آداب خواستگاری در تعطیلات نوروز

برای خیلی از خانواده‌ها نوروز فرصت مناسبی برای خواستگاری رفتن است و خیلی از افراد، تعطیلات چندروزه فروردین را بهانه مناسبی برای انجام این کار می‌دانند؛ اما باید دقت داشت که خواستگاری کردن در نوروز آداب خاص خودش را دارد.

0

 نسیم شهسواری/

 

قبلاً گفتیم که خواستگاری رفتن برای خودش آداب و اصولی دارد، اما گاهی خواستگاری رفتن در زمان‌ها و شرایط خاص این آداب را بیشتر و مهم‌تر می‌کند.

 سال نو و تعطیلات نوروز برای خیلی از خانواده‌ها فرصت مناسبی برای خواستگاری رفتن است و خیلی از افراد، تعطیلات چندروزه فروردین را بهانه مناسبی برای انجام این کار می‌دانند؛ اما باید دقت داشت که خواستگاری کردن در نوروز آداب خاص خودش را دارد، آدابی که رعایت کردن آن سبب می‌شود که شما بتوانید یک مراسم خواستگاری اصولی و درست داشته باشید.

 

 برای آقاپسرها

سرزده و به‌قصد عید دیدنی به خواستگاری نروید.

اگر قصد خواستگاری از یکی آشنایان، دوستان و یا اعضای فامیل رادارید دقت کنید که به‌هیچ‌وجه به‌قصد عید دینی به خواستگاری نروید، چرا این کار باعث می‌شود که نه‌تنها خانواده دختر آمادگی لازم برای پذیرش خواستگار را نداشته باشند، بلکه به دلایل مختلفی مثل وجود میهمانان دیگر و یا افراد غریبه امکان بحث و گفتگوی شفاف میان خانواده‌ها شاید وجود نداشته باشد و همین امر سبب خارج شدن خواستگاری از روند اصولی و منطقی‌اش ‌شود.
بنابراین بهتر است که زمانی را از قبل با خانواده دختر مشخص کنید تا هم بتوانید خواستگاری اصولی داشته باشید و هم از تعطیلات چندروزه نوروزتان حداکثر استفاده را بکنید.

 

روزهای اول و آخر تعطیلات نروید

جدا از زمان مناسب و هماهنگی قبلی برای خواستگاری در تعطیلات نوروز، روز رفتن به خواستگاری هم از اهمیت بالایی برخوردار است، پیشنهاد می‌شود که در روزهای ابتدایی و پایانی تعطیلات به خواستگاری نروید.

شاید بگویید چرا؟

وقتی شما در روز اول تعطیلات به خواستگاری بروید، امکان سر رسیدن میهمان سرزده بسیار بالا است و از طرفی غالباً روزهای نخست تعطیلات روز گردهمایی‌های فامیلی و خودمانی است که بهتراست که مراسم خواستگاری شما با آن‌ها تداخلی نداشته باشد؛ زیرا هم از جدیت خواستگاری کاسته می‌شود و هم اینکه امکان تبادل‌نظر و بحث در چنین شرایطی به خوب مهیا نمی‌گردد. هم‌چنین روز پایان تعطیلات هم غالباً به دلیل عدم آمادگی خانواده‌ها برای پذیرش مهمان به دلیل بازگشت از سفر یا آمادگی برای شروع روزهای کاری سال نو فرصت مناسبی برای رفتن به خواستگاری نیست.

 

برای دختران

اما خواستگاری در مراسم نوروز برای خانواده دختر هم بایدها و نبایدهایی دارد که پایبندی به آن‌ها به داشتن یک مراسم خواستگاری ثمربخش کمک می‌کند.

هرچند که بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که خواستگار دخترشان در ایام تعطیلات نوروز نیاید، خوب اما چاره‌ای نیست، اگر زنگ تلفن‌خانه‌تان صدا کرد و خبری از خواستگار  و خواستگاری شد دیگر نمی‌توانید نه بگویید و مراسم خواستگاری را به بعد از تعطیلات موکول کنید.

آمدن خواستگار در تعطیلات نوروز هم محاسنی دارد وهم معایبی، حسنش به آن است که به‌تازگی دستی به سر و روی خانه کشیده‌اید و خانه بیشتر از هر وقت دیگری از سال آماده پذیرش مهمان است اما سختی‌هایی هم دارد؛ سختی‌هایی مثل سر رسیدن میهمان‌های سرزده و یا به هم خوردن مسافرت هفته دوم تعطیلات.

درهرحال برای اینکه مراسم خواستگاری‌تان در تعطیلات نوروز درست‌وحسابی برگزار شود، بد نیست که موارد زیر را رعایت کنید:

  • در روزهای ابتدایی و انتهایی تعطیلات برای خواستگاری قرار نگذارید.

 روزهای ابتدایی و انتهایی تعطیلات زمان مناسبی برای قرار گذاشتن با خواستگار نیست، چون در روزهای ابتدایی تعطیلات امکان سر رسیدن مهمان سرزده و هم‌چنین امکان عدم حضور بزرگ‌ترها در مراسم خواستگاری وجود دارد که هر دو این موارد می‌تواند باعث از اعتبار افتادن مراسم خواستگاری باشد

  • در روزی که خواستگار می‌آید، از پذیرش مهمان دیگر خودداری کنید

سعی کنید در روزی به خواستگاران جواب مثبت بدهید که مطمئن باشید برایتان مهمان نمی‌آید و یا بهتر است به‌گونه‌ای عمل کنید که میهمان نیاید، چراکه بودن فرد غریبه در مراسم خواستگاری مانع مطرح‌شدن مباحث مهم، لازم و ضروری در خواستگاری می‌گردد و به عبارتی خواستگاری کش پیدا می‌کند. علاوه بر این بهتر است جلسه‌های نخستین مراسم خواستگاری در خفا و با حضور افراد درجه اول خانواده برگزارشود. پس بهتر است در روز خواستگاری به بقیه میهمانان تان جواب منفی بدهید و دیدوبازدید با سایرین را به‌روز دیگری موکول کنید.

/انتهای متن/

درج نظر