شب ادراری درمان می شود اگر…

شب ادراری درمان می شود اگر بچه ها خود در این مسیر همکاری و مشارکت کنند و اگر اعتماد و آرامش کافی در مسیر درمان برای بچه ایجاد شود.

5

فریبا علیزاده/

شناخت علت شب ادراری برای ارائه روش های درمانی مناسب و سن فرد در درمان شب ادراری اهمیت بسیار دارد . اگر درمان سریع تر و در سنین پایین تر انجام شود ، نتیجه بهتری خواهد داشت . برای درمان صیحیح، انجام دادن آزمایش های طبی برای تشخیص بیماری های مجاری ادراری و مثانه و کلیه ها ، کسب اطلاعات درباره انواع درمان های قبلی ، نوع و تاریخچه و فراوانی شب ادراری و تعیین ظرفیت حجم مثانه ضرورت دارد .

 در درمان شب ادراری باید همکاری کودک به خوبی جلب شود ، تا زمانی که خود فرد متقاعد و علاقه مند به درمان نشود و همکاری نکند، روش های درمانی در رفع شب ادراری مؤثر نخواهد بود .

 

راه های درمان

پدر روند درمان شب ادرای کودک، به این نکات توجه کنید:

ـ  کودک را نترسانید و نگرانش نکنید.

ـ مشکل او را بزرگ نمایی نکنید .

  • از مسخره کردن بپرهیزید.
  • جلوی دیگران این مسئله را بازگو نکنید .

ـ از سرزنش و تنبیه کودک خودداری کنید .

ـ مواظب باشید در ساعات نزدیک به خواب، مایعات زیادی ننوشد .

ـ زمانی که رختخوابش را خیس کرد، با او با خشونت سخن نگویید .

ـ موادی مثل کافئین، شکلات و ادویه ها را از برنامه غذایی کودک حذف کنید .

ـ سعی کنید علت شب ادراری کودک را پیدا کنید . به ویژه اگر علت آن روانشناختی باشد . برای این کار با او صمیمانه صحبت کنید . تشویق اش کنید تا مشکل خود را بیان کند .

ـ هرشب که رختخوابش خشک می ماند او را تشویق کرده و جایزه دهید .

ـ از او بخواهید حتما قبل از خواب به دستشویی برود و بگویید که این کار به او آرامش می دهد تا راحت و با خیال آسوده بخوابد .

ـ اگر رختخوابش را خیس کرد از خود او برای عوض کردن ملحفه ها و لباسش کمک بگیرید .

ـ چراغ خوابی را روشن کنید تا او نیمه شب برای رفتن به دستشویی از تاریکی نترسد .

ـ در فاصله معینی از شب بیدارش کنید و از او بخواهید تا دستشویی برود . در نظر بگیرید که چه ساعتی این اتفاق می افتد و قبل از آن برای بردن به توالت اقدام کنید .

ـ برایش توضیح دهید که اگر شب ادراری اش قطع شود به راحتی می تواند به سفر ، اردو و منزل بستگان مورد علاقه اش رفته و شب را در آنجا بماند .

ـ می توانید از یک بازی استفاده نمایید. هنگامی که به توالت می رود او را تشویق کنید چند بار ادرارش را قطع کرده و دوباره شروع کند با این روش کنترل و تقویت ماهیچه ها ی نگه دارنده صورت می پذیرد .

ـ از زنگ اخبار در رختخوابش استفاده کنید . کار این زنگ به گونه ای است که با کمی رطوبت رختخواب به صدا در می آید . در نتیجه کودک بیدار می شود و به دستشویی می رود . اگر پیشرفت کودک ثبت و به او نشان داده شود حس همکاری او جلب می شود و این در درمان مؤثر خواهد بود .

ـ هنگام خواب در کنارش بنشینید و با تعریف قصه، خواندن کتاب، پخش موسیقی ملایم، مالیدن پشت و… به او کمک کنید راحت بخوابد .

ـ اجازه بدهید تا در مورد این موضوع بتواند آزادانه و راحت با شما گفتگوکند و اطمینان بدهید که گفتگوها بین خودتان محرمانه خواهد ماند .

ـ اگر کودک از این موضوع ناراحت است با او همدلی کنید .

/انتهای متن/

نمایش نظرات (5)