هنرزنان بلوچ بازار گسترده‌تر می‌خواهد

فعال کارآفرینی در حوزه صنایع دستی و پوشاک گفت: سوزن دوزی بلوچی توسط زنان خانه دار در مناطق محروم انجام می شود و ایجاد بازار گسترده‌تر می تواند در توانمندسازی آن بسیار اثربخش باشد.

0

به گزارش به دخت به نقل از مهر، فرید شاهمرادی با اشاره به فرهنگ پوشش منطقه جنوب شرقی کشور گفت: با توجه به میراث کهنی که در منطقه سیستان و بلوچستان وجود دارد، و نشات گرفته از فرهنگ غنی مردم این دیار است، شما می‌توانید نشانه‌ها و نمادهای آن را در جای جای زندگی مردم این منطقه به ویژه در پوشش بانوان آن ببینید.

شاهمرادی

این فعال کارآفرینی گفت: وقتی به آثار سوزن دوزی زنان بلوچ دقت می‌کنیم با نقش‌های اسلیمی خاص و سوزن دوزی‌های ویژه‌ای رو به رو می‌شویم. طرح‌هایی که هنرمندانه روی پارچه‌ها پیاده می‌کنند به نوعی بازتاب دهنده سنت و فرهنگ آن منطقه است.

وی افزود: لباس‌های زنان بلوچ نمایشگاه متحرکی است از میراث فرهنگی آن منطقه و هنر کهن مردمان آن.

شاهمرادی ادامه داد: لباس‌های سنتی اقوام ایرانی به خصوص پوشش بانوان آن که همچنان ماندگار است و مورد استفاده زنان آن منطقه قرار دارد، می‌تواند فرصت مناسبی باشد برای ورود به سبک زندگی ایرانی، پوشش بانوان کشور و تلفیق آن با هنر مدرن.

این مدرس کارآفرینی با بیان این مطلب که استفاده از این نوع پوشش در خود سیستان و بلوچستان بسیار پررنگ است و بیشتر بانوان بلوچ از همین پوشش سنتی در مکان‌های عمومی بهره می‌برند، گفت: اما مسئله اینجاست که این پوشش سنتی و این نوع لباس و سوزن دوزی منحصر به فرد آن نتوانسته بازار گسترده‌تری از استان را در بربگیرد و بتواند در آن عرصه وارد شود.

وی افزود: پوشاک بازار گسترده‌ای است و از جمله اجناسی است که همه از آن بهره می‌برند، در این زمینه باید به فکر راهکاری برای ارائه این نوع خاص از هنر باشیم و آن را به صورت تلفیقی در پوشاک های مدرن به کار ببریم.

شاهمرادی توضیح داد: کاری که در سوزن دوزی بلوچی شده هنر اصیل ایرانی است. از سوی دیگر تاکید طراحان به دو دلیل بر لباس‌های ایرانی است تا هم فرهنگ غنی پوشش ایرانی را در جامعه نهادینه کرده و از پوشش‌های جعلی نشات گرفته از پوشش غربی فاصله بگیرند و هم اینکه با تلفیق هنر مدرن و سنتی ایرانی که هویت دارد، برند اصیلی ارائه دهند که با کپی از برندهای خارجی فاصله دارد.

این کارآفرین گفت: این شیوه ویژه سوزن دوزی متاسفانه تنها محدود به لباس زنان بلوچ شده است. مدیریت درست و بهره گیری از کارآفرینی با تاکید بر نوآوری و تلفیق با هنر مدرن می‌تواند زمینه ساز خروج این هنر و بهره آن در پوشش عمومی جامعه ایرانی شود.

شاهمرادی توضیح داد: ساماندهی زنان سوزن دوز، ارائه طرح‌های مبتکرانه و دقیق به آن‌ها و کمک‌های تسهیلاتی به آن‌ها باعث ایجاد بازاری نو برای این صنعت خواهد شد.

وی افزود: نوآوری در روش، نوآوری در بازار را به همراه خواهد داشت، به شیوه‌ای که با ارائه طرح‌های نو و تلفیقی می‌توان بازار گسترده‌تری را برای این صنعت متصور بود، به صورتی که بتوان از صنعت سوزن دوزی در پوشاک مدرن ایرانی استفاده کرد.

شاهمرادی با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از فضاهای مجازی گفت: یکی از روش‌های دیگر برای نوآوی در بازار، فروش اینترنتی و ایجاد فروشگاه‌های مجازی است که متاسفانه در این زمینه در استان کار خاص و موفقی صورت نگرفته و فرصت مناسبی است که با تقویت آن در بازارهای ملی و بین‌المللی ورود کرد.

این کارآفرین در خاتمه گفت: موضوع بعدی که مطرح است نگاه به این امر از منظر کارآفرینی اجتماعی است. با توجه به اینکه سوزن دوزی بلوچی توسط زنان خانه‌دار در مناطق محروم انجام می‌شود، با ایجاد بازار گسترده‌تر برای آن می‌توان در توانمندسازی هر چه بیشتر این زنان تاثیرگذار بود.

/انتهای متن/

درج نظر