رفتار اخلاق مدارانه پیامبر(ص) با زنان باید الگوی جامعه باشد

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: رفتار اخلاق مدارانه و کریمانه پیامبر اعظم (ص) با زنان و دختران باید الگوی همه جوامع بشری از جمله جامعه خودمان باشد.

0

به گزارش به دخت و به نقل از حوزه نیوز، دکتر زهرا روح اللهی در گفتگویی ضمن تبریک ایام ولادت پیامبر(ص) و امام جعفر صادق(ع) اظهار داشت: سیره و گفتار اخلاقی و بزرگوارانه پیامبر(ص) با آحاد مردم به خصوص زنان و دختران باعث جذب جامعه صدر اسلام به این دین مبین شد و به همین خاطر است که قرآن کریم نیز از اخلاق پیامبر(ص) به عنوان خلق عظیم یاد می کند.

وی افزود: البته ما باید ابعاد مختلف رفتار حضرت را مورد توجه قرار دهیم و تنها به یک بعد و یک وجه اکتفا ننماییم؛ در واقع حضرت در عین حال که در مواجهه با مردم بُعد رحمانی و اخلاق کریمانه داشتند، اما در مواقع لازم برای احیای ارزش های اسلامی و اجرای حدود با کسی مماشات نداشتند.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان این که حضرت رسول(ص) بر اساس مصالح و اقتضائات جامعه حرکت می کردند، گفت: آنچه ضرورت دارد این است که ما نباید بر اساس منافع سیاسی و جناحی خود فقط یک بعد را در نظر بگیریم، بلکه باید همه ابعاد را مورد توجه قرار داده تا یک سبک رفتاری را از سیره حضرت استخراج کنیم.

عضو انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم ابراز داشت: مهربانی و حُسن خلق حضرت بسیار مشهود بوده است به ویژه آن که نسبت به زنان و دختران رفتار با عطوفت داشتند که مثال با ارزش برخورد بسیار لطیف و والا با خدیجه کبری (س) و حضرت زهرا(س) است.

وی گفت: در تاریخ هست که ایشان عبای خود را درآورده و مقابل حلیمه(س) دو زانو می نشستند و این مساله کمی نیست که بزرگترین شخصیت زمان و کل بشریت چنین رفتاری داشتند و باید توجه داشت که چنین برخورد با زنان در زمانه ای است که رفتارهای ناپسند با زنان و دختران صورت می گرفت که زنده به گور کردن یکی از آن ها بوده است.

وی تصریح کرد: در عین حال ایشان نسبت به بانوانی که شعر و هجویاتی علیه اسلام می سرودند قاطعیت داشتند و دستور قتل آن ها را صادر می کردند و این نشان می دهد که در عین رأفت در اجرای احکام اسلامی و دفاع از دین بسیار قاطع بودند.

روح اللهی ادامه داد: پیامبر(ص) در مقابل مستضعفان و جلاهلان با مهربانی و دلسوزی رفتار می کردند و با خطاکاران مهربان بودند، اما در مقابل دشمنان و معاندان از شیوه لبخند استفاده نمی کردند، بلکه بسیار سخت و مقاوم بودند و این برای ما هم درس است که در جایی که دشمن هتاک و مغرض است و کمر به نابودی دین خدا بسته است با جدیت مقابله کنیم.

/انتهای متن/

درج نظر