توجه ! اگر با گوشی یه موسیقی گوش می دهید…

اگر اين عادت نوجوانان و جوانان به گوش دادن به موسيقي و یا موضوعات دیگر ضبط شده با صداي بلند و از طریق گوشی، ادامه يابد ممکن است در دهه های پیش رو، شاهد شیوع کاهش شنوایی بیشتر در بزرگسالان که نوجوانان امروز هستند، باشیم.

2

سرویس سلامت به دخت/

گوش ما از سه قسمت مهم تشکیل شده که عبارتند از گوش خارجی، گوش میانی و گوش داخلی.

وظیفه گوش خارجی این است که امواج صوتی را به سمت گوش میانی هدایت نماید.

وظیفه گوش داخلی این است که امواج دریافت شده را تقویت نموده و به گوش داخلی منتقل نماید.

وظیفه گوش داخلی تبدیل امواج صوتی به جریان الکتریکی و انتقال آن به اعصاب است.

گوش داخلی دو بخش تقریبا مجزا دارد. یک بخش به نام حلزون که شامل سلول های مویی است و به دریافت امواج صوتی و انتقال آن ها به مغز می پردازد. بخش دیگر که شامل مجاری نیم دایره ای است، به حفظ تعادل اختصاص دارد.

سلولهای مویی، امواج صوتی را که از گوش میانی دریافت می‌کنند به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و به سلولهای عصبی منتقل می‌نمایند. عصب شنوایی، این انرژی را به صورت امواج الکتریکی، به مغز منتقل می‌کند. مرکز شنوایی مغز آن را به صورت پیام صوتی درک می‌کند. سلولهاي موئي اهميت زيادي در شنوائي دارند و اگر آسیب ببینند، بدن ما قادر نیست سلول مویی آسیب دیده را جایگزین نماید. به عبارت دیگر، وقتی این سلولها قدرت و کارآیی خود را از دست بدهند، قدرت شنوایی ما هم به صورت دائمی آسیب خواهد دید. بهمین جهت باید از گوش خود به خوبی مواظبت نماییم.

آن چه که همه می دانیم این است که عفونت های گوش می توانند کاهش شنوایی به وجود بیاورند. اما، جالب است که بدانید یکی دیگر از عوامل خطرساز برای گوش ما صداهای بلند است. و اگر به طور مداوم در معرض صداهای بلند قرار بگیریم سلول های مویی گوش ما آسیب خواهند دید. کار کردن در محیط های پر سر و صدا و یا گوش دادن به موسیقی های بلند با گوشی که امروزه مد شده است می توانند از علل شایع کاهش شنوایی باشند. معمولا افراد خودشان متوجه نیستند که در معرض صدای بلند و مضر قرار دارند؛ چون به آن صدای بلند عادت می کنند. اما سلول های مویی گوش، به عادت کاری ندارند و زیر بار صداهای بلند، توانایی خود را به تدریج از دست می دهند.

چنانچه در نوجوانی و در سنین رشد، گوش به مدت طولانی و به دفعات، در معرض صداهای بلند قرار بگیرد؛ آسیبی جبران ناپذیر خواهد دید. هرچه سن ابتلا به این آسیب پایین تر باشد، اثرات مضر بیشتری خواهد داشت. مثلا، كاهش شنوايي در سنين مدرسه تأثير منفي بر يادگيري، قدرت درك ديگران، رشد مهارت هاي زندگي و عزت نفس مي گذارد. توجه بيشتر و هم چنین شنوايي سنجي در نوجوانانی كه دچار افت تحصيلي و يا اختلالات ديگر مي شوند، ضروري است.

وقتی بدانیم که اگر شنوایي كم شود، قابل بازگشت نخواهد بود، اهميت توجه به صداهای بلند و پرهیز از آن ها صدچندان خواهد شد.

با توجه به افزايش روز افزون گوشي ها جهت استفاده نوجوانان از وسايل مختلف صوتي، بايد به نوجوانان در مورد خطر گوش دادن به موسيقي با صداي بلند هشدار داد. هر چند كه ممكن است آنها حاضر نباشند صداي موسيقي را كم كنند و يا زمان گوش دادن را كوتاه كنند. اگر اين عادت نوجوانان و جوانان به گوش دادن به موسيقي و یا موضوعات دیگر ضبط شده با صداي بلند و از طریق گوشی، ادامه يابد، ممکن است در دهه های پیش رو، شاهد شیوع کاهش شنوایی بیشتر در بزرگسالان که نوجوانان امروز هستند، باشیم.

دکتر شریفه جعفری/انتهای متن/

نمایش نظرات (2)