برای خانواده ها خوش خطی بچه ها یک ارزش شده است

به عنوان یک استاد خط ، خط مردم عام جامعه را در چه حدی می دانید یا به نوعی خوش خطی بین مردم رواج دارد یا خیر؟

0

قاطمه قاسم آبادی/

– در این سال ها به نظرم دغدغه ی معلم ها و خانواده ها در مورد خط بچه ها خیلی بیشتر از گذشته شده است. چون ورودی هنرجویانی که در سطح دبستان هستند و می آیند خیلی بیشتر شده است.

 حالا شاید پدر بزرگ های ما و نسل های قدیم ما چون مجبور بودند بنویسند خط روان تر و زیبا تری داشته اند ولی در حال حاضر به خاطر تایپ و کامپیوتر ها و موبایل ها متاسفانه بچه ها از نوشتن دور شده اند به خاطر همین هم ترجیح می دهند کمتر بنویسند و همین خانواده ها را به فکر انداخته است که این کمتر نوشتن را با کلاس های خطاطی پر کنند.

خوشبختانه در حال حاضر برای خانواده ها نوشتن و خوش خطی به صورت یک ارزش در آمده است.

شاید جالب باشد که بدانید خیلی از بچه هایی که به آنها آموزش خطاطی می دهم والدینشان می گویند که از وقتی به کلاس خط آمده اند بسیار آرامتر از قبل شده اند و به نوعی والدین نه صرفا به خاطر خوش خطی که به خاطر تاثیر اخلاقی که خط بر بچه هایشان گذاشته است مایل به ادامه ی این کلاس ها هستند.

 

آیا مدت زمان آموزش برای خانواده ها مهم است؟

– بله برای بعضی از خانواده ها مهم است و حتی بعضی بعد از گذشت تنها چند هفته از آموزش بچه های شان، مایلند بدانند که چه موقع بچه ها به مقام ممتازی می رسندو

ولی برای یک عده ی دیگر مدت زمان خیلی مطرح نیست و خط را به عنوان مسیری که دوست دارند فرزندشان در آن قدم بگذارد و به حد توانش در آن جلو برود، می بینند.

البته هر دو دیدگاه محترم است ولی در واقع کسی نمی تواند برای هنر زمان تعیین کند چون سرعت هر شخص ، پشتکارش و علاقه اش متفاوت است.

 

به نظر شما برای تبدیل خط به عنوان ارزشی که بیشتر مردم را در بر بگیرد و به عنوان یک انتخاب اصلی در هنر مردم به سمتش بروند، چه کار باید کرد؟

– به نظر من ما اول باید بدانیم که هنر کلا چه جایگاهی دارد و چه منافعی می تواند برای فرزندان ما داشته باشد بعد می توانیم جایگاهش را از نظر ارزشی پیدا بکنیم.

واضح تر بگویم اگر جامعه ی ما خدای نکرده به سمت بدی ها و زشتی ها و بی اخلاقی ها برود هم مردم و هم دولت باید هزینه ی بسیار بیشتری را صرف از بین بردن این کژی ها بکنند.

ولی اگر هنر و به خصوص خطاطی در زندگی مردم ما و به خصوص بچه های ما وارد شود به نوعی پیشگیری می کند از درگیری ذهن کودکان ما به مسایلی که برای ذهن و روح بچه مناسب نیست.

برای مثال وقتی همین بچه ها در آینده بر سر دو راهی بین راه درست و غلط بمانند مطمئنن همان هنر باعث می شود که مکثی کنند و دوباره همه چیز را بسنجند با این عنوان که ” من که چشمم به زیبایی و ارزش ها باز شده نمی توانم زشتی را انتخاب کنم”

من معتقدم که روح هنر پاک است ، جدای از یک سری هنرمند نما که به عمق زیبایی هنر توجهی ندارند، و تنها و تنها هنر متعهد می تواند مسیر زندگی بچه های ما را تغییر دهد و به سمت بهتر و زیبا تری سوق دهد.

 

kh-soudi

به نظرتان محیط های خطاطی از نظر اخلاقی چطور ارزیابی می شوند؟

-هنر خوش نویسی به هنر قدسی معروف است ولی به نظر من در هر هنری همه نوع و تیپ انسان با اخلاقیات متفاوت وجود دارد، در مورد هنر خطاطی هم همین طور است. خانواده ها باید به دنبال انتخاب آموزشگاه ها و استادانی باشند که امتحان شان را پس داده اند و به قولی فرزند عزیزشان را به دستان با اخلاقی بسپارند تا به امید خدا میوه ای که برداشت می کنند همان زیبایی و شیرینی را داشته باشد که انتظار دارند.

 

سلسله مراتب دوره های آموزش خوش نویسی را هم برای ما بگویید.

– دوره های خوش نویسی با قلم از دوره ی مقدماتی شروع می شود با متوسط، خوش، عالی، ممتاز و فوق ممتاز ادامه پیدا می کند.

برای همه بچه های مبتدی یادگیری خط تحریری با مداد و خودکار در مراحل اول آموزش لازم است.

 

ما چند نوع خط داریم و به قولی هر استاد خط باید در چند خط استاد باشد؟

خط نستعلیق که پایه و اساس خطوط ماست از دوره ی عالی به بعد ما خط دومی هم داریم که این بسته به ذات بچه ها و علاقه شان فرق می کند بعضی شکسته نستعلیق را به عنوان خط دوم انتخاب می کنند و بعضی دیگر ثلث ویا  نسخ را انتخاب می کنند.

 

خط دوم شما چه خطی است؟

– من قبل از شروع خطاطی هم به خط شکسته نستعلیق علاقه ی زیادی داشتم و الان هم همان را انتخاب کرده ام و البته کتاب هایی هم در این مورد توسط استاد کابلی و استاد حیدری نوشته شده اند بسیار غنی و مفید هستند؛ کتاب هایی که حتی اسم شان هم رویایی و بی نظیر است برای مثال سماء قلم و یا  کلک شیدایی.

 

نظرتان در مورد خط معلی که یک دهه است در بین بعضی خوش نویسان باب شده، چیست؟

-آشنایی زیادی با این خط به صورت حرفه ای ندارم ولی به عنوان یک نوآوری که برای خلقش انرژی و عشق صرف شده است، برایش ارزش قائل هستم هر چند که فکر نمی کنم هنوز جایگاه خاصی بین مخاطبان خاص پیدا کرده باشد.

 

چند استاد بزرگ خط را که کارهای شان مورد علاقه ی شماست نام ببرید.

-استاد امیر خانی که نابغه ی عصر حاضر هستند و کتابها و آثار بسیار ارزشمندی را وجود آورده اند. استاد شیرازی که کارشان در دانگ درشت بی نظیر است و کتیبه نویسی های بی نظیری را تا به حال انجام داده اند. در شکسته نستعلیق استاد کابلی و استاد حیدری حرف اول را می زنند.

 

شما تا به حال نمایشگاه هم داشته اید؟

بله به همراه گروه هم نفسان قلم چند نمایشگاه گروهی داشته ام.-   

 

 حرفی اگردارید  با کاربران  به دخت دارید.

شعری از استادم به نظرم بهترین حسن ختام باشد: –

هنر هر چند جز خون جگر نیست

به عالم گوهری همچون هنر نیست

با آرزوی سلامتی و آرامش برای تمام مردم خوب سرزمینم.

 

قسمت اول(در هنر خط آینده ی روشی پیش روی خانم هاست)

/انتهای متن/

درج نظر