سعادت آباد کجاست؟

واقعاٌ برخی از اسامی فیلم ها تأمل برانگیزند؛ ضمن اینکه ایهامی دلفریب در ذات خودشون دارند وهماهنگی ظریفی هم با مفهوم ومضمون فیلم پیدا می کنند.

16

سرویس فرهنگی به دخت/

 “سعادت آباد” در برشی کوتاه از وقایعی به ظاهر کوچک اما عمیق و تأثیر گذار هر یک از شخصیت های خودش سعی می کند ،عواملی را که منجر به ختم نشدن به سعادت و عاقبت به خیری هر یک از زوجین فیلم می شود، هر چند مختصر و گذرا، به نمایش بگذارد . البته که مهم ترین عامل ، پنهان کاری و عدم اعتماد زوجین به یکدیگر و در عوض اعتماد به دیگر دوستان می باشد. “سعادت آباد” این چند زوج کجاست؟سه زوجی که شاید نماد اقشار مختلف جامعه ما باشند . “سعادت آباد “ما کجاست؟

آیا تا به حال به این منطقه از زندگی خود فکر کرده ایم؟ شاید هم گذر کرده ایم و یا در حال ساخت و ساز و پرداخت به آن هستیم؟

نمی دانم” سعادت آباد” شما چه شکلی است اما ” سعادت آباد” آقای “مازیار میری” جایی در همین نزدیکی است. جایی که آدمهایش به یکدیگر دروغ نمی گویند، پنهان کاری نمی کنند. از هم هراس ندارند و از گفتن واقعیتهای زندگی به دیگری طفره نمی رود.

 

فیلم به سبک مدرن، زندگی انسان مدرن را به نمایش می گذارد. موزیک ندارد، ولی سرشار از لحظه های قشنگ  نگاه های معنادار، دیالوگهای روان، بازی های پخته، میزانسن حساب شده و خیلی چیزهای خوب دیگر است که به نظر می آید هر کس فراخور حال خودش از آن قبا کلاهی برای خودش می دوزد.

فیلم از آن دسته از فیلمهای سینمایی قصه گو نیست. ماجرای یک شب نشینی به بهانه تولد یک دوست در خانه اوست. شخصیتها متشکل از سه زوج هستند؛ هر یک رازی مگو برای زوج یا زوجه خود دارند که دیگران از آن مطلعند و البته که این اوضاع به نابسامانی ختم می شود و در نهایت این جمع به شکلی نازیبا از هم جدا می شوند و هر یک به دنبال زندگی خود می روند و نتیجه پایان فیلم به خود مخاطب واگذار می شود . اثری کاملاً واقع گرایانه که به قول بزرگی از خاندان سینما ، کارگردان نقش جراح گونه خود را به خوبی ایفا کرده است. زخمی کهنه و عمیق که ریشه در منویات ما انسانها دارد را به ظرافت طی مدت نود و چند دقیقه می شکافد و درمان آن را به عهده خودمان به لحاظ شخصیتی و مسئولان امر در حد و حدود جامعه وا می گذارد.

فیلم منتقدان زیادی دارد برخی معتقدند که اگر این گروه از بازیگران در فیلم هنر نمایی نمی کردند شاید فیلم فروش خوبی نداشت و یا نام “مازیار میری” خیل کثیری را به سینما کشاند و…

 به امید آن که “سعادت آباد” هر یک از ما در همین نزدیکی باشد. “سعادت آبادی” که عاقبت خوشی را برایمان به ارمغان بیاورد. 

مریم کیهانی/انتهای متن/

نمایش نظرات (16)