … بپوشاند .
  • هر پیشرفت کوچکی را تشویق نمایید . برای حل این مشکل ممکن است زمان طولانی صرف شود اما عجله نکنید .

ترس از حیوانات

چنانچه کودک تان ترس ازحیوانات دارد به این  راهکارها توجه کنید:

ترس از حیوانات در کودکان معمولا از سن دو تا سه  سالگی شروع می شود. در این سن کودک متوجه حیوان خطرناک می شود . البته گاهی اوقات والدین خود باعث ترس کودک می شوند و او را از حیوانات           می ترسانند ، مثلا مادری که از گربه می ترسد ، این ترس را به کودک خود منتقل می کند .

اما چاره کار این هاست:

  • علت ترس را مشخص کنید و ببینید کودک شما از چه نوع حیوان ،( سگ ، گربه) و یا چه چیزی مربوط به آن حیوان می ترسد . (مثلا از رنگ یعنی از سگ سیاه می ترسد یا سفید ، از دندان ها و یا نوک حیوان می ترسد ، از حیوان بزرگ یا کوچک می ترسد) .
  • کودک را مسخره و سرزنش نکنید : « گربه به این کوچکی که به تو کاری ندارد» …
  • میزان ترسش را مشخص کنید و سپس ترس او را درجه بندی و اولویت بندی نمایید از او بخواهید با دست ها و یا با شمارش 1 تا 10میزان ترس خود را مشخص کرده و ترس را از کم به زیاد درجه بندی کنید . اگر از حیوانی مثل سگ می ترسد ، مرحله به مرحله پیش روید . ابتدا کتاب هایی که عکس سگ و یا در مورد سگ است برایش تهیه نموده به او نشان دهید و داستان های مربوط به آن رابرایش بخوانید. البته نباید موضوع منفی در آن بکار ببرید تا ترس کودک را  تشدید کند ، سپس در مورد این مسئله با کودک صحبت کنید و فواید حیوان را به او توضیح دهید . ماکت یا عروسکی از آن حیوان تهیه کنید و در مرحله بعد حیوان واقعی را به او نشان دهید .
  • از فواید حیوانات بسیار برای او صحبت کنید و قصه هایی که در آن این فواید نشان داده شده بگویید .
  • فیلم هایی که در آن حیوانات وجود دارند را به کودک نشان دهید، مخصوصا فیلم هایی که در آن نقش اول و قهرمان فیلم ، آن حیوان باشد .
  • هیچ گاه به او نگویید که گربه نمی تواند به تو نزدیک شود ، من در کنارت هستم ، این جمله یعنی اینکه حتما خطری از جانب گربه وجود دارد .
  • او را به باغ وحش ببرید تا از نزدیک حیوانات را ببیند؛ حتی اگر روزهای اول حاضر نشد به قفس ها نزدیک شود ، نگران و عصبانی نشوید بگذارید تا با دیدن کودکان دیگر که به قفس ها نزدیک شده و به حیوانات غذا می دهند ، برای این کار تشویق شود .
  • اگر می خواهید او را به حیوانی نزدیک کنید ، متوجه باشید که حیوان عصبانی نیست و به او نشان دهید به کدام حیوان می تواند نزدیک شود . مثلا به او بگویید «وقتی سگ پارس می کند و دندان هایش را نشان می دهد نزدیک نشود .»اما وقتی دمش را تکان می دهد  به این معنی است که قصد دوستی با او را دارد و آزاری نمی رساند .
  • عکس حیوانی را که کودک می ترسد، در خانه نصب کنید تا جلوی دیدش باشد و برایش عادی گردد .

/انتهای متن/

درج نظر