هر خوراکی را در فصلش بخورید

از طبایع مختلف انسان ها گفتیم و این که برای هر کدام از این طبایع خوراکی هایی مفیدتر است و باید هم این طبایع را شناخت و هم آن خوراکی ها را و بین این دو هماهنگی ایجاد کرد. اما خوراکی هایی که در غیر فصل خود بطور مصنوعی تولید می شود، دیگر فایده اصلی را ندارد و گاه حتی تعادل بدن را به هم می زند.

0

مهناز فولادوند/

طبیعت با طبایع مختلف سازگار است  و بر حسب میزان گرمی یا سردی هوا و فصول مختلف تابستان و زمستان و تابستان و پاییز، درختان میوه ثمرات مختلفی را هماهنگ با این فصول دارند. مثلا هندوانه که طبع سرد دارد و در تابستان به بار می آید  که فصل گرمی است و بالعکس میوه هایی چون شلغم که طبع گرم دارند در زمستان به بار می نشینند تا با مصرف شان سردی هوای زمستان را برطرف کنند.

 اگر این میوه ها در غیر فصل خودشان مصرف شوند، نه تنها خاصیت و مزه ای ندارند بلکه باعث ناآرامی بدن شده و تعادل بدن را به هم می زنند. اما همین میوه ها در جای خودشان بسیار خوشمزه و قابل قبول اند. در واقع میوه ها نسبت به فصول سال طبع شان معکوس است و به این دلیل باعث تعادل مزاج بدن شده و بعد از خورده شدن حالت آرامشی را به بدن می دهند.

این موضوع در مورد همه میوه ها صادق است. هر میوه ای در فصل خاصی رشد می کند و این تدبیر خالق هستی برای تعادل در طبیعت و مزاج انسان ها است.

 

ميوه ها در غير فصل خود

همه می دانیم خیار و بادمجان میوه تابستان اند و طبع سرد دارند و در تابستان مصرف زیاد دارد. مصرف اینها در فصل تابستان هم خوشمزه اند و هم آرامبخش و متعادل کننده مزاج گرم هستند.

اما همین محصولات وقتی به شیوه مصنوعی وبه روش گلخانه ای اصطلاحاَ پلاستیکی در غیر فصل خود یعنی زمستان تولید می شوند، نه آن مزه خوب را دارند و نه سازگاری با طبع افراد. بنابراین تولید و مصرف این گونه خوراکی ها طرحی بسیار غلط است و صرفاَ  طرحی اقتصادی و بازاری است، نه از روی نیاز افراد و نه سازگار با مزاج، بلکه بر هم زننده مزاج افراد هم هست.

 

خوراکی های با طبع دوگانه

بعضی از میوه ها و سبزیجات در آن واحد دارای دو طبع اند و مثلا برگ آنها با ساقه شان دو نوع طبع متضاد دارند، مانند تربچه که تربچه قرمز میوه آن طبع سرد دارد و برگ آن طبع گرم که در زمستان ثمر می دهد و تربچه سفید که ساقه و میوه اش طبع گرم دارد و برگش طبع سرد که در تابستان نیز ثمر می دهد که اینجا آزادی عمل در دست مصرف کننده است و می تواند بر طبق مزاج خود و طبق غذایی که در حال مصرف کردن است، از برگ یا میوه اش استفاده کند و یا از نوع تربچه سفید یا قرمز.

 

 تعادل بدن در هرفصل

خیلی از سبزیجات چون ریحان با طبع خنک فقط در تابستان می روید که این مسئله قابل تأمل است.

البته این قاعده کلی نیست و استثنا هم دارد. مثلاَ در فصل زمستان میوه هایی چون لیمو یا کاهو هستند طبع خنک دارند.

 این مسئله نیز بی علت نیست چرا که بعضی از افراد آنقدر خوراکی هایی با طبع گرم تناول می کنند که در زمستان نیز اصطلاحاُ گرمی شان می شود و  مزاج شان بسیار گرم و آتشی می شود که باید با چیزهایی از قبیل لیمو یا کاهو و… متعادل شوند و اگر در فصل زمستان هیچ میوه و سبزیجاتی برای این کار نباشد،تعادل بر هم می خورد.

منبع : کتاب راز سلامتی با طب سنتی، تالیف عظیم محمد زاده شیرازی

/انتهای متن/

درج نظر