تاریخ شفاهی نقش زنان در دفاع‌مقدس جمع‌آوری شود

در زمان جنگ تحمیلی زنان زیادی در شهرهای آبادان و خرمشهر نقش‌آفرینی کردند و سنگر مبارزه را خالی نکردند و تا پای جان از این انقلاب دفاع کردند.

0
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان گفت: بانوان در طول هشت سال جنگ تحمیلی، نقش بی‌بدیل علم‌داری اسلام را داشته‌اند که باید این نقش به نسل جوان و نوجوان شناسانده شود.

به گزارش به دخت و به نقل از ایسنا، سردار محمد علیپور در نشست کارگروه زنان و خانواده استان که در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به نقش تمدن‌های گذشته در شکل‌گیری فرهنگ‌های بشری گفت: امروزه از میان تمامی فرهنگ‌های حاکم در جهان، تنها فرهنگی که ثابت و پابرجا مانده، فرهنگ عاشورایی و در راس آن رشادت‌ها وایثار گری‌های بانویی به نام زینب(س) است.

وی گفت: امروز هر مظلومی در اقصی نقاط جهان برای بیرون‌رفت از زیر بار استکبار، ظلم و ستم به فرهنگ عاشورایی امام حسین (ع)متوسل می‌شود.

علیپور عنوان کرد: فرهنگ عاشورایی روز به روز در حال شکوفایی است که این، نشان‌دهنده نقش زنان در ادوار گذشته و شکل‌گیری فرهنگ‌ها است.

وی با اشاره به حوادث صورت گرفته در اروپا، کشتار مسلمان و پروژه اسلام‌هراسی گفت: در این مقطع حساس کنونی مقام معظم رهبری با ارسال نامه‌ای به جوانان اروپا، آنان را به اسلام ناب که پایه و اساس آن اسلام ناب محمدی و فرهنگ شیعه و عاشورایی است، دعوت می‌کند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان با اشاره به نقش زنان در دفاع مقدس گفت: در طول هشت سال جنگ تحمیلی، بانوان نقش بی‌بدیل علم‌داری اسلام را داشته‌اند که باید این نقش به نسل جوان و نوجوان شناسانده شود.

وی گفت: در زمان جنگ تحمیلی زنان زیادی در شهرهای آبادان و خرمشهر نقش‌آفرینی کردند و سنگر مبارزه را خالی نکردند و تا پای جان از این انقلاب دفاع کردند.

علیپور اظهار کرد: نیاز است تا در جهت ثبت این ایثارگری‌ها و رشادت‌ها کمیته بانوان و خانواده استان خوزستان با جمع‌آوری آثار شفاهی و مستندات مربوطه تلاش کند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان در ادامه خواستار انتقال نقش زنان در ادوار گذشته به نسل امروز از طریق انجام پروژه‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی شد و عنوان کرد: بهترین روش در این زمینه استفاده از تاریخ شفاهی این زنان است که باید به صورت مکتوب نگاشته شود.

وی بر استفاده از ظرفیت انجمن‌های مردم نهاد در این خصوص تاکیدکرد و گفت: باید با برنامه‌ریزی صحیح و بلندمدت نسبت به تبیین نقش زنان در دفاع مقدس برای نسل حاضر اقدام کرد.

علیپور حرکت کمیته بانوان استان خوزستان خصوصا مجموعه استانداری در جهت جمع‌آوری آثار شفاهی بانوان در زمان دفاع مقدس را قابل تقدیر دانست و گفت: مجموعه بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خوزستان نیز در این خصوص از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

وی بر تشکیل کارگروه بانوان و خانواده در شهرهای مرزی خوزستان تاکید کرد و گفت: این کارگروه‌ها نسبت به دعوت از بانوان و فعال کردن کمیته‌های مربوطه در جهت شناساندن نقش بانوان در دوران دفاع مقدس، جمع‌آوری و ثبت مستندات مربوطه اقدام کنند.

وی خواستار استفاده از ظرفیت صداو سیمای مرکز خوزستان و استفاده از نقش رسانه‌ها در این خصوص شد.

سیده فرانک موسوی، سرپرست اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان نیز در این نشست گفت: با توجه به نقش ویژه و اثرگذار زنان در دفاع مقدس لازم است تا در جهت تبیین نقش، جایگاه ، فداکاری و ایثارگری بانوان و انتقال آن به نسل جوان تلاش شود.

وی افزود: باید آثار شفاهی دفاع مقدس را در جهت جلوگیری از تحریف و فراموشی و همچنین انتقال به نسل جوان به صورت مکتوب و مستند تبدیل کنیم.

موسوی ادامه داد: انتظار می‌رود کارگروه زنان و خانواده استان به صورت جدی مسائل مرتبط با نقش زنان در دفاع مقدس را پیگیری کند.

وی خواستار بررسی ابعاد مختلف نقش زنان در دفاع مقدس شد و گفت: نقش بانوان چه در زمینه پشتیبانی از جبهه، ترغیب همسران و فرزندان جهت حضور در جبهه و همچنین کمک و امدادرسانی در جنگ بی‌بدیل و مثال‌زدنی بوده است.

سرپرست اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان همچنین بر حمایت از آثار ادبی و هنری بانوان اهل قلم در حوزه دفاع مقدس در جهت معرفی به نسل حاضر تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر الهه موالی‌زاده، مشاور استاندار خوزستان در امور بانوان و خانواد، نیز در این نشست اظهار کرد: کشور ایران، ابرقدرتی است که با تفکر اسلامی، امروزه یکی از مطرح‌ترین و مهم‌ترین موضوعات جهان سیاسی است.

وی افزود: این ایدئولوژی بر اساس مبارزه با ظلم است و همه کشورهای تحت ظلم از خاورمیانه از جمله یمن، سوریه، لبنان تا شاخ آفریقا، برای نجات و دادخواهی به کشور ایران مستدل می‌شوند و در واقع دنیا اقرار می‌کند که برای سامان دادن مسائل این کشورها ایران باید یکی از شرکت‌کنندگان در سامان‌دهی این موضوعات باشد و ما افتخار می‌کنیم که در پیروی از ائمه و عترت، سکان‌دار تظلم‌خواهی دنیا هستیم.

موالی‌زاده با اشاره به لزوم حفظ آثار دفاع مقدس و به ویژه نقش زنان خوزستان در جنگ تحمیلی ادامه داد: به منظور تامین منابع مالی در خصوص پرداختن به نقش زنان در دفاع مقدس، با منطقه آزاد اروند مذاکراتی داشته‌ایم. آثار بسیاری از حضور و نقش زنان در دفاع مقدس در خوزستان وجود دارد که باید بدان‌ها پرداخته شود، از جمله این که در جزیره مینو محلی وجود دارد که که مادر شهیدان نورانی یک مرغدانی را برای استراحت رزمندگان آب و جارو کرده بود.

وی گفت: در بحث پژوهش و تحقیق نیز مذاکراتی با منطقه آزاد اروند داشته‌ایم و آنان اعلام آمادگی کرده‌اند که از هر کتابی که در بخش خاطرات جنگ و جبهه خرمشهر و آبادان مکتوب شود، حمایت کرده و هزینه‌های مربوط را تامین می‌کنند.

مشاور استاندار خوزستان در امور بانوان و خانواده افزود: یکی از افتخارات زنان خوزستان حضور در میدان‌های جنگ و جبهه است. زنان خوزستان در خطوط مقدم جبهه، در پشت جبهه، در بیمارستان‌ها و در تامین غذا برای رزمندگان حضور داشته‌اند و همچنین با اهدای جوانان خود به جبهه‌ها، در واقع پرچم‌دار حرکت مبارزه بودند.

وی با تاکید بر لزوم انتقال خاطرات زنان رزمنده دفاع مقدس به نسل جوان گفت: بهتر است به جای برگزاری همایش‌های پرهزینه، از ظرفیت‌های زنانی که در دوران دفاع مقدس در جبهه‌ها و پشت جبهه‌ها فعالیت داشته‌اند، استفاده کرد و جهت انتقال خاطرات و تجربیات دوران دفاع مقدس، این زنان رزمنده در قالب برنامه‌هایی در دبیرستان‌ها حضور یافته و به انتقال تجربه‌های خود بپردازند.

/انتهای متن/
درج نظر