مردان را آگاه کنید تا سلامت روان  زنان حفظ شود

از عوامل مهمی که در سلامت روان زن ها اثر دارد، صحبت کردیم. این بار از یک عامل خیلی مهم یاد می کنیم

0

محیط خانوادگی نقش مهمی در سلامت زنان دارد زمانی که زندگی زناشویی در بهترین شرایط  باشد بصورتی که تعهد وحمایت دوجانبه وجود داشته باشد، قطعا  سلامت روان آنها خیلی بهتر حفظ خواهد شد.

 

بی وفایی و خیانت

بی وفایی وخیانت یکی از دردناک ترین تجربیات در زندگی مشترک است وبه همسر وفرزندان به شدت آسیب می‌رساند واز آنجا که موارد خیانت از جانب مردان بیشتر از زنان است، این مسأله آسیب بیشتری به زنان درجامعه ما وارد می‌کند. ازدواج هایی که بدون بررسی دقیق انجام می‌شود وهمچنین اختلاف هایی که با خانواده همسر بوجود می‌آید، بی توجهی همسران به یکدیگر سلامت روان زنان را تهدید می‌کند و به دلیل اینکه زنان در این گونه موارد بسیار آسیب پذیر تر از مردان هستند؛ این کاستی‌ها، روح وروان آنها را بیمار می‌کند.

 

بیماری های جسمی و روانی هم عامل فشار است

مدیر کلینیک روان شناسی« راستین» در ادامه اظهار کرد: عوامل مهمی در به خطر انداختن سلامت روان بطور کل هم در مردان وهم در زنان دخالت دارد. یکی از این عوامل بیماری های جسمی و روانی است.انواع سرطان، بیماری های قلبی وکلیوی برای فرد نوعی فشار را ایجاد می‌کند که خود موجب از دست رفتن سلامت روان می‌شود.هیجانات شدید ، چه مثبت وچه منفی، هم در تهدید سلامت روان موثر هستند. جو حاکم بر جامعه ناامنی های اقتصادی واجتماعی از عوامل موجد فشار روانی هستند. زایمان ونازایی در خانم ها گاه زمینه ساز بروز اختلالات روانی می‌شود وسلامت را مورد تهدید قرار می‌دهد. طلاق، چه بصورت عاطفی وچه رسمی، یکی از این عوامل به شمار می‌آید وزندگی روانی افراد را با خطر مواجه می‌کند.

 

فضای مجازی مقصر 70 درصد از مشکلات روانی وخانوادگی

این روان شناس تربیتی ضمن اشاره به نقش حضور بی رویه افراد در فضاهای مجازی در به مخاطره افکندن سلامت روانی افراد،عنوان کرد: درحال حاضر به دلیل نبود فرهنگ استفاده مناسب از اینگونه فضاها مشکلات بی شماری برای خانواده‌ها بوجود آمده است وتا این فرهنگ جا بیفتد نسلی قربانی آن می‌شوند. افراد به دلیل اینکه به راحتی قادر به بیان مسائل شخصی خود در این فضاها هستند با افراد دیگر مرتبط می‌شوند وبا توجه به مراجعین ما می‌توان گفت فضای مجازی حدود 70 درصد مقصر اختلافات زناشویی ومشکلات روانی به دنبال آن است.

 

این نشانه ها را دریابید

سواد کوهی در خصوص نشانه‌های تهدید در سلامت روانی اظهار داشت: زمانی که فرد احساس کند به لحاظ جسمی دچار مشکل شده، تغییر خلق می‌دهد به طوری که رفتارهای او تحت کنترل نیست وارتباطی بین افکار، احساسات،عواطف وتفکر وی وجود ندارد. مسلم است که دچار تهدید است و این مساله به دنبال خود اضطراب های بالا وانواع افسردگی و وسواس را به همراه دارد که قطعا فرد را متوجه بروز مشکل می‌کند.

 

هر کسالتی افسردگی نیست

لیکن در مواردی افراد با مشاهده کوچکترین حالت از کسلی گمان می‌کنند به افسردگی مبتلا شده‌اند واین در حالی است که افسردگی هشت علامت مشخص دارد که در مدت دو هفته تکرار شوند: اول فقدان علاقه در لذت ها، دوم خلق ناشاد که در واقع همان غم، اندوه ونگرانی است، سوم از دست دادن توجه وسرخوشی، چهارم اختلال در وزن، اشتها وخواب، پنجم اختلال در تمرکز وتفکر، ششم کندی در حرکات، هفتم احساس بی ارزشی و گناه، هشتم افکار تکرار شونده وویرانگر نظیر خودکشی ومرگ. این علائم فرد افسرده را از یک فرد عادی مجزا می‌کند وفرد با مشاهده آنها باید به روان شناس مراجعه کند.

 

بیماری های شایع روانی در زنان

وی در پاسخ به این پرسش که شایع ترین مشکلات روانی در خانم ها به جز افسردگی شامل چه مواردی است افزود:اضطراب از مشکلاتی است که بیشتر در خانم ها شایع است وبا علائمی نظیر خشم، تنفر ودلهره همراه است. زمانی که فرد با اضطراب مواجه می‌شود، دچار لرزش می‌شود اضطراب انرژی روانی افراد را می‌گیرد وباعث می‌شود در تصمیم گیری عاجز شود به طوری که معمولا در صحبت هم از شاخه ای به شاخه دیگر می‌پرد واعتماد به نفسش کاهش می‌یابد و با زیاد شدن تحریک پذیری به افسردگی منجر می‌شود. این مشکل بر سیستم گوارشی فرد، کلسترول وفعالیت های قلبی اثر گذاشته وفرد را به بیماری جسمی دچار می‌کند.

اگر این بیماری ها به موقع درمان نشوند، قطعا مشکلات حادتری برای افراد بوجود می‌آید. مساله اضطراب وافسردگی در اغلب افراد وجود دارد ولی زمانی این مشکلات غیرطبیعی می‌شوند که ممتد شوند وفاصله‌ای بین درون وبیرون ایجاد کنند به طوری که درون شما مجموعه ای از مسائلی می‌شود که قرد را به حرکت می‌کشاند وارتباطی بین درون وشرایط بیرون وجود ندارد در نتیجه هرچه فاصله درون بیشتر شود اضطراب نزدیک تر می‌شود ودر نهایت منجر به بروز بیماری های شدیدی مانند انواع اسکیزوفرنی می‌شود که روان پریشی اطلاق می‌شود .

 

آگاه کردن آقایان خیلی مهم است

سوادکوهی در انتها گفت:اولین اقدام مراجعه به متخصص روان درمانگر است وبرای اغلب خانم ها نیاز است که یک دوره روان درمانی شناختی را بگذرانند تا کارآمدی خود را بالا ببرند و این دوره حتی در مدت کوتاهی ظرف شش ماه موثر واقع می‌شود. در این دوره فرد مهارت های زندگی را فرا می‌گیرد وپاسخ موثری دریافت می‌کند که این مساله خود درصد قابل توجهی از مشکلات روانی زنان را کاهش می‌دهد.

از طرف دیگر آگاه ساختن آقایان وتغییر الگوی دیدگاهی در آنها بسیار موثر است وبرنامه‌های فرهنگی بهتر است برای آقایان ودر جهت  خودآگاهی بیشتر آنان  برنامه ریزی شود  چرا که دیگر زمان آن این است که رسانه ها نسبت به آگاه سازی آقایان بیشتر از گذشته فعال باشند زیرا متأسفانه ریشه‌های فرهنگ مردسالارانه از گذشته همچنان ضربه‌های خود را می‌زند وقربانی می‌گیرد.

قسمت اول(سلامت روان زن ها چگونه به خطر می افتد؟)

/انتهای متن/

 

 

درج نظر