رسانه‌ها خلأهای فرهنگی را شناسایی کنند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون کشورمان در مواجهه با جنگ نرم است و ضرورت هم افزایی بیشتر رسانه ای خصوصا در بین رسانه های جبهه انقلاب، برای وارد کردن هجمه علیه سیاست های دشمنان انقلاب و میهن عزیزمان محسوس تر شده است.

0

به گزارش به دخت به نقل از كمیته اطلاع رسانی نمایشگاه، سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی، همزمان با بیست و دوم بهمن ماه امسال در بوستان گفتگو آغاز به كار كرد. همین نمایشگاه، باعث شد تا از كارشناسان و متخصصین فعال در این عرصه بخواهیم تا از نحوه كار كردن در فضای رسانه‌ای كشور و تحت عنوان جبهه انقلابی سوال كنیم. « شهروز افخمی » عضو كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، بیان كرد: هم اكنون كشورمان در مواجهه با جنگ نرم است و ضرورت هم افزایی بیشتر رسانه ای خصوصا در بین رسانه های جبهه انقلاب، برای وارد كردن هجمه علیه سیاست های دشمنان انقلاب و میهن عزیزمان محسوس تر شده است.

افخمی با بیان اینكه بین دشمنان انقلاب اسلامی كشورمان تفرقه وجود دارد اما علیه حق، جبهه ای واحد تشكیل داده اند و به صورت یك هیاهوی تبلیغاتی فعالیت می كنند، گفت: آنها علیه مردم عزیزمان كار و فعالیت های گوناگونی انجام می دهند و ما نیز باید از همان طریق اقداماتی به نفع خودمان انجام دهیم؛ به عبارتی دیگر ما هم در مقابل جبهه دشمن باید جبهه تشكیل دهیم و در راه مقابله باید برای رو كردن دست دشمنان، نشان دادن برنامه هایشان و غیره از هیچ تلاشی دریغ نكنیم زیرا اگر هر كسی بخواهد حرف خودش را بزند یا به آنچه كه دشمن می گوید توجه نداشته باشد، به موفقیت دشمن كمك كرده است.

وی با تاكید بر اینكه آشنایی مناسب رسانه های جبهه فرهنگی انقلاب با رسانه های نوین در فضای مجازی می تواند حقانیت عرصه ارزش های انقلاب را در مقابل جبهه معارض ثابت و نشان دهد، تصریح كرد: از این ابزارها باید به نحو احسن و حرفه ای استفاده شود. در قرآن كریم ذكر شده برای ترساندن دشمنان خدا و دشمنان مسلمانان باید همه امكانات فراهم شود و مسئولان، مسئولیت دارند كه بستر آن را فراهم كنند لذا بروز آسیب های جنگ نرم بیشتر در فضای مجازی است كه تمام سطح زندگی افراد، جامعه، نگرش ها، موعات اجتماعی مانند ازدواج، طلاق ها و غیره را تحت تاثیر قرار داده و به عبارتی دیگر نفوذ كرده است؛ باید برای مقابله با این آسیب ها در همه موارد از رسانه ها كمك گرفته تا بتوانیم در گام اول به مقابله با آنها بپردازیم و در گام دوم حركت تهاجمی علیه آنها داشته باشیم.

عضو كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینكه برگزاری نمایشگاه های فرهنگی-رسانه ای می توانند موجب رسیدن به راهكار برای مقابله با پروژه نفوذ فرهنگی و غیره شوند، افزود: در گام اول باید مخاطب شناسی شود و آن وقت اقدام ها برای مخاطبین مختلف كه ذائقه های گوناگونی دارند انجام شود. در عین حال باید كار كارشناسی و كیفی صورت بگیرد.

افخمی تاكید كرد: وقتی دشمن بخواهد كاری را علیه كشوری انجام دهد، آن كشور را از همه ابعاد تحت فشار و تهاجم قرار می دهد لذا برای مقابله با تهاجم های فرهنگی دشمنان علیه كشورمان ما هم باید فرهنگ ارزشی خود را در جاهای مختلف نشان دهیم تا آنها نیز بر مبنای اینكه ملتی غیور و استوار در ایران وجود دارد تحت فشار قرار بگیرند. در این میان باید برای نسل كودك و جوان كشورمان نیز موضوعات مختلفی در این زمینه را مطرح كنیم تا در ذهن افراد نقش ببند زیرا تكرار ارزش های انقلابی می تواند كمك شایانی در مقابله با نفوذ فرهنگی و جنگ نرم دشمنان كند.

وی با بیان اینكه خلاهای جدی فرهنگی – رسانه ای در رسانه های كشور وجود دارد و برگزاری نمایشگاه هایی نظیر نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی می تواند تا حدودی آنها را پوشش دهد، ادامه داد: این پوشش اگر صد درصد هم نباشد می تواند بخش قابل توجهی را پوشش دهد و هم می تواند از بروز خلاء ها پیشگیری كند؛ در این میان اگر قرارگاهی فرهنگی برای این موضوعات داشته باشیم می توان با آنها مقابله نیز انجام داد، البته به شرطی كه این قرارگاه فعال بوده و اقدام كارشناسی رو به جلو داشته باشد.

عضو كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی رفع دغدغه های فرهنگی مقام معظم رهبری ( مد ظله العالی ) را مهم دانست و اظهار كرد: دراین زمینه رسانه های جبهه انقلاب می توانند نقش موثری را اجرا كند؛ البته همه باید خود را تنها مخاطب رهبر انقلاب بدانند، برنامه ریزی و حركت كنند. دولت باید اجرای كلان برنامه ها را بر عهده داشته باشد و با ابزارهایی كه دارد خللءها را شناسایی كند، اگر خود دولت به تنهایی وارد بخش اجرایی شود به نتیجه نمی رسند لذا بخش خصوصی و دولت هر دو در كنار هم می توانند به نتیجه مطلوبی دست پیدا كنند. مسئولان باید هدفمند كار كنند و رصد مستمری از جهت گیری و موضع گیری مخالفان، شبهات مطرح شده در مورد ارزش ها و هم چنین سایر شرایط داشته باشند.

افخمی ضمن اشاره به اینكه در فضای رسانه ای همیشه گرایش ها و معضلاتی وجود دارد كه رسانه های جبهه انقلاب می تواند موجب برطرف شدن آنها شوند، گفت: یكی از ابزارهای خوب برای این كار شبكه های مجازی هستند كه بدون هزینه و به راحتی مطالب را به دیگران منتقل كند ولی اگر این خلاء ها با ارائه محتوای مناسب پر نشود، برای دشمنان جای نفوذ و برنامه ریزی گذاشته ایم.

وی خاطرنشان كرد: به نظرم چنین نمایشگاه هایی در جهت اصلاح رفتار و گرایش ها در فضای مجازی خیلی تاثیر گذار هستند اما به شرطی كه زمان بیشتری داشته باشند و برای استفاده از محتواهای تولید شده اطلاع رسانی های مختلف صورت بگیرد. شخصا چند بار مواجه شدم با این نمایشگاه ها و مشاهده كردم كه كیفیت و كمیت خوبی داشتند و تنوع، اثر گذاری، دقت و توجه خوبی در كار فعالان این عرصه وجود دارد.

/انتهای متن/

درج نظر