درمان طبیعی، فقط با خوردن میوه و گیاه

امروز مردم چنان به خوردن دارو عادت کرده اند که به مجرد احساس کوچکترین ناراحتی به سراغ پزشک می روند با قصد گرفتن دارو، حال آنکه می توانند خیلی از این ناراحتی ها را با خوردن میوه های لذیذ و یا چند داروی گیاهی درمان کنند .

0

فاطمه منتظر/

از قدیم الایام بشر در جستجوی  مناسب ترین شیوه های درمان بوده است و البته در اعصار مختلف در این مسیر ازدستورات آسمانی که توسط پیامبران و اولیای ایشان ارائه شده ، بهره مند شده است . یعنی دستاوردهای علم طب ، بر اساس دستورات طبی پیامبران و بکارگیری آنها و گسترش روز افزون تجربیات بشر در این مسیر سبب معالجات به بهترین روش خود بوده است؛ تا آنجا که پیامبر خدا حضرت عیسی مسیح علیه السلام با معجزه شفای بیماران  و زنده کردن مردگان ، به هدایت خلق پرداخت.

 طلوع خورشید اسلام و آمدن پیامبر اعظم (ص) و قرآن کریم، بیش از پیش پرده از علم الابدان و یا طب برداشت و امامان بزرگوارپس از پیامبر این علم را ادامه و گسترش دادند.

 

طب امام صادق (ع)

بررسی های صورت گرفته از سوی پژوهشگران، نمایانگر این است که علم طب در آموزش های دینی صورت گرفته توسط امامان معصوم(ع) جایگاه ویژه ای داشته است. مشخصا در زمان امام صادق (ع) طب جعفری رشد یافت. طب امام صادق (ع) به اعتراف دانشمندان غربی ، دارای مطالب نویست که تا قبل از آن در هیچ طب دیگری موجود نبوده است. بنابراین «دین و طب»  در همه زمان ها و در همه مکان ها و عصرها همراه  هم بوده اند و به علت نیاز انسان احتیاجات  درونی و بیرونی او را تامین نموده اند.

پزشکان مسلمانی چون محمد زکریای رازی و ابوعلی سینا ، این مسکویه ، احمد بن سهل بلخی ، علی بن عباس اهوازی و…با تحقیق در دستورات دینی آنها توانستند علم طب را به جایگاه والایی برسانند و موفقیت های عظیمی در این زمینه کسب کنند که در نوع خود بی نظیر است. این علم هم به مداوای امراض  جسمی  و هم به مداوای امراض روحی پرداخته و آن چنان موفق بوده که توانسته در جهان برای سالها ، طب حاکم بر دانشگاه های اروپا باشد.

اینکه چرا و چگونه این طب، کنار گذاشته شد و از صحنه علمی خارج گردید، دلایلی دارد که در این مقال جای پرداختن به  آن نیست اما اینک که در پی گسترش انواع بیماری ها و ناتوانی طب نوین در سراسر جهان، بار دیگر طب سنتی و اسلامی مطرح شده، از توانایی های خارق العاده آن استفاده شده و درمان های جالب  و شگفت انگیزی را بدنبال داشته است.

 

درمان طبیعی چیست؟

درمان طبیعی دارای دو جنبه است : جنبه ی پیشگیری و درمان است.

 در بخش اول ، هدف ، تقویت تن در برابر امراض است و در بخش دوم هدف درمان بیماری هاست . در این روش، از وسائلی که طبیعت در اختیار انسان قرار داده مانند آب، آفتاب، میوه ها، سبزی ها و گیاهان دارویی استفاده می شود.

متاسفانه انسان ها در اثر تبلیغات سرمایه داران صاحب شرکت ها و کارخانه های غذایی و دارویی ، درمان های طبیعی را از یاد برده اند و کورکورانه قرص ها و داروهای رنگارنگ ساخته شده را برای درمان خود می بلعند و هر روز هم به یک نوع کسالت دچارند. حال آنکه حیوانات با اینکه هیچ گونه دارو مصرف نمی کنند، تندرست تر و شاداب تر از انسان هایند. چــــــــــــــــــــــــــــرا ؟

برای اینکه حیوان از روی غریزه می داند در موقع بیماری چه باید بکند. حیوانات با پرهیز غذایی و استفاده از گیاهان به درمان خود اقدام می کنند.

هوشمندی بدن و وجود مواد لازم و موردنیاز انسان ها در طبیعت، باعث شده که طب طبیعی بتواند برای تامین بهداشت و صحت بدن و در صورت ابتلا به بیماری ها ، بهترین و سالم ترین روش های درمان را در اختیار انسان بگذارد.

امید است این مطالب بتواند کمکی هر چند کوچک در مسیر سلامت و بهداشت جسمی و روانی افراد در بر داشته باشد.

 

با طبیعت قهر نباشیم

در گام اول باید یادآور شد که شرط اول خوشی و موفقیت در زندگی ، نیازمندی همه ما به شادابی ، شکوفایی و سلامتی است . برای به دست آوردن این شادابی باید که وجود و تنی سالم ، سرحال ، زنده و با نشاط داشته باشیم. این نمی شود مگر اینکه ما پس از قهر با طبیعت دوباره به دامنش برگردیم و این دیگر باز نمی شود ، مگر همه آن چیزهایی را که در طی سالها به غیر طبیعی تغییر داده ایم دوباره به وضع اول و درست خود برگردانیم و چگونگی غذا و خوراک مان را طبیعی و سالم نموده و با طبیعت آشتی کنیم.

 

انسان گیاهخوار است یا گوشتخوار؟

می دانید که بنا به نوشته ها و تجربه ها ، وجود عینی انسان از نظر اندام، شکل و هیکل، یک گیاهخوار است نه گوشتخوار. به دندان های مان نگاه کنیم ، به پنجه ها دقت کنیم، انسان گیاهخوار است یا گوشتخوار؟ بلکه به انگشتان مان هم که نگاه کنیم ، از ناخن ها و پنجه ها گرفته تا… نشان از نرم و ملایم بودن بدن انسان دارد. از آن مهم تر این که حیواناتی مانند گاو ، شتر و گوسفند هم درنده و گوشتخوار نیستند .

تغییر طبیعت توسط انسان ها پیامدها و عواقب سوئی در برداشته و تاوان سنگینی را نیز به دنبال داشته است و او را گرفتار درد بی درمان کرده است .

 

درست خوردن مهم است

نکته مهم دیگر که باید مورد توجه قرار داد، درست خوردن، موازی خوردن، به هم خوری نکردن ومتضاد نخوردن غذاست . اگر بتوانیم از غذاهای خام استفاده کنیم و اگر باز بتوانیم از خوردن مواد نشاسته ای کمتر استفاده کنیم، سالم تر زندگی خواهیم کرد.

بیاییم مواد نشاسته ای ، پختنی ها و برخی مواد دیگر مضر را در غذای روزانه خود هر چه کمتر کنیم، این مواد در معده برخی افراد خوب هضم نشده و باعث نفخ و سنگینی و بزرگی شکم می شود. هضم نشدن غذاها و در اثر ماندن در گوشه و کنار معده و روده، بیماری های عفونی را در پی خواهد داشت و نهایتا این عفونت ها منجر به سرطان روده و معده می شود .

برای این که سالم باشیم، غذایی بخوریم که راحت هضم شود و در معده نماند و مهم تر اینکه هیچ گاه سنگین نخوریم و معده را سفت و سخت نکنیم.

مواظب یبوست باشیم و با غذا، از گیاهان و سبوس های گندم، ارزن، و برنج برای تحلیل آنها و از ملین ها همواره استفاده کنیم.  

منابع:

  • تحفه حکیم مومن ، تالیف: محمد مومن حسینی ، چاپ دوم 1376 ، انتشارات محمودی
  • طب المفید ، تالیف: محمد سرورالدین ، چاپ یازدهم 1377 ، موسسه انتشارات عطایی
  • نسخه شفا، تالیف: صفدر صانعی ، چاپ چهارم 1377 ، موسسه انتشارات عطایی
  • طب رازی ، گردآوری : م . حیدریان ، چاپ اول 1383 ، نشر نوند

/انتهای متن/

 

درج نظر