حضور پر رنگ زنان لائوس در مدیریت حوادث

حوادث طبیعی در هر نقطه ای ازجهان می تواند پیش بیاید. مهم نقش انسان ها در مدیریت این حوادث است. مدیریت زنان در این میان بسیار مهم است. مقاله زیر نقش زنان را در روستایی از  کشور “لائوس” در آسیای  جنوب شرقی نشان می دهد.

0

 همه‌ی کشورها چه کوچک و چه بزرگ هر سال با وقایع و بلایای گوناگون از جمله سیل، زلزله، آتش سوزی در ابعاد مختلف رو به رو می‌شوند که در حریان این حوادث متاسفانه گاهی خسارات بزرگ و جبران‌ناپذیرانسانی، مالی و.. به بار می‌آید. از طرفی خسارات در روستاها به دلیل بافت فرسوده‌ای که اغلب دارند، همیشه شدیدتر بوده و در نتیجه عمق بیشتری دارد. یادداشت زیر نمونه‌ای از وقوع حوادث در روستایی در  کشوری کوچک و کم جمعیت “لائوس” در آسیای  جنوب شرقی می‌باشد و هدف اصلی آن توجه به نقش مهم زنان در مدیریت حوادث است.

اعضای کمیسیون مدیریت حوادث روستای سایفوم – روستایی در کشور لائوس- در برابر تخریب بازاری که سوخته بود، مقاومت کردند.(و تا حالا کاملا بازسازی شده است)

زنان بخش حیاتی فرآیندهای برنامه ریزی برای کاهش و واکنش نسبت به خطر بلایای ناگوار، (با بهبود دادن برنامه ریزی سوانح در چشم اندازهای متفاوت) می‌باشند، که اغلب این سوانح بر نیازهای جامعه و گروه‌های آسیب‌پذیر متمرکز است.

به عنوان یک متخصص مدیریت خطرسوانح برای برنامه توسعه سازمان ملل جمهوری دموکراتیک خلق لائوس، من ١۳ ماه وقت صرف کردم تا  به مقامات دولتی در نواحی و استان‌ها در رابطه با کاهش ریسک سوانح آموزش دهم آن هم در کشوری که ۸٠ درصد جمعیت آن وابسته به محصولات کشاورزی برای بقا هستند  و بلایای طبیعی منجر به از دست رفتن جان، درآمد و دارایی‌های عمومی می‌شوند و امرار معاش را مختل می‌کنند.

 

آینده نگری زنان در مدیریت حوادث

کمیسیون مدیریت سوانح روستایی حاصل  مدیریت خود جامعه و سیستم‌های مدیریتی سوانح محلی است که توسط  پروژه‌های  مدیریت سوانح  و بلایای منسوب به برنامه توسعه سازمان ملل و دولت لائوس اجرا می‌شود.هدف کمیسیون، گسترش اطلاعات آمادگی سوانح، ایجاد یک سیستم هشدار دهنده عملیاتی و برنامه‌ریزی برای فعالیت‌هایی است که می‌توانند خطر بلایا را کاهش دهند.  

زنان نقش مهمی را در مراحل مختلف این پروژه  بازی می‌کنند. ما متوجه شدیم که بسیاری زنان در کمیسیون مدیریت حوادث روستایی ما به طور خاصی فعال هستندزنان‌ها می‌فهمند که بلایا عواقب و اثرات بالقوه بلند مدت را برای روستای آن‌ها دارد و آن‌ها واقعا می‌خواهند که آینده‌ی بچه‌ها و اجتماع شان را متفاوت سازند.

استان “ایکسنگ خوان” در شمال لائوس، بلایا و سوانح را با نرخ افرایشی قابل توجه در دهه‌ی گذشته تجربه کرده است و در معرض خطرات مکرر مثل سیل و خشکسالی، کاهش بازدهی محصول و درآمد و نهایتا افزایش بالقوه ناامنی غذایی هستند.

پیش از سال ٢٠١٥، روستای سایفوم یک آتش سوزی  بزرگ در سرتاسر بازارش و چندین حادثه‌ی جاده‌ای جدی گوناگون را دیده است.

کمیسیون مدیریت خطر سوانح سایفوم به وسیله‌ی ده عضو آموزش دیده آمادگی بلایا هدایت می شود، که سه عضو آن  برای تضمین  این که نیازهای زنان را در بلایا  تهیه کند، زن هستند . کمیسیون مدیریت خطر سوانح یک رویکرد اجتماعی کامل را به کار می‌گیرد و در حال ترویج  تعادل جنسیتی می‌باشد  تا به این مساله حیاتی بپردازد که علائق، دیدگاه‌ها و منافع متفاوت همه‌ی گروه‌ها را که در  درون روستا وجود دارند، فراهم کند.

 

نگرانی زنان برای کودکان و سالخوردگان

خانم “بوآلی وونگویلای” معاون کمیسیون مذکور، ١٠٠ درصد سهامش را در غرفه کوچکش در بازار به خاطر آتش بزرگی که اخیرا به بازار آسیب زد، از دست داد. او می‌گوید: “زنان نسبت به نیازهای جامعه حساس‌ترند و این نیازها را به جریان گفت و گوها اضافه می‌کنند.”

عضو دیگر کمیسیون خانم “بونتا نانتاونگ” ذکر می‌کند : “زنان بیشتر از مردان تحت تاثیر سوانح قرار می‌گیرند زیرا آن‌ها باید از بچه‌ها به خوبی باغچه‌شان و غذا برای خانواده، مراقبت کنند. همچنین آن‌ها  درباره سلامت هر عضو خانواده نگرانند. این مساله بعد از فاجعه اثر سخت‌تری بر آن‌ها دارد.”

در گروه‌های متمرکز، زنان توجه بیشتری به جزئیات و رفاه اجتماعی جامعه می‌کنند. بسیاری از آن‌ها آموزش و تعلیم را برای روستا درخواست می‌کنند. آن‌ها درباره‌ی امنیت بچه‌ها و سالخوردگان نگرانند؛ تعدادی از آن‌ها حتی چیزهایی مانند کت‌های زمستانی برای خانواده‌هایی که استطاعت خرید آن‌ها را ندارند، طلب می‌کنند.  واکنش و توجه  مردان معمولا به سمت کشاورزی و زیرساخت‌ها  و تاثیر شیوه‌های کشاورزی ناپایدار در روستا است.

با توسعه سریع لائوس خطرات زندگی شهری و بلایای طبیعی پدیدار می‌گردد و برای آینده‌ی لائوس، ضروری است که زنان به عنوان عضوی محوری در فرآیندهای برنامه ریزی به کارشان  ادامه دهند.

منبع:

by Rebecca Zorn, Disaster Risk Management Specialist

http://www.undp.org/content/undp/en/home/blog/2015/3/9/In-Lao-PDR-women-have-a-role-in-Disaster-Risk-Reduction-.html

/انتهای متن/

درج نظر