نخستین مرکز «دی. آی. سی» زنان آبادان گشایش یافت

با حضور جمعی از مسئولان شهری نخستین مرکز دی. آی. سی زنان آبادان کنار مرکز بهداشتی امیرالمومنین کوی فرهنگیان گشایش یافت.

0

به گزارش به دخت به نقل از مهر، معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی آبادان ظهر امروز چهارشنبه در این آئین با اشاره به ثبت تعداد ۶۶۷ نفر دارای HIV مثبت در سطح شهرستانهای آبادان، خرمشهر و شادگان (حوزه فعالیت دانشکده) گفت: از این تعداد ۵۹۱ نفر (۸۸ درصد) مرد و ۷۶ نفر (۱۲ درصد) زن هستند.

شهرام ترحمی افزود: ۸۰ درصد از افراد شناسایی شده تزریقی(اعتیاد)، ۱۲.۵درصد تماس جنسی کنترل نشده و پنج درصد نیز سایر موارد را تشکیل می دهند.

وی شایعه ترین گروه سنی ابتلا را ۲۰ تا ۳۵ سال عنوان و اظهار کرد: از آنجاییکه مبتلایان به اچ. آی. وی جزء گروههای سخت دسترس جامعه هستند و به راحتی به مراکز مراجعه نمی کنند لذا تاکنون ۳۹ درصد از افراد شناسایی شده در مراکز ما دارای پرونده فعال هستند.

وی از ارائه مشاوره رایگان (آموزش رفتارهای جلوگیری از انتشاربیماری) به عنوان یکی از خدمات قابل ارائه این مرکز نام برد و تصریح کرد: برنامه ریزیهایی در جهت جلب اعتماد این افراد برای جذب به سیستم بهداشتی و ثبت نام افراد دارای رفتارهای پرخطر (از نظر ابتلا به ایدز)انجام شده است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی آبادان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود مرکز دی. آی. سی مردان در آبادان از فعال بودن ۸۸ درصدی پرونده های مربوطه خبر داد و گفت: تلاشها در جهت جلب اعتماد، جذب و ارائه خدمات در حال انجام است.

ترحمی با تاکید بر محرمانه خواندن اطلاعات مراجعان به این مرکز افزود: یک وعده غذای گرم، میان وعده، محل استراحت(صبح تا ظهر)، تحویل پوشاک(دو بار در سال) از جمله خدمات عمومی قابل ارائه از سوی دانشکده علوم پزشکی آبادان به این افراد است که در زمینه بهداشتی درمانی نیز مشاوره رایگان، آزمایش رایگان اچ. آی. وی و سایر آزمایشات لازم، ویزیت ماما، ویزیت دوره ای پزشک بر اساس نیاز، ارجاع به مرکز مشاوره باهنر پس از تاییدهای اولیه، ارجاع به پزشکان متخصص عفونی و داخلی نیز به این افراد ارائه می شود.

وی از دی. آی. سی به عنوان نقطه آغاز ارتباط با جامعه نام برد و اظهار کرد: سالانه ۱۲۰ میلیون تومان از سوی سازمان منطقه آزاد اروند برای نگهداری مرکز هزینه می شود.

ترحمی تصریح کرد: معتقدیم که حداقل شش مرکز دی. آی. سی دیگر برای مردان و دو مرکز نیز برای زنان در حوزه فعالیت دانشکده علوم پزشکی آبادان(شهرستانهای آبادان، خرمشهر و شادگان) نیاز داریم.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی آبادان از ارائه خدمات کاهش آسیب به عنوان یکی از امتیازات قابل ارائه در مراکز دی. آی .سی به افراد نام برد و گفت: به طور مثال افرادی که قادر نیستند رفتار اعتیاد تزریقی را کنترل و یا ترک کنند به آنان بسته های حمایتی ارائه می شود، علاوه بر آموزشهای لازم، امکانات مورد نیاز نیز برای جلوگیری از مبتلا کردن دیگران در اختیار آنها قرار می گیرد که تحویل هفت هزار سرنگ رایگان به معتادان تزریقی از جمله این اقدامات است.

/انتهای متن/

درج نظر