در هشت سالگی هنوز رختخوابش را خیس می کند

بیدار بودم . دیدم پسرم آهسته بلند شد و به طرف کمد رفت ، شلوارش را برداشت ، مراقب بود با راه رفتنش کسی را بیدار نکند . لباسش را عوض کرد . با اضطراب اطراف را می پایید . لباس های قبلی را بین لباس های کثیف پنهان کرد …

0

فریبا علیزاده/

صبح هم بدون آن که صحبت کند به مدرسه رفت . وقتی به اتاق پسرم سر زدم فهمیدم موضوع چه بوده است ! او در هشت سالگی باز هم رختخوابش را خیس کرده بود !

شب ادراری چیست ؟

تخلیه مکرر و بی اختیار ادرار بعد از سه سالگی که هنگام شب یا روز ، یا در هر دو موقع اتفاق می افتد . شب ادراری در بیشتر موارد شب به وقوع می پیوندد . تحقیقات نشان داده پسرها دو برابر دخترها دچار شب ادراری می شوند .

 

نگاهی به کارکرد مثانه

مثانه کیسه ای عضلانی و انعطاف پذیر در قسمت تحتانی ناحیه شکم است که ادرار و مواد زائد را از کلیه ها جمع آوری می کند . در سراسر دیواره ماهیچه ای مثانه ، بخش انتهایی تعدادی عصب قرار گرفته است . وظیفه آنها این است که وقتی به دیواره مثانه فشار می آید، علامت هایی بفرستند . این علامت ها فشار اجتناب ناپذیری را برای ادرار کردن به وجود می آورند . اما پس از اندکی آموزش، کودکان می آموزند که این وضعیت را باز شناسند و خود را کنترل کنند تا اینکه مکان مناسبی بیابند . دوره ای که در طی آن کودک می تواند تشخیص دهد مثانه اش پر است بین هجده ماهگی تا دو سال و نیمگی است .

 

چه زمانی می توان گفت که فرزندمان دچار شب ادراری شده است ؟

خیس کردن رختخواب تا حدود پنج سالگی طبیعی انگاشته می شود ولی اگر بعد از 7-6 سالگی به مدت سه ماه و در هفته دو تا سه بار ادامه پیدا کند ، باید به آن توجه و علل آن را شناسایی کرد .

مکیدن انگشت ، بد خلقی ، خشم ، دروغگویی ، احساس حقارت و نا امنی ، لکنت زبان ، اعتماد به نفس ضعیف ، افت تحصیلی و … از موارد دیگری است که ممکن است همزمان با شب ادراری در کودک مشاهده شود .

 

چه عواملی باعث شب ادراری می شود ؟

وراثت : گاهی وراثت از جمله عوامل ایجاد کننده شب ادراری محسوب شده است. معمولا در خانواده هایی که پدر و مادر یا یکی از آن ها در کودکی دچار شب ادراری بوده است .

ـ عوامل جسمانی

ـ عوامل روانی

ـ عوامل فیزیکی

1 – عوامل جسمانی :

کوچک بودن حجم مثانه : در این جا عامل زیستی ایفای نقش می کند و طبیعی است که وقتی حجم ادرار آنان بیش از حد ظرفیت مثانه ی آنان می گردد . کودک رختخوابش را خیس می کند .

مشکلات هورمونی ، عفونت سیستم دفع ادرار ، بیماری های کلیه ، کمبود کلسیم خون ، بیماری دیابت، نارسایی مادرزادی دستگاه ادرار ، عقب ماندگی ذهنی ، تکامل نیافتن دستگاه عصبی .

2- عوامل روانی :

استرس ، تضاد و کشمکش خانوادگی ، بدرفتاری والدین با کودک ، طلاق یا مرگ والدین ، محرومیت از محبت مادری ، ورود به مدرسه ، تولد نوزاد ، ترس ، تغییر محل سکونت ، سخت گیری های بی مورد والدین ، آموزش نادرست توالت کردن به کودک ، جلب توجه اطرافیان ، شکست های پی در پی در کارهای منزل و مدرسه خستگی کودک ، احساس طرد ، لجبازی .

 یکی دیگر از عوامل برای پیدایش و تکرر شب ادراری ، اضطراب است . پس هرچه بر میزان اضطراب های کودکان افزوده شود ، به همان میزان هم بر احتمال شب ادراری آنان افزوده می گردد . طی مشاوره ، مراجعین گزارش داده اند که فرزند آنان که اضطراب امتحان دارد ، در مواقع امتحانات بیشتر دچار شب ادراری می شود .

3- عوامل فیزیکی :

دور بودن توالت از محل خواب، تنبلی در رفتن به توالت، سرگرمی و علاقه کودک به بازی، تاریکی و سرمای شدید توالت .

  • سؤال یک مادر : آیا شب ادراری می تواند به دلیل سخت گیری های والدین باشد ؟

 

پاسخ : یکی از علت های شب ادراری ها نیز به همین علت می باشد که در اثر فشارها  و سخت گیری های والدین ، کودکی که آن را ترک کرده بود ،  دوباره دچار شب ادراری شد .

/انتهای متن/

 

درج نظر