آب نیسان مقدس است و شفابخش

 ماه اردیبهشت که می رسد، خیلی از مردمی که با دستورات دینی آشنایند، در تکاپوی جمع کردن آب  بارانند؛ چون خواص باران نیسان را می دانند. اما باران نیسان چیست و چگونه می توان آن را تهیه کرد؟

0

مهناز فولادوند/

بهار ماه بارش  باران های سیل آساست و کسانی که با متون دینی و طب اسلامی سروکار دارند، می دانند که ماه اردیبهشت و باران هایش حکایت دیگری دارد.

گفته اند خواص درمانی باران های اردیبهشتی بی شمار است.  اصطلاحا به این باران باران نیسان می گویند.

 

ماه نیسان

ماه نیسان که از ماه های رومی است، 30 روز می باشد و همزمان با  25 فروردین شروع می شود و تا 23 اردیبهشت ادامه دارد و ادامه دارد. یعنی ماه نیسان حدودا مصادف با ماه دوم بهار در تقویم هجری شمسی یعنی ماه اردیبهشت است.

در«دائره المعارف بزرگ اسلامی» جلد سوم صفحه 3097 درباره «نیسان» این طور آمده است:«ماه نیسان ماه هفتم از ماه‏های سریانی و ماه اول در تقویم یهودی و ماه چهارم در تقویم رومی که اکنون در بلاد عربی به جای ماه آوریل به کار می‏رود.

«علی اکبر دهخدا» هم در لغتنامه اش نیسان را این طور توضیح داده است:« نیسان ماه هفتم از سال سریانی میان آذار و ایاز و ماه دوم بهار است که مطابق اردیبهشت فارسی و ثور عربی و تقریبا مطابق است با آوریل فرانسوی و آن 30 روز است»

 

آب نیسان چیست؟

آب نیسان، آبی است که با باران های ادیبهشتی بر زمین می بارد. این باران از نظر طب اسلامی آبی خاص است که خواص بی شماری دارد. به همین دلیل هم از قدیم الایام مردم مسلمان در ایران و سایر کشورهای اسلامی به جمع کردن این آب پای بند بودند. در واقع این آب از نظر مردم مسلمان آبی شفابخش است؛ مخصوصا اگر بعد از جمع کردنش دعاها و سوره های خاص سفارش شده را به این آب بخوانند.  

 

خواص آب نیسان در روایات

سید ابن طاووس(ره) در کتاب «زادالمعاد» درباره آب نیسان نوشته است(در کتاب «مفاتیح الجنان» هم به این روایت اشاره شده):

«روزى جمعى از اصحاب نشسته بودند،رسول خدا صلى اللّه عليه و آله وارد شد و به ايشان سلام كرد،و اصحاب جواب سلام ايشان را گفتند حضرت فرمودند:آيا مى‏خواهيد دوايى را كه جبرييل به من تعليم داد كه نيازمند دواى پزشكان نباشم به شما تعليم دهم؟امير المؤمنين عليه السّلام‏ و سلمان و ديگران پرسيدند: «آن دوا چيست؟»

آنگاه پیامبر ص) به حضرت علی(ع) نحوه  جمع آوری آب نیسان را یاد دادند.

 

خواص درمانی

 براساس همین روایت آب نیسان خواص درمانی جالبی دارد چون درمان سردرد، درد چشم، استحکام ریشه دندان، پیشگیری از سرماخوردگی و بیماری های پوستی. در این میان به موارد مهمی چون درمان نازایی و اعتدال مزاج  و خیلی از بیماری های جسمی دیگر هم اشاره شده است.

 

آثار معنوی

نوشیدن آب نیسان آثاری معنوی هم دارد که در مورد آن فرموده اند:

«پس جبرئيل گفت به حقّ خداوندى كه تو را به راستى فرستاده هر كه اين آيات را بر اين آب بخواند و بياشامد حقّ تعالى دلش را مملوّ گرداند از نور و روشنى و الهام خود را در دل او وارد سازد و حكمت بر زبان او جارى گرداند و پر كند دل او را از فهم و بينائى و به او عطا كند از كرامتها آنچه به احدى از عالميان عطا نكرده باشد و هزار مغفرت و هزار رحمت بر او بفرستد و غش و خيانت و غيبت و حسد و بَغْى و كبر و بخل و حرص و غضب را از دل او بردارد و از عداوت و دشمنى مردم و بدگوئى ايشان نجات يابد و موجب شفاء جميع امراض او گردد.

 

آداب جمع آوری و نوشیدن آب نیسان

مطابق روایت سید ابن طاووس در کتاب زادالمعاد، پس از ان که آب نیسان را در ظرفی جمع کردند، باید این سوره ها و ذکرها را  بر آن بخوانند و بدمند:

70 مرتبه سوره حمد

70 مرتبه سوره های چهار قل (شامل سوره های توحید، ناس، فلق و کافرون)

طبق روایتی دیگر 70 مرتبه سوره قدر

70 مرتبه اللّه اكبر

70 مرتبه هفتاد مرتبه لا اله الا اللّه

و 70 مرتبه صلوات می فرستند.

سپس آن آب را هفت شبانه روز در دو نوبت صبح زود و وقت غروب به نیت شفای جسمی و روحی  می نوشند.

/انتهای متن/

درج نظر