از متد کلاسیک فرانسوی تا تولید انبوه

تاریخچه ی خیاطی را از ابتدای شکل گیری تمدن انسانی بررسی کردیم. اینک به بررسی ردپای هنر خیاطی در تاریخ معاصر می پردازیم که عمدتا در قالب “مد” مطرح شده است.

0

فاطمه قاسم آبادی/

 

کشور فرانسه در مورد دوخت لباس و مد زمان، از 100 سال گذشته پیشگام این صنعت در دنیا به حساب می آید. این پیشروی تا جایی جلو رفت که روشی به نام متد فرانسوی یا روش کلاسیک دوخت لباس را ایجاد کرد و تا مدتها مردم در سراسر دنیا از این روش پیروی می کردند.

 

متد فرانسوی

 مد پوشاک تا سال ۱۹۵۰، عمدتاً طراحی و ساخت لباس به شکل دوخت سفارشی (روش فرانسوی) و بر اساس اندازه‌هایی بود که مشتری سفارش می‌داد. هر لباس برای یک مشتری خاص طراحی و دوخته می‌شد و برای مشتری‌ها به شکل انحصاری سفارش دوخت گرفته می‌شد. به طور معمول در آن دوره از پارچه‌های گران قیمت و با کیفیت بالا استفاده می‌شد و با دقت بسیار بالا به جزئیات و اتمام کار لباس دوخته می‌شد.

این روشدر تهیه ی لباس، فرآیندی بسیار وقت گیر بود. در این روش  ظاهر و تناسب لباس به نسبت هزینه ی مواد و زمان لازم برای دوخت در اولویت قرار داشتند. ولی با بالا رفتن تقاضا برای پوشیدن لباس جدید و رواج پیروی از مد در قشر متوسط جامعه، روش فرانسوی دیگر برای عامه ی مردم جوابگو نبود و به ناچار این روش تنها برای قشر خاص باقی ماند و روش های دیگری که تولید انبوه لباس را در زمان کمتر عملی می کرد، جانشین روش فرانسوی شدند.

 

لباس های آماده

لباس‌های ماشینی مرز بین دوخت سفارشی و تولید انبوه هستند. این لباس‌ها برای مشتری‌های مخصوص دوخته نشده‌اند اما دقت زیادی در انتخاب و برش پارچه صورت گرفته است و به منظور تضمین انحصار، این لباس‌ها در مقادیر محدود دوخته شده‌اند؛ در نتیجه به نسبت گران قیمت هستند.

مجموعه‌ی لباس‌های ماشینی در دنیا معمولاً در هر فصل طی دوره‌ای که به نام هفته ی مد  شناخته می‌شود، توسط خانه‌های مد به عرضه ی نمایش گذاشته می‌شوند. این پدیده دوبار در سال در سرتاسر شهرها اتفاق می‌افتد.

انواع لباس‌هایی که در فصل‌های مد ارائه می‌شوند، شامل پوشاک بهار، تابستان، پاییز، زمستان و همچنین لباس‌های راحتی، لباس شنا و لباس عروس هستند.

 

عمده فروشی یا تولید انبوه

در حال حاضر صنعت مد بیش از هر چیز متکی بر فروش بازار انبوه است. تولید انبوه طالب بیشتری دارد و نیاز طیف گسترده‌ای از مشتریان را برآورده می‌کند. مشاهیر دنیای مد برای هر فصل مد روندهایی را تعیین می‌کنند که بر اساس آن لباس‌های ماشینی تولید می‌شود.

آنها اغلب تمام طول یک فصل را صبر می‌کنند تا مطمئن شوند آیا سبک مطرح شده می‌تواند بازار را به دست بگیرد یانه، سپس برای تولید آن ابتکار عمل را به دست می‌گیرند و به منظور صرفه جویی در هزینه و زمان از پارچه‌های ارزان تر و تکنیک‌های ساده تر برای تولید استفاده می‌کنند که به راحتی می‌تواند توسط یک دستگاه انجام شود. در نتیجه محصول نهایی می‌تواند خیلی ارزان تر فروخته شود.

 

پیشرفت تا دانشگاه

زمانی خیاطی تنها یک هنر محسوب می شد و این هنر به نوعی برای زندگی مردم نقش حیاتی را بازی می کرد ولی از یک زمان به بعد این هنر دیگر تنها یک هنر مورد نیاز مردم نبود، بلکه تبدیل شد به علمی که ریشه در روابط عمومی و روانشناختی دارد.

از این رو از زمان خاصی به بعد این هنر به عنوان رشته ی درسی  مورد نیاز و بسیار پر طرفدار در دانشگاه های دنیا تدریس شد.

در حال حاضر تعداد زیادی مدارس تخصصی هنر و طراحی شناخته شده و معروف در دنیا وجود دارند که کارشناسی طراحی مد و فناوری طراحی مد ارائه می‌دهند. بعضی از کالج‌ها دارای دوره ی کارشناسی ارشد مد نیز هستند، هر چند داشتن کارشناسی ارشد در این رشته الزامی نیست و این مقطع تحصیلی بیشتر به کسانی که پیش تر در این صنعت مشغول به کار بوده‌اند، توصیه می‌شود.

در هر حال تحصیل در رشته های کاربردی یکی از راه های مهم در ورود به آن رشته محسوب می شود ولی این در مورد هنری مثل هنر خیاطی صادق نیست چرا که دروس تئوری تنها بخش کوچکی از این رشته را شامل می شوند و مهم ترین بخش در این رشته عمل به دانسته ها و خوانده هاست که هر چند جدای از تئوری ها نیست ولی تفاوت های زیادی با خوانده ها دارد. برای به دست آوردن مهارت در انجام خیاطی نیاز به پشتکار، ذوق و سلیقه و مهم تر از همه عشق و علاقه ی به این هنر محبوب لازم است.

قسمت اول (خیاطی ، نیازی پایان ناپذیر)

/انتهای متن/

درج نظر