تاثیر جنس ظرف غذا بر سلامت مادر و جنین

آیا جنس ظرف غذا بر سلامتی تاثیر دارد؟ مخصوصا هیچ وقت از خود پرسیده اید جنس و کیفیت ظروف غذایی برای یک خانم باردار چه اهمیتی دارد؟

0

مهناز فولادوند/

ظروف غذای امروزه اکثرا از جنس چینی”ملامین”پیرکس” ارکوپال بلور و حتی گاه سفال است و یا از ظروف یکبار مصرف باتوجه به سبک زندگی استفاده می شود.

 

1- ظروف سفالی

از محاسن این ظرف ها این است که اولا سبک هستند و ثانیا می توان آنها رادرمایکروفر گذاشت. ظروف سفالی قیمت مناسبی هم دارند ولی هنگام استفاده ازاین ظروف این نکته قابل توجه است که رنگ آبی ظروف سفالی حاوی ترکیبات سرب بوده خطر مسمومیت با سرب را در مادر و جنین زیاد می کند.

 

2 – ظروف مسی

حسن ظروف مسی این است که غذا در آن خوب می پزد. چون مس عایق  حرارتی خوبی است و به راحتی می توان پخت وپز را با آن کنترل کرد.
بدن یک خانم باردار به مقدار کم به مس نیاز دارد ولی مقدار زیاد مس ایجاد مسمومیت می کند.سازمان غذا و داروی امریکا نسبت به استفاده از ظروف مسی بدون پوشش هشدارداده است. زیرامس وارد غذا شده و ایجاد مسمومیت و اسهال واستفراغ می کند.از پختن غذاهای اسیدی نیز در ظروف مسی باید جدا پرهیز کرد زیرا مس با غذاهای اسیدی وارد واکنش های مضر می شود.

 

3- ظروف برنجی

ظروف برنجی از ترکیب مس وروی ساخته می شود. شایان ذکر است که ظروف برنجی بطور چشمگیری از تجمع باکتری ها جلوگیری کرده واز میزان عفونت ها حتی عفونت های بیمارستانی جلوگیری می کند.

 

4- ظروف آلومینیومی

این ظروف سبک هستند و به خوبی حرارت را انتقال می دهند. بیشتر از نیمی از پخت و پز امروزه در ظروف آلومینیومی انجام می شود. با هر بار پخت غذا دراین گونه ظروف مقداری آلومینیوم وارد غذای مصرفی می شود که این خود باعث مسمومیت بصورت اختلال در سیستم عصبی وحتی بروز آلزیمر و مسمومیت های کلیوی و کبدی و التهاب مفاصل می شود.

باید توجه داشت که سبزیجات برگی شکل مثل کاهو و غذاهای اسیدی مثل گوجه فرنگی و ریواس اگر در ظرف آلومینیومی پخته شوند مقدار زیادی الومینیوم جذب می کند. البته سازمان بهداشت جهانی مقدارحدود 150میلی گرم آلومینیوم را در روز برای بدن مضر نمی داند زیرا می دانیم بیشتر داروها نیز از آلومینیوم ساخته شده اند.

 

5- ظروف تفلون

پرطرفدارترین و در عین حال مضرترین ظرف اشپزخانه تفلون  می باشد. تفلون به علت دارا بودن پلیمر در حرارت های بالا می سوزد و گازهای سمی تولید می کند که در جنین باعث کوتاهی قد و سرطان و ناهنجاری های دیگر می شود. با هر بار پخت وپزلایه نازکی از تفلون به ظرف غذا می چسبد و بههمین دلیل است که تفلونی ظرف بعد از مدتی از بین می رود. آستر زیر آن نیز بعد از مدتی وارد غذا شده و سپس لایه آلومینیومی ظاهر می شود که به راحتی با قاشق کنده شده و وارد غذا می شود و این خود باعث بروز مسمومیت با آلومینیوم است که به صورت آلزایمر، نرمی استخوان وکم خونی ظاهر می شود.

 

6- ظروف یکبارمصرف

ظروف یکبار مصرف باعث از بین رفتن ویتامی نها و پروتئین های موجود در غذاها شده وبا تجمع مواد سمی در بافت چربی باعث خستگی عصبی شدن ، بیخوابی، کاهش پلاکت های خونی و انتقال مواد خطرناک از راه ژن از نسلی به نسل دیگر می شود.

به نقل از: پزشک آنلاین/انتهای متن/

 

درج نظر