به حریم خصوصی دیگران احترام می‌گذاریم؟

 احترام گذاشتن به حریم خصوصی دیگران از اولین نشانه‌های بلوغ اجتماعی است؛ اما در جامعه ما محترم نشمردن حریم خصوصی دیگران به بهانه‌های مختلف صورت می‌گیرد، یکی از سر کنجکاوی و دیگری از سر دلسوزی و برخی از روی عادت این فاصله مقدس را از بین می‌برند.

0

نسیم شهسواری/

 

درگیر ترافیک یک عصر پاییزی شده‌ام و مطمئن هستم که حداقل نیم ساعتی دیر به مقصد می‌رسم، گوشی تلفن همراهم را به زحمت از جیبم درمی‌آورم تا دیر رسیدنم را اطلاع دهم، وقتی مشغول ارسال پیامک بودم متوجه رفتاری از مسافر کناردستی‌ام شدم، رفتاری که شاید خیلی از ماها با وجود آگاهی از نادرستی آن بارها و بارها آن را انجام می‌دهیم؛ من در کمال ناباوری متوجه شدم که مسافر کناردستی‌ام تمام پیامک‌های من را می‌خواند.

البته خواندن پیامک دیگران یکی از هزار کاری است که ما آدم‌ها در روز انجام می‌دهیم و با انجام آن بدون اجازه وارد حریم خصوصی دیگران می‌شویم

احترام گذاشتن به حریم خصوصی دیگران از اولین نشانه‌های بلوغ اجتماعی است.

اما آیا ما به این بلوغ دست‌یافته‌ایم؟

همه ما انسان‌ها برای خود قلمرویی خاص داریم؛ جايي نه‌چندان فيزيكي اما امن، كه هرگاه بخواهیم، بتوانیم در آنجا خلوتي با خود داشته باشیم، این خواسته انسان‌ها برای داشتن خلوتی امن برای خودشان،  یک نیاز است و  بیانگر آن که زندگی هر فردی از دیگری با فضايي كه با مرزها و حدودي نامرئي جدا مي‌شود، فاصله دارد.

در جامعه ما محترم نشمردن حریم خصوصی دیگران به بهانه‌های مختلف صورت می‌گیرد، یکی از سر کنجکاوی و دیگری از سر دلسوزی و برخی از روی عادت این ‌فاصله مقدس را از بین می‌برند.

فاصله مقدس؟بله فاصله‌ی ﻣﻘﺪﺱ.

فاصله مقدس ﻳﻌﻨﻲ ﻭﺍﺭﺩ ﻧﺸﺪﻥ ﺑﻪ ﺣﺮﯾﻤﯽ ﮐﻪ؛حق ﻣﺴﻠّﻢ ﻫﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ.

فاصله‌ی ﻣﻘﺪﺱ ﺑﺎﯾﺪ ﻫﻢ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﻣﺘﺮ، ﻭ ﻫﻢ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﻓﮑﺮ، ﺭﻋﺎﯾﺖ ﺷﻮﺩ.

یعنی حتی در خاطرمان میهمان ناخوانده زندگی دیگران نباشیم.

 این فاصله مقدس به ما می‌گوید که ما حق ﻧﺪﺍﺭﯾﻢ ﻫﺮﻃﻮﺭﮐﻪ ﺩﻟﻤﺎﻥ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺭ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ، سرک ﺑﮑﺸﯿﻢ ﻳﺎ ﺩﺧﺎﻟﺖ ﻛﻨﻴﻢ .

فاصله مقدس یعنی اینکه بدون اجازه به حریم هیچ‌کس، حتی دوستت، همسرت و یا فرزندت وارد نشوی.

حریم خصوصی، خلوت منحصربه‌فردی است که همه ما بزرگ یا کو چک کم یا زیاد آن راداریم و برای ما ارزشمند و پراهمیت است.

 اما آیا تابه‌حال فکر کرده‌ایم که در زندگی روزمره‌مان چه قدر به حریم خصوصی دیگران احترام می‌گذاریم؟

این روزها در این زندگی‌های شلوغ و پر غوغاي امروزي خوب است گاهی یادمان نرود كه به حدود و مرزهاي لازم براي زندگي جمعي دقت كنيم و سردرگمي‌هاي خود را بهانه‌اي براي ناديده گرفتن اين مهم ندانيم.
حريم خصوصي يكي از مصاديق حقوق انسانی و احترام گذاشتن به افراد است، یک خط قرمز پررنگ كه هیچ‌کس اجازه ورود به آن ندارد و بر سر در آن نوشته است: ورود افراد متفرقه ممنوع.

/انتهای متن/

درج نظر