به مدلی جدید از حضور اجتماعی  زن و خانواده نیاز داریم

اختتامیه نخستین جشنواره ملی فیلم و عکس با تلفن همراه با موضوع “کرامت والدین (سایه پدر، مهر مادر)” به همت سازمان بسیج  زنان کشور با همکاری بسیج سازمان صدا و سیما در سالن رضوان صدا و سیما برگزار شد.

0

در ابتدای  این مراسم  که با حضور مادران شهدای مدافع حرم و جمعی از هنرمندان و اندیشمندان برگزار شد، مینو اصلانی مسئول بسیج زنان کشور به اهمیت نقش کرامت والدین در نهاد مقدس خانواده پرداخت.

 

نقش خانواده در انقلاب و دفاع مقدس

در ادامه دکتر عاطفی رئیس سازمان بسیج صدا وسیما ضمن تشکر از عناصر و هنرمندان دست اندرکار برپایی جشنواره  و نیز تقدیر از خانواده های شهدا مخصوصا شهدای حرم حاضر اظهار داشت:

” من به عنوان یک پدر می بینم که بچه های ما امروز با مسائل و مشکلات خاصی  مواجهند.آنها با آخرین نسخه های موبایل در اتاق در بسته خود می توانند با جهان ارتباط برقرار کنند. جالب اینجاست که در تمام طول دوران تحریم این نوع وسایل اصلا شامل تحریم نشد. البته هنوز هم بچه های ما نماز می خوانند و به امور دینی عمل می کنند. چون هنوز خانواده در جامعه ما قوت دارد.”

وی اضافه کرد:” در ایام دهه فجر هستیم .انقلابی با این عظمت که شکل گرفت، باید تبیین شود که خانواده چه نقشی در وقوع آن داشت. دردوران هشت سال دفاع مقدس هم همین نقش مهم برای خانواده بوده است. ماباید به این مدل خانواده و سبک زندگی توجه کافی داشته باشیم. بر این اساس باید به آموزش مهارت های زندگی برای بچه ها و عروس ها و دامادهای مان بپردازیم.  ما حتی در طراحی اقتصاد خانواده هم می توانیم بر اساس همین مدل خانواده الگوسازی کنیم.”

سپس یکی از مبارزان انقلابی به بیان خاطراتی از دوران مبارزه و انقلاب پرداخت .

در بخش بعدی جشنواره از خانواده شهدای مدافع حرم تقدیربه عمل آمد.

آنگاه بیانیه هیأت داوران قرائت شد که در آن ضمن  بیان توجه  اسلام به مقام والدین، به محور قرار گرفتن این موضوع برای برپایی  جشنواره”کرامت والدین”  اشاره داشت  که درقالب فیلم کوتاه و عکاسی با موبایل اجرا شد. نهایتا هیات داوران، نتیجه داوری را با معرفی بهترین عکس ها و فیلم ها اعلام  نمود وبه تولیدکنندگان آنها جوایزی اعطا شد.

1

طرح موضوع خانواده با سبک جدید

در ادامه دکتر رحیم پور ازغدی به ایراد سخنرانی پیرامون “پدیده حضور  اجتماعی  زن در بعد از انقلاب اسلامی” پرداخت. اظهار داشت:

“بعضی ها به این حضور اجتماعی بدبینانه نگاه می کنند و بعضی ها خوش بینانه. در هر صورت ما امروز نیاز به هنروزی و کار رسانه ای داریم تا یک بار دیگر به موضوع خانواده پرداخته شود، منتها با سبکی جدید. چون خانواده سنتی دیگر امکان تحقق ندارد و برای داشتن خانواده در این دوران باید به مدلی جدید فکر کنیم؛ مدلی که نه به غرب نظر داشته باشد و نه از اصول ما برکنار باشد. در واقع باید   این مدل با حفظ عفت و حیا حضور اجتماعی زن را تعریف کند طوری که این حضور، به فروپاشی خانواده هم نیانجامد.

 

لیبرال سرمایه داری زن را کشف کرده است!؟

رحیم پور ازغدی اضافه کرد:

” لیبرال سرمایه داری اعلام کرده که زن را کشف کرده است و او و بدنش را به عرصه آورده است، در حالی که قبل از آن غیرمکشوف و پنهان بوده است. بدین ترتیب اینها جای منکر و ومعروف را در حوزه زنان عوض کرده اند.  آیا واقعا زنان ما و نقش شان غیرمکشوف و پنهان بوده است؟  تحقیقات تاریخی این حرف را تایید نمی کند. ما در 100 سال پیش هم حضور اجتماعی زن را در جامعه  خودمان داشته ایم. وقتی که علمای دینی کالاهای انگلیسی و غربی را دربازار تحریم کردند، این زنان محجبه بودند که در بازار تهران تظاهرات کردند و در یک یک  مغازه ها رفتند و به عرضه اجناس خارجی  اعتراض کردند و اعلام کردند که غیرت انقلابی شان قبول نمی کند که این اجناس در مغازه ها باشد. حمایت زنان از حق اقامت دو زن ایرانی در کشور که به همسری دو مرد گرجستانی در آمده بودند، هم از جمله این موارد بوده است. قضیه تحریم تنباکوهم که خیلی معروف است و همه نقش مهم زنان را در آن می دانند. پس  زنان ما حضور اجتماعی داشته اند واین غربی ها نبودند که این حضور را کشف کردند.

2

زن و خانواده قربانی شد

آن حضوری که غربی ها می گویند زن و خانواده را قربانی می کند؛ حضوری که برهنگی و بی حجابی را برای زن حق می داند و البته مردان شهوتران هم از چنین حقی برای زنان بسیار استقبال می کنند.

البته ما این نوع حضور اجتماعی زن را مضر می دانیم . بر اثر چنین نوع حضوریست که می بینیم که الان جمعیت کشور کم و جمعیت ما پیر شده است. این امر در تولید اقتصادی و اجتماعی ما هم اثر منفی دارد و هم  قدرت دفاعی ما را پایین می آورد .این حضور یعنی توقف نسل و فروپاشی خانواده.

ما باید مدلی را برای حضور اجتماعی زنان طراحی کنیم که در آن مصالح جامعه و خانواده هر دو لحاظ شود .

/انتهای متن/

درج نظر